NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

ProKolej negatywnie o przyszłorocznych stawkach PKP PLK

| Jakub Majewski 28.06.2018 20

ProKolej negatywnie o przyszłorocznych stawkach PKP PLK
fot. Dariusz Żaruk, SM42.pl
Korzystając z uprawnień strony w postępowaniu cennikowym PKP PLK na rj. 2018/19, Fundacja ProKolej przekazała prezesowi UTK negatywne stanowisko dotyczące propozycji przyszłorocznych stawek dostępu do infrastruktury. Analiza struktury kosztów, wysokości opłat oraz zgodności projektu z przepisami prawa wskazuje, że zarządca bardzo się stara nie obniżyć cen. Co więcej – jeśli gdzieś jest taniej, od razu wprowadza nowe elementy podnoszące koszty dostępu do infrastruktury – pisze Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.
Budżet i cennik PKP PLK na przyszły rok zakładają, że na finansowanie działalności zarządcy znów w bardzo dużym stopniu zrzucą się przewoźnicy kolejowi. Koszt dostępu do infrastruktury kolejowej w Polsce będzie więc wysoki i w dodatku słabo powiązany z jakością. W rezultacie za pociąg intermodalny zapłacimy o 30% więcej niż w Niemczech – mimo że jego średnia prędkość będzie o ponad połowę niższa niż za granicą.

Powody takiej sytuacji są co najmniej cztery. Pierwszy to doliczenie do stawki elementów niezwiązanych z ruchem pociągów. W Unii Europejskiej uznaje się np., że tylko 10% kosztów prowadzenia ruchu ma bezpośredni związek z przejazdem pociągów. W przedstawionej przez PKP PLK S.A. propozycji cennika wartość ta przekracza 33%.

Problem drugi to „opłata manewrowa”. Zarządca infrastruktury nie musi jej pobierać i dotychczas nie pobierał. Ale niestety ma to zmienić i również wykorzystać nowy tytuł do sfinansowania kosztów pracowniczych – takich jak konstruktorzy rozkładów jazdy – którzy z manewrami niewiele mają wspólnego.

Trzecia luka to brak mechanizmów promujących efektywność. Zgodnie z prawem europejskim zarządcy infrastruktury powinni promować produktywność przewoźników i dążyć do zmniejszenia kosztów własnych. W obu przypadkach po to, żeby obniżyć opłaty.

Czwarty element windujący koszty od 4 do 19% to tzw. składnik związany z rodzajem wykonywanych przewozów czyli mark-up. Nowa opłata, którą PKP PLK S.A. chce doliczać do stawki dla wszystkich pociągów towarowych o masie powyżej 660 t (bez intermodalnych). Prawo dopuszcza taką podwyżkę, ale wyłącznie w sytuacji, gdy kondycja rynku na to pozwala.

W Polsce, gdzie kolej w sposób trwały traci udziały w przewozach ładunków pomysł ten jest trudny do wytłumaczenia. Ze względu na niekonkurencyjne ceny, od kilkunastu lat praktycznie cała nadwyżka szybko rosnącego rynku przewozów towarowych trafia na drogi. Wydawałoby się, że bez zaawansowanych badań stwierdzić można, że kolej „nie wytrzymuje” wysokich opłat. Autorzy cennika przekonani są jednak, że związek między kosztami produkcji a sprzedażą nie gra tu roli. I deklarują, że wynika to z badań – których jednak ujawnić nie mogą.

Oceniając projekt warto wreszcie zwrócić uwagę na sytuację w branży. Rewolucja w sposobie ustalania cen i nowe pozycje na rachunku wystawianym przewoźnikom przypadają na moment prosperity zarządcy. Rok 2017 jest pierwszym, w którym PKP PLK uzyskała gwarancje wieloletniego finansowania działalności i pierwszym w którym osiągnęła zysk. Odwrotnie niż przewoźnicy – narażeni na trudności towarzyszące inwestycjom, deficyt przepustowości i kilkusetkilometrowe objazdy.

Termin rozstrzygnięcia postępowania cennikowego mija 22 sierpnia. Jest więc jeszcze miesiąc na dopracowanie propozycji PKP PLK. Dzięki pierwszej autopoprawce udało się uniknąć absurdalnych podwyżek na liniach lokalnych. W kolejnym kroku można wyczyścić cennik z pozostałych problemów. Z korzyścią, przede wszystkim dla pasażerów i nadawców ładunków.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42091)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Jakub Majewski - prezes Fundacji ProKolej

W latach 2012-2014 wiceprezes UTK ds. regulacji rynku. W latach 2008-2009 członek zarządu SKM Warszawa, w 2009 roku prezes Kolei Mazowieckich

Wiecej z regionu:

Polska (42091)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS