20 wagonów z systemem zmiennego rozstawu kół trafiło z Hiszpanii do Berlina. Producent - firma Talgo, dostarczyła je do Niemiec, aby przetestować ich działanie na niemieckiej sieci kolejowej. W przyszłym roku składy Talgo mają kursować m. in. z Moskwy do Berlina.
Wagony zostały przywiezione ciężarówkami z fabryki Talgo w Las Matas pod Madrytem do niemieckiego oddziału firmy w Berlinie przy Warschauer Strasse. Jednocześnie trwają testy pociągu w Rosji. Dwa składy trafią jednak na badania również do Wiednia, gdzie zostaną sprawdzone ich możliwości w trudnych warunkach pogodowych.
Całe zamówienie Kolei Rosyjskich RŻD obejmuje 7 składów. Jak poinformował kilka miesięcy temu szef RŻD Władymir Jakunin, cztery spośród siedmiu zamówionych pociągów zostaną skierowane do obsługi linii Moskwa - Niżny Nowogród (zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami nie będą kursowały w relacji Moskwa - Kijów), gdzie do tej pory kursowały m. in. pociągi Sapsan. Te zostaną z kolei przekierowane na linię Moskwa - Petersburg, dzięki czemu w tej relacji uda się wprowadzić połączenia w równych odstępach czasowych.
Pozostałe trzy pociągi będą przystosowane do jazdy po torze o rozstawie szyn zarówno 1520, jak i 1435 mm. Pociągi ze specjalnym systemem zmiany rozstawu kół będą skierowane do obsługi linii Moskwa - Mińsk - Warszawa - Berlin. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnego systemu zmiany rozstawu kół nie będzie konieczności wymiany wózków w pociągu na granicy pomiędzy Polską a Białorusią, co ma miejsce w przypadku dziś kursujących składów międzynarodowych. Czas podróży do Berlina ma skrócić się o 7 godzin i łącznie z kontrolami celnymi i granicznymi wyniesie maksymalnie 18 godzin.
We wszystkich pociągach znajdzie się system wychylnego pudła, który będzie systemem pasywnym. Każdy pociąg będzie zestawiony z 18 wagonów dla pasażerów oraz dwóch wagonów technicznych. W pociągach znajdzie się przestrzeń restauracyjna, będą też przedziały sypialne. Wszystkie pociągi będą klimatyzowane oraz będą wyposażone w toalety z zamkniętym obiegiem.
Nocne połączenia między Moskwą a Berlinem, obsługiwane przez składy Talgo, mają być uruchamiane już w przyszłym roku.