Partnerzy serwisu:
Biznes

Rola przewozów masowych na kolei sukcesywnie spada

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
03-04-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Rola przewozów masowych na kolei sukcesywnie spada
fot. Łukasz Gełda, SM42.pl
W 2019 r. wzrosły przewozy w grupach związanych z transportem intermodalnym – o 13% masa towarów nieidentyfikowalnych i o ponad 20% masa maszyn, urządzeń, sprzętu elektrycznego i elektronicznego – podsumowuje Urząd Transportu Kolejowego.

Urząd Transportu Kolejowego podsumował przewozy towarowe grup ładunków w 2019 roku. Wciąż najważniejsze są przewozy surowców energetycznych (węgiel, ropa naftowa i gaz ziemny). Ta kategoria stanowiła ponad 38% masy towarów przewiezionych koleją. Towary z grupy rudy metali, produkty górnictwa i kopalnictwa stanowiły ponad 27% przewiezionej masy. Na trzecim miejscu znalazła się grupa koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowej. Wzrosły przewozy w grupach związanych z transportem intermodalnym – o 13% masa towarów nieidentyfikowalnych i o ponad 20% masa maszyn, urządzeń, sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

Znaczący spadek przewozów surowców energetycznych, kopalin i kruszyw


W 2019 r. przewieziono 91 mln ton węgla, ropy naftowej i gazu ziemnego. Udział tej grupy wyniósł 38% i zmniejszył się o 0,6 punktu procentowego w stosunku do 2018 r. Na drugim miejscu znalazła się grupa rudy metali, produkty górnictwa i kopalnictwa – ponad 64 mln ton, z udziałem 27% (spadek udziału o 0,9 punktu procentowego). Grupa ta obejmuje kruszywa, których przewieziono 10 mln ton, co oznacza spadek o 16%. Kolejna grupa to koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowej – blisko 28 mln ton, udział na poziomie blisko 12% (wzrost udziału o 0,5 punktu procentowego).

Z kolej grupa "towary nieidentyfikowalne: stanowiąca największy wolumen w pozostałych grupach towarowych klasyfikacji towarów to przewóz blisko 16,5 mln ton i udział na poziomie 7% (wzrost o 1 punkt procentowy). Masa przewiezionych w tej grupie ładunków była wyższa o blisko 2 tony. – Dane o przewozach w grupach towarów wskazują, że na kolei ciągle dominują przewozy towarów masowych. Widoczna jest jednak coraz większa rola grupy towarów nieidentyfikowalnych. W tej kategorii najczęściej klasyfikowane są przewozy w składach pociągów kontenerowych. To w transporcie intermodalnym należy upatrywać możliwości dalszego rozwoju transportu kolejowego – komentuje wyniki przewozowe dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Ostatni kwartał 2019 r. to większe w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku przewozy grup maszyny, urządzenia, sprzęt elektryczny i elektroniczny, a także ładunków zakwalifikowanych do mebli, pozostałych wyrobów gotowych – wyjaśnia Góra. – To dobry kierunek, bo sektor transportu kolejowego powinien już dziś podejmować działania, których efektem będzie zmniejszenie obciążenia transportu drogowego w zakresie przewozu ładunków konsumenckich – dodaje.

Szczegółowe wyniki za IV kwartał 2019 r.

Ostatni kwartał 2019 r. zakończył się rezultatem blisko 58,8 mln ton przewiezionych ładunków. Praca przewozowa wyniosła 13,7 mld tonokilometrów. W porównaniu z analogicznym okresem 2018 r. oznacza odpowiednio spadek o 7,4% oraz 10,1%. W IV kwartale przewoźnicy przewieźli 23,5 miliony ton w grupie węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny, z czego 22,8 mln ton stanowił węgiel kamienny. Oznacza to, w porównaniu do poprzedniego kwartału, wzrost o ponad milion ton. W IV kwartale udział tej grupy wyniósł blisko 40%. Wartość pracy przewozowej dla towarów w ramach tej grupy wyniosła 3,8 mld tonokilometrów, co oznacza wzrost o blisko 200 mln tonokilometrów w stosunku do III kwartału 2019 r. Jej udział zaś wyniósł 27,8%.

W zakresie grupy rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa w czwartym kwartale pociągi przewoźników towarowych przewiozły łącznie blisko 15, 2 mln ton w ramach tej grupy, zaś praca przewozowa wyniosła 3,5 mld tonokilometrów. Udział tej grupy w przewozach w IV kwartale wyniósł 25,9% wg masy i 25,8% wg pracy przewozowej. Trzecią najważniejszą grupę stanowi koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowej, gazy wytwarzane metodami przemysłowymi. W ramach tej grupy przewieziono blisko 7 ton w czwartym kwartale zaś praca przewozowa to 2,4 mld tonokilometrów. Udział tej grupy wg tych parametrów wyniósł odpowiednio 11,9% oraz 17,5%.

W IV kwartale przewozy ładunków w wagonach lub z wykorzystaniem wagonów platform oferowało 71 przewoźników. Dziewięciu z nich w tym okresie wykonało przewozy większe niż milion ton i odpowiadało razem za blisko 80% przetransportowanej masy oraz blisko 79% zrealizowanej pracy przewozowej w tym okresie. Pomimo coraz większej liczby przedsiębiorców realizujących przewozy nadal rynek przewozów towarów jest mocno scentralizowany – podaje UTK.

Jak przypomina UTK, przewoźnicy towarowi w 2019 r. przetransportowali 236,4 mln ton towarów, zaś praca przewozowa wyniosła 55,9 mld tonokilometrów. Oznacza to wartości odpowiednio niższe o 5,5% i 6,3% w stosunku do 2018 r.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

inf. pras oprac. JM 19 lipca 2023

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Biznes

Zobacz również:

Świetne wyniki kolei pasażerskiej, coraz gorsze towarowej

Biznes

Świetne wyniki kolei pasażerskiej, coraz gorsze towarowej

inf. pras oprac. JM 01 czerwca 2023

Intermodal przestał rosnąć

Biznes

Intermodal przestał rosnąć

inf. pras oprac. JM 09 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

inf. pras oprac. JM 19 lipca 2023

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Biznes

Zobacz również:

Świetne wyniki kolei pasażerskiej, coraz gorsze towarowej

Biznes

Świetne wyniki kolei pasażerskiej, coraz gorsze towarowej

inf. pras oprac. JM 01 czerwca 2023

Intermodal przestał rosnąć

Biznes

Intermodal przestał rosnąć

inf. pras oprac. JM 09 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5