– Po trzech kwartałach odnotowaliśmy ponad dwukrotny wzrost wyników w porównaniu do poprzedniego roku. Już teraz mogę powiedzieć, że był to z pewnością rekordowy rok – podsumowuje 2015 rok Tomasz Sweklej, prezes Torpolu.
Kontynuujemy nasz cykl podsumowań roku 2015 z punktu widzenia najważniejszych spółek sektora kolejowego. W imieniu giełdowej spółki Torpol dla "Rynku Kolejowego" rok podsumował jej prezes, Tomasz Sweklej:
Rok 2015 był wyjątkowy dla całej branży, przede wszystkim z racji kończącej się perspektywy finansowej. Wiele firm odnotowało znaczące zyski. Nie inaczej było w przypadku Torpolu. Po trzech kwartałach 2015 r. zanotowaliśmy blisko 850 mln złotych przychodów, co oznacza ponad dwukrotny wzrost wyników w porównaniu do poprzedniego roku. Szczegółowy raport roczny będziemy publikować w marcu, ale już teraz mogę powiedzieć, że był to z pewnością rekordowy rok. Wyjątkowe wyniki są efektem m.in. prawidłowej realizacji prowadzonych kontraktów, jak również zrównoważonej polityki finansowej i kadrowej spółki. Tym samym Torpol zapewnił sobie dostęp do limitów gwarancyjnych i kredytowych, które posłużą pozyskiwaniu nowych, nawet największych projektów infrastrukturalnych w ramach rekordowej perspektywy budżetowej do 2022 roku. W minionym roku zbudowaliśmy również międzynarodowy zespół doświadczonych specjalistów z różnych branż budowlanych.
Na kontrakcie Rail Baltica zakończyliśmy już większość prac na odcinku Sadowne – Tłuszcz. Finiszujemy również na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka. Natomiast na odcinku Zielonka – Wołomin, gdzie powstaje dodatkowa para torów dla ruchu dalekobieżnego, weszliśmy w kulminacyjny okres prac. Chciałbym też zwrócić uwagę na projekt budowy intermodalnego dworca Nowa Łódź Fabryczna realizowany przez konsorcjum, którego jesteśmy liderem. Zbudowaliśmy obiekt, który będzie najnowocześniejszym dworcem kolejowym w Europie, porównywalnym z Berlin Hauptbahnhof czy wiedeńskim dworcem Sudbahnhof. Zdobyliśmy w ten sposób unikalne kompetencje, również w obszarze obiektów tunelowych i kubaturowych.
Mijający rok to również dalsze umacnianie pozycji i trzykrotny wzrost przychodów w Norwegii, gdzie realizujemy między innymi prestiżowy kontrakt tramwajowy w ścisłym centrum Oslo. Naszym celem jest zbudowanie w pełni norweskiej firmy, osadzonej w lokalnych realiach. Dlatego w maju zarejestrowaliśmy nową spółkę prawa norweskiego, w której przewodniczącym Rady Nadzorczej został Geir Aarstad, wybitny menedżer, znakomicie znający skandynawski rynek budowlany. Zatrudniliśmy również lokalnych specjalistów i inżynierów.
Strategię dywersyfikacji realizujemy również poprzez akwizycję spółki Dimark Oil & Gas, dzięki której planujemy rozwój na rynku instalacji do uzdatniania ropy i gazu, zarówno w Polsce jak i w Norwegii.
Uważam, że Torpol obecnie jest jedną z najlepiej wyposażonych finansowo, kadrowo i maszynowo spółek budowlanych pod planowane inwestycje, a przyjęta strategia rozwoju pozwoli na większą obecność Grupy na rynkach zagranicznych, głównie skandynawskim i bałkańskim. Posiadamy największy w Polsce kompleksowy park maszynowy do robót torowych i trakcyjnych, który stale powiększamy. Inwestujemy w nowy sprzęt – zakupiliśmy między innymi najszybszą w Polsce podbijarkę torowo-rozjazdową Plasser & Theurer – z homologacją na Polskę i Skandynawię. W 2016 rok wchodzimy w komfortowej sytuacji w stosunku do innych wykonawców. Posiadamy portfel zamówień zapewniający prowadzenie prac nie tylko w 2016 roku, ale również w 2017 roku. Będziemy startować w postępowaniach przetargowych wybierając duże, rentowne projekty.