W dniach 21-22 marca w biurowcu West Station przy Al. Jerozolimskich 142A, w godz. 17:30-20:30 PKP PLK i Tramwaje Warszawskie informują mieszkańców o projekcie modernizacji stacji Warszawa Zachodnia. Jeszcze dziś można zatem się wybrać i zobaczyć, jak zmieni się to miejsce.
W lutym PKP PLK przedstawiły założenia koncepcji przebudowy dworca Warszawa Zachodnia. Pasażerowie zyskają jedno zadaszenie przepuszczające światło, poszerzony tunel z kasami, nowy peron, podziemne połączenie z peronem linii obwodowej, a także trzy podziemne przystanki tramwajowe. Plany kolei wykraczają jednak daleko poza samą stację: po północnej stronie widzą miejsce na nową dzielnicę biurową – taką jak Mordor, tylko znacznie lepiej skomunikowaną.
W zakresie inwestycji PKP PLK przewidziana jest przebudowa układu torowego, której celem jest zwiększenie przepustowości. Perony zostaną zbudowane od nowa w dotychczasowych lokalizacjach, a na każdy z nich będą prowadzić schody ruchome, zwykłe i windy, przystosowane do przewozu wózków i rowerów. Powstanie też nowy peron dwukrawędziowy od strony Tunelowej – jedna z krawędzi będzie obsługiwać normalny ruch, a druga pociągi retro do Stacji Muzeum. Całość przykryje efektowne zadaszenie w formie hali peronowej, załamujące się i nieprzepuszczające światła od południa, za to doświetlające perony od strony północnej.
Zasadnicze zmiany zajdą pod ziemią. Istniejące przejście podziemne zostanie poszerzone z obecnych 8 metrów do nawet 50 metrów, będzie też ulokowane nieco niżej. Znajdą się w nim powierzchnie komercyjne, nowe kasy i poczekalnie, zaplecze techniczne, trzy przystanki tramwajowe na poziomie -2, a także podziemny łącznik do peronu w ciągu linii nr 20. W osi przejścia znajdą się windy. Więcej na temat projektu
piszemy tutaj.