Trwają jazdy testowe wagonów Talgo na niemieckiej sieci kolejowej. Docelowo Koleje Rosyjskie mają uruchomić połączenia obsługiwane wagonami Talgo z automatycznym systemem zmiany rozstawu kół w relacji Moskwa – Berlin. Zgodnie z najnowszymi zapowiedziami, nastąpi to w przyszłym roku.
Pociągi ze specjalnym systemem zmiany rozstawu kół będą skierowane do obsługi linii Moskwa – Mińsk – Warszawa – Berlin. Jeden z nich już w sierpniu 2014 roku trafił na testy do Berlina. Stamtąd, w marcu tego roku, został skierowany na testy do Polski. Na polskiej sieci prowadzone były testy układu biegowego, czyli zachowania się dynamicznego w czasie przejazdów. Wagony były prowadzone po liniach obfitujących w duże łuki, a także na odcinkach prostych z maksymalnymi prędkościami. W czasie testów skupiono się na systemie pasywnym wychylnego pudła i na wpływie agregatów prądotwórczych na urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Testy po raz drugi
Teraz wagony ponownie są w Niemczech. Testy na zlecenie Kolei Rosyjskich RŻD prowadzi niemiecka firma TÜV Süd Rail. Jazdy są prowadzone zarówno na torze testowym, jak i na szlakach – przede wszystkim na linii między Görlitz i Halle. Testy obejmują m.in. hamowanie, aerodynamikę, testy akustyczne, obejmujące poziom emisji hałasu, a także oddziaływanie pola elektromagnetycznego wytwarzanego przez agregaty prądotwórcze składu na sieć kolejową.
Wagony Talgo dla RŻD zostały wyprodukowane z myślą o pociągu hotelowym – skład jest złożony z wagonów sypialnych, kuszetek, i wagonu barowego. Dwudziestowagonowy skład jest złożony z nierozłączalnych w trakcie eksploatacji osiemnastu wagonów pasażerskich i dwóch wagonów technicznych znajdujących się na obu krańcach składu. W wagonach technicznych ulokowane są agregaty prądotwórcze, zaopatrujące pociąg w energię elektryczną. Dzięki temu, że w skład pociągu wchodzą takie właśnie wagony, możliwa jest jego eksploatacja niezależnie od systemu zasilania na kolei. Dodatkowo, dzięki specjalnym sprzęgom, wagony mogą być obsługiwane dowolną lokomotywą dopuszczoną do ruchu po sieci kolejowej danego kraju.
Szybciej i wygodniej
Wcześniej specjaliści z Kolei Białoruskich i inżynierowie z hiszpańskiej firmy Talgo zainstalowali w Brześciu specjalny tor z systemem do zmiany rozstawu kół w pociągach. Instalacja wymagała przebudowy torów, systemu sterowania oraz instalacji wyposażenia elektrycznego. Dzięki systemowi, według zapowiedzi RŻD, podróż w relacji Moskwa – Berlin, skróci się aż o 7 godzin.
Całe zamówienie Kolei Rosyjskich obejmuje 7 składów. Cztery spośród siedmiu zamówionych pociągów zostały skierowane do obsługi linii Moskwa – Niżny Nowogród. Pozostałe trzy pociągi będą przystosowane do jazdy po torze o rozstawie szyn zarówno 1520, jak i 1435 mm.
Do niedawna Rosja deklarowała, że pociągi w relacji Moskwa – Berlin zostaną uruchomione w grudniu tego roku, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy. Teraz wszystko wskazuje na to, że projekt dopuszczenia taboru do eksploatacji nabiera opóźnienia.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.