Rosja dąży do realizacji linii kolei dużych prędkości (KDP) nie tylko z myślą o przewozie pasażerów, ale także towarów. Koleje Rosyjskie chcą w 2017 r. rozpocząć budowę pierwszego odcinka KDP z Moskwy do Kazania.
Zdaniem przedstawicieli Kolei Rosyjskich (RŻD), na potrzebę rozwoju kolei dużych prędkości (KDP) wskazuje m.in. zwiększone zainteresowanie pasażerów szybszymi pociągami. – Ponad 15% podróżnych korzystających z pociągów dalekobieżnych przestawiło się już na szybkie pociągi nowej generacji – Sapsan, Łastoczka i Striż. W pewnych obszarach odnotowaliśmy wzrost rzędu 100% – mówi Aleksander Miszarin, I wiceprezes RŻD.
RŻD widzi jednak duży potencjał związany z rozwijaniem przewozów towarowych. – Budowa kolei dużych prędkości w Rosji pozwoli na integrację europejskiej sieci Euro Carex, umożliwiającej przewóz towarów z prędkością do 300 km/h z chińską siecią, na której pociągi towarowe osiągają prędkość do 250 km/h. Z tej perspektywy budowa trasy KDP z Moskwy do Kazania i Jekaterynburga, wraz z przedłużeniem do Pekinu i rozwojem tras w kierunku Unii Europejskiej, nabiera szczególnego znaczenia – mówi Miszarin.
Jak informuje Aleksander Miszarin, zakończyły się prace przy projektowaniu pilotażowego odcinka KDP z Moskwy do Kazania, które prowadzone były przez rosyjsko-chińskie konsorcjum we współpracy z francuskimi doradcami. Celem RŻD jest rozpoczęcie budowy tej trasy w 2017 r. Więcej o projekcie pisaliśmy
tutaj.
– KDP to innowacyjny projekt, który wykorzysta bezpodsypkową konstrukcję torowiska, umożliwiającą rozwijanie prędkości do 400 km/h. Musimy zbudować ok. 1,5 tys. km takiego torowiska – mówi Miszarin. Wyzwaniem jest uruchomienie w Rosji produkcji taboru dużych prędkości. Planowane 12-wagonowe składy mają rozwijać prędkość do 360 km/h. Ponadto RŻD myśli o produkcji pociągów towarowych dużych prędkości, mogących przewieźć od 300 do 600 ton towarów z prędkością do 300 km/h.