Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Prywatni przewoźnicy chcą obsługiwać dotowane połączenia dalekobieżne w Czechach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
18-05-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Prywatni przewoźnicy chcą obsługiwać dotowane połączenia dalekobieżne w Czechach
Fot. Dariusz Żaruk, SM42.plFlirt Leo Expressu w Czechach
W końcu 2019 roku skończy się 10-letni kontrakt czeskiego Ministerstwa Transportu z Českými drahami. Urzędnicy powiadomili Brukselę, że od grudnia 2019 zlecą narodowemu przewoźnikowi wykonywanie połączeń dalekobieżnych na okres przejściowy, po czym zamierzają wystawić linie na przetargi.

Takim obrotem spraw zainteresowana jest konkurencja Kolei Czeskich: Leo Express (który czeka na dostawy pociągów od CRRC), RegioJet (właśnie kupił nowe lokomotywy i otrzyma wkrótce nowe wagony) oraz Arriva. Trzej przewoźnicy powiadomili o chęci uczestnictwa w przyszłych przetargach Ministerstwo Transportu, do których zachęcają już od grudnia 2019, twierdząc, że są do nich gotowi.

– Spodziewamy się, że ministerstwo rozważy naszą ofertę. Chcielibyśmy taniej i z korzyścią dla pasażerów i państwa obsługiwać pociągi dalekobieżne już od grudnia 2019 r. – powiedział, cytowany przez czeski portal zdopravy.cz, Jirzi Schmidt, dyrektor operacyjny RegioJet.

Leo Express wysłał do ministerstwa wstępne oferty na wybrane linie i twierdzi, że wszędzie, oferując taką samą lub wyższą jakość, jest w stanie operować za mniejsze dopłaty niż Koleje Czeskie. Arriva w swoim piśmie oceniła, że jej wjazd na dotowane trasy dalekobieżne pozwoli zaoszczędzić budżetowi państwa sto milionów koron rocznie (prawie 17 mln zł). Przewoźnicy nie ujawnili jednak, na jakich liniach chcieliby jeździć.

Czeskie ministerstwo potwierdziło, że otrzymało „alternatywne oferty” od prywatnych przewoźników. Oczywiście, nie ma jednak mowy o przekazaniu przewozów w ręce bez przetargu, dlatego na razie deklarację Arrivy, Leo Expressu i RegioJetu traktować należy jako ciekawostkę. Urzędnicy bronią swojej decyzji przekazania Kolejom Czeskim przewozów na okres przejściowy, a planowane przetargi wyłonią wykonawców przewozów od rozkładu jazdy 2020/2021. Jako pierwsze „pod młotek” pójdą trasy: Pardubice – Liberec, Praga – Usti nad Łabą – Chomutov – Cheb, Ostrawa - Opawa – Karniów – Ołomuniec.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5