Od grudnia 2016 roku trwa postępowanie przetargowe na przebudowę sieci trakcyjnej na szlakach: Idzikowice – Opoczno Południe i Opoczno Południe – Olszamowice na Centralnej Magistrali Kolejowej. Wszystko za sprawą odwołania do KIO, które złożyły dwie firmy.
Postępowanie przetargowe zostało podzielone na dwie części, w ramach których zostaną zawarte dwie odrębne umowy. Pierwszy zakres obejmuje przebudowę sieci trakcyjnej na szlakach Idzikowice – Opoczno Południe i Opoczno Południe – Olszamowice. Z kolei drugi zakres przewiduje przebudowę sieci trakcyjnej na szlaku Opoczno Południe – Olszamowice. W dwuzadaniowym przetargu na opracowanie i wykonanie przebudowy sieci trakcyjnej 44-kilometrowego odcinka linii nr 4, czyli Centralnej Magistrali Kolejowej, wpłynęły trzy oferty.
Realizacja projektu pozwoli na dostosowanie infrastruktury kolejowej do prędkości 200 km/h oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu pociągów a także zwiększy przepustowość na danym odcinku linii kolejowej nr 4.
Otwarcie ofert nastąpiło już 16 grudnia 2016 roku, jednak rozstrzygnięcie postępowania nastąpiło dopiero 1 marca 2017 roku. PKP PLK poinformowały, że na prace na odcinku Idzikowice – Opoczno Południe najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum Trakcja PRKiI oraz ZUE, które zaoferowało cenę 16 mln zł brutto. Z kolei dla części drugiej przetargu (Opoczno Południe – Olszamowice) wybrano ofertę hiszpańskiej firmy Electren. Oferta opiewa z kolei na 42 mln zł brutto. Mimo że oferty przekraczały budżet zamawiającego (w części pierwszej o 1,7 mln zł, a w części drugiej – 1,5 mln zł), to PKP PLK zdecydowały o zwiększeniu puli środków.
Od decyzji wskazania najkorzystniejszych ofert odwołało się konsorcjum firm PKP Energetyka oraz Torpol. 13 marca 2017 roku firmy złożyły odwołanie w tej sprawie do Krajowej Izby Odwoławczej, gdzie zarzucają niestaranność i nierzetelność w przygotowanej ofercie przez hiszpańską firmę, przez co oferent ten wprowadził zamawiającego w błąd. Konsorcjum wniosło o odrzucenie oferty Electren z postępowania przetargowego w części drugiej (Opoczno Południe – Olszamowice). Z uwagami tymi nie zgodziło się KIO, które odrzuciło odwołanie PKP Energetyka oraz Torpolu. Warto dodać, że w części pierwszej zamówienia PKP PLK same odrzuciły ofertę hiszpańskiej firmy ze względu na braki formalne.
Oznacza to, że PKP PLK może oficjalnie podpisać już umowy z wybranymi przez siebie wykonawcami. Prace będą wiązały się z dużą liczbą zamknięć torowych. O pełnym zakresie tej inwestycji na linii CMK piszemy
tutaj.