Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Przetarg KM nie faworyzuje Stadlera. KIO oddaliła odwołania

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
30-06-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Przetarg KM nie faworyzuje Stadlera. KIO oddaliła odwołania
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
W historycznym przetargu Kolei Mazowieckich na zakup 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych wpłynęły dwa odwołania od Pesy i Newagu. Zarzucano przewoźnikowi, że zapisy specyfikacji technicznej faworyzują siedleckiego producenta taboru – Stadlera. KIO właśnie oddaliła te zarzuty.

Przedmiotem zamówienia jest zawarcie umowy ramowej na dostawy do 61 pięcioczłonowych i 10 dwuczłonowych fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Oprócz tego umowa obejmie świadczenie usług serwisowych dla tych EZT, dostawy pakietów naprawczych i przeszkolenie pracowników Kolei Mazowieckich. O przetargu na tabor pisaliśmy tutaj, zaś tutaj szczegółowo opisaliśmy przedmiot zamówienia.

Tak duże zamówienie nie mogło się obyć bez odwołań. Do Krajowej Izby odwoławczej wpłynęły dwa wnioski pochodzące od polskich producentów. Złożyli je Newag i Pesa, które mają uwagi do zapisów przetargowych oraz kryteriów oceny, które w przypadku tego przetargu są bardzo nietypowe w porównaniu z innymi w kraju.

Zapisy o kołach monoblokowych

Newag zanegował aż w 20 punktach specyfikację przetargową Kolei Mazowieckich wskazując, że zawarte zapisy naruszają zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Jednym z nich jest, według Newagu, wskazanie jako jednego z kryteriów oceny ofert parametru trwałości kół monoblokowych bez określania maksymalnej dopuszczalnej jego wartości, co może prowadzić do nieporównywalności ofert i naruszeniu uczciwej konkurencji. Producent wskazuje także na niejednoznaczne sformułowanie wielu definicji jak awarii oraz uszkodzenia, jazdy obserwowanej, wady systemowej. Newag sprzeciwia się także zapisom o wprowadzeniu drugiej – i zdaniem wykonawcy – rażąco wygórowanej kary umownej za obniżenie współczynnika niezawodności poniżej 0,88. Firma podaje również w odwołaniu, że Koleje Mazowieckie nie wskazują, jak będą przeprowadzać procedury weryfikacji masy eksploatacyjnej pojazdu.

Przetarg pod Stadlera

Swoje zastrzeżenia miała również Pesa. Producent wniósł trzy – jego zdaniem – naruszenia przepisów prawa w związku ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia. Zdaniem Pesy wskazanie przez Koleje Mazowieckie rozróżnienia wymogu trwałości kół monoblokowych pojazdów dwuczłonowych i pięcioczłonowych na koła monoblokowe napędne oraz koła monoblokowe toczne stanowi nierówne traktowanie wykonawców. Według firmy, takie rozróżnienie tego parametru faworyzuje jednego wykonawcę, którym jest Stadler Polska. Flirt 3 tego producenta, zdaniem Pesy, jako jedyny na rynku posiada koła monoblokowe napędowe o innej średnicy niż koła monoblokowe toczne, zaś pozostali producenci pojazdów szynowych stosują jednakowy wymiar średnicy kół, przez co parametr zużycia kół będzie w tym drugim przypadku jednakowy.

Bydgoski producent nie zgadza się również co do wskazania przez zamawiającego, dla potrzeb obliczenia energii trakcyjnej, której wartość jest jednym z kryteriów oceny ofert, odcinka referencyjnego Warszawa Wschodnia – Siedlce – Warszawa Wschodnia. Pesa twierdzi, że do potrzeb obliczenia energii trakcyjnej zużywanej przez pojazdy należy przyjąć jeden z odcinków tożsamy z trasą, na której będą przez nie obsługiwane połączenia.

Przetarg nikogo nie faworyzuje

Sprawa trafiła już na wokandę Krajowej Izby Odwoławczej. W sprawie wydano już orzeczenie. – Oba odwołania zostały oddalone – informuje Magdalena Grabarczyk, rzeczniczka prasowa KIO. Oznacza to, że Koleje Mazowieckie nie są zobowiązane do zmiany treści przedmiotu zamówienia. Mimo to, w trakcie trwania postępowania KIO, KM przystały na część zarzutów Newagu, uściślając niektóre zapisy ogłoszenia. Szczegółowo o wszystkich postulatach pisaliśmy tutaj. Znaczącą zmianą było z kolei wydłużenie okresu składania ofert. Przewoźnik przesunął termin o trzy tygodnie ustalając nową datę otwarcia kopert na 31 lipca.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Spór o prace na LCS Terespol

Infrastruktura

Spór o prace na LCS Terespol

Martyn Janduła 05 lipca 2017

Formalizm postępowania i jego konsekwencje dla wykonawców

Komentarze

Wadium a konsorcjum

Prawo i polityka

Wadium a konsorcjum

Wojciech Merkwa 21 lutego 2017

Zobacz również:

Spór o prace na LCS Terespol

Infrastruktura

Spór o prace na LCS Terespol

Martyn Janduła 05 lipca 2017

Formalizm postępowania i jego konsekwencje dla wykonawców

Komentarze

Wadium a konsorcjum

Prawo i polityka

Wadium a konsorcjum

Wojciech Merkwa 21 lutego 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5