Partnerzy serwisu:
Pasażer

Rok pracy Rzecznika Praw Pasażera Kolei. Ile spraw udało się załatwić?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-02-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Rok pracy Rzecznika Praw Pasażera Kolei. Ile spraw udało się załatwić?
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plzdjęcie ilustracyjne
Blisko 300 spraw, w tym ponad 170 postępowań polubownych – takie są efekty rocznej pracy Rzecznika Praw Pasażera Kolei. Rok temu, 1 lutego 2017 roku, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra powołał Joannę Marcinkowską na stanowisko.

Zadaniem Rzecznika jest polubowne rozwiązywanie sporów pomiędzy pasażerami a przedsiębiorcami z rynku kolejowego. Gdy reklamacja nie zostanie rozpatrzona zgodnie z oczekiwaniami pasażera, nie trzeba już iść do sądu – można skierować zgłoszenie do Rzecznika. Skargi na funkcjonowanie systemu kolejowego czy niedogodności w podróży nadal należy kierować do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.
Przez pierwszy rok działalności Rzecznik zarejestrował blisko 300 spraw, z czego 172 to postępowania polubowne. W pozostałych przypadkach podróżni prosili o informację na temat swoich praw lub wskazanie organu, do którego mogą się zwrócić o pomoc.

61% postępowań zakończyło spór

W sprawach zakończonych w 2017 r. w 61% przypadków postępowanie polubowne doprowadziło do rozwiązania sporu. Liczba ta nie uwzględnia przypadków odmowy prowadzenia postępowania lub wycofania się jednej ze stron. Takie sytuacje są jednak rzadkie – jedynie w 9 sprawach jedna ze stron wycofała się z postępowania, a tylko pięciokrotnie Rzecznik zobowiązany był do odmowy rozpatrywania sporu. Postępowanie trwa średnio 7 tygodni. Nie we wszystkich sprawach konieczne jest przedstawienie propozycji rozstrzygnięcia. Wielokrotnie dzięki sugestiom Rzecznika strony porozumiewają się ze sobą już na etapie wymiany stanowisk.
Jeżeli Rzecznik dostrzega powtarzające się problemy przekazuje przedsiębiorcom zalecenia, których wdrożenie pomogłoby w przyszłości uniknąć sytuacji spornych. W ubiegłym roku zalecenia takie dotyczyły m.in. doprecyzowania zapisów regulaminowych lub warunków ofert promocyjnych.

Jak złożyć wniosek o zajęcie się sprawą?

Złożenie wniosku o wszczęcie postępowania jest bardzo proste. W serwisie internetowym Rzecznika znajduje się interaktywny formularz. Podróżni mogą także przesłać wniosek pocztą tradycyjną lub mailową, za pośrednictwem systemu ePUAP albo dostarczyć go osobiście do Urzędu Transportu Kolejowego lub złożyć w jednym z oddziałów terenowych.

Rzecznik promuje również wśród pasażerów wiedzę o przysługujących im prawach. W tym celu powstały plakaty, broszury i ulotki, które będą udostępniane podróżnym we współpracy z przewoźnikami i zarządcami dworców. Więcej informacji na temat Rzecznika Praw Pasażera Kolei można znaleźć na stronie www.pasazer.gov.pl.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5