NUMER 05/2017
NUMER 05/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej a środowisko
szukaj
Śledź nas:

Przewoźnicy kolejowi nie będą płacić za objazdy

| Martyn Janduła 17.11.2016 69

Przewoźnicy kolejowi nie będą płacić za objazdy
Fot. PKP Cargo
Jak potwierdza Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo, przewoźnicy nie będą musieli płacić za wielokilometrowe objazdy w związku ze zbliżającą się intensyfikacją prac na liniach kolejowych. Dodaje przy tym, że PKP Polskie Linie Kolejowe od lat nie były tak elastyczne w podejściu do przewoźników jak dzisiaj.
Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo potwierdził, że są już pierwsze uzgodnienia z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi odnośnie problemu z objazdami w związku z intensyfikacją prac modernizacyjnych. Na chwilę obecną zarządca infrastruktury rozpisał już dziesiątki przetargów, które będą wykorzystywać środki z kolejnego już budżetu unijnego. A jak przyznał Ireneusz Merchel podczas tegorocznej prezentacji planów inwestycyjnych w ministerstwie, portfel inwestycyjny PKP PLK do końca 2016 roku ma wynieść 25 mld złotych.

Czekające objazdy

Czekające prace związane z infrastrukturą oznaczają uciążliwe dla przewoźników – oraz pasażerów – utrudnienia lub objazdy. W niektórych przypadkach składy będą musiały nadrabiać nawet po 300 km drogi, o czym wspomina Libiszewski, prezes PKP Cargo. Kością niezgody między PKP PLK a spółkami kolejowymi była już wcześniej kwestia opłat za dostęp do infrastruktury. W myśl wcześniejszej polityki zarządcy, opłaty miałyby rosnąć wraz ze wzrostem pokonanej drogi.

– Doszliśmy już jednak do pewnych porozumień, których nie mogliśmy osiągnąć przez lata – przyznaje Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo. – Zostało to już przyjęte jako zasada, że nie będziemy płacić za dłuższy odcinek – dodaje. Jako przykład podał wpływ objazdów, które spotkają przewoźnika na trasie z Jaszczowa do Kozienic. – W tym przypadku będziemy jechać nie 120 km, a ponad 400 km. Jeszcze rok temu płacilibyśmy za cały przebieg. Tymczasem dzisiaj, jeżeli będziemy jechać te 400 km, to będziemy w tej relacji płacić za 120 km. To jest bardzo duży postęp ze strony Polskich Linii Kolejowych – mówi Libiszewski.

Prezes PKP Cargo nie kryje zadowolenia i mówi, że elastyczność PKP PLK jest obecnie bardzo duża. – Pewnie nie tylko my się cieszymy, ale również inni przewoźnicy kolejowi – mówi.

Wzrost innych kosztów

Z dalszym przewozem wiążą się również innego rodzaju koszty – paliwo, energia trakcyjna, drużyny trakcyjne oraz obsługa manewrowa. – To wszystko prawda i tutaj jeszcze cały czas rozmawiamy, chociaż dzisiejsze Polskie Linie Kolejowe, z mojego kilkunastoletniego doświadczenia, są dzisiaj dużo bardziej elastyczne niż były wcześniej – mówi Libiszewski. – To są koszty, które ponosimy od zawsze. Wszystko to prawda, że one wzrosną, ale rozmawiamy o tym tak jakby one powstały w tym roku. To są koszty, które ponosiliśmy 10, 15 i więcej lat temu. Płaciliśmy za objazdy i płaciliśmy również za dłuższą drogę. Nie chcę eskalować zbyt daleko naszych żądań. To, że już będziemy płacić tylko za tę najkrótszą drogę, to z naszego punktu widzenia jest już bardzo duży postęp. Mam nadzieję, że będą też dalsze kroki.

Między PKP Cargo a zarządcą infrastruktury toczą się obecnie również inne rozmowy świadczące o elastyczności kolejarzy. Mianowicie dotyczą one kwestii, żeby już wcześniej dostarczać materiał, jeszcze przed rozpoczęciem prac, na budowy prowadzone pod nadzorem Polskich Linii Kolejowych. – To bardzo duży krok, bo przejazd wśród koparek i innego ciężkiego sprzętu na budowie jest bardzo uciążliwy dla naszych składów. Dostarczenie towaru wcześniej ogranicza nawet o połowę czas i powoduje znacznie mniejsze obciążenie naszego taboru – podkreśla Libiszewski.


Mountain View

V Kongres Infrastruktury Polskiej

Data: 19 czerwca 2017 r. 
Miejsce: Hotel Sheraton, ul. B.Prusa 2, Warszawa

Zapraszamy do udziału w piątej edycji wydarzenia organizowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury. W tym roku uczestnicy dyskutować będą w czterech blokach tematycznych:

  • budownictwo infrastrukturalne
  • żegluga śródlądowa
  • technologie w infrastrukturze
  • program Mieszkanie Plus

Uczestnictwo jest darmowe, ale podlega akredytacji.
Szczegółowy program oraz możliwość zgłoszenia udziału w wydarzeniu – tutaj.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (444)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (444)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2017
NUMER 05/2017
W bieżącym numerze wiele miejsca poświęcamy sprawom taborowym i nie tylko. W raporcie zebraliśmy materiały związane z ochroną środowiska, w tym dotyczące coraz powszechniejszej na kolei budowy ekranów akustycznych oraz często budzących oburzenie mieszkańców wycinek drzew wzdłuż linii kolejowych. Ponadto w tym wydaniu rozmowy z L. Zobniowem (Anwil), A. Padzińskim (PKS Polonus), J. Oniszczukiem (PKP Intercity) oraz A. Bręczewskim (Modertrans). Podsumowujemy też trudny rok spółek giełdowych i relacjonujemy start kolei miejskiej we Wrocławiu. Analizujemy też to, jak „centralne” obiekty zdominowały infrastrukturę oraz jakie skutki przyniosło rozporządzenie „przejazdowe”.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS