Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Projekt Krajowego Programu Kolejowego w konsultacjach społecznych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
21-07-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Projekt Krajowego Programu Kolejowego w konsultacjach społecznych
Do konsultacji społecznych trafił projekt Krajowego Programu Kolejowego. Obejmuje on kwotę 67 mld złotych na inwestycje infrastrukturalne do roku 2023. Cele programu sformułowano w sposób bardzo ogólny.

Lista projektów ujętych w Krajowym Programie Kolejowym podzielona została na kilka części. Największą stanowią projekty finansowane z Funduszu Spójności (CEF i POIiŚ). Obejmuje 112 projektów podstawowych o wartości 48,2 mld zł i 34 rezerwowe o wartości 23 mld zł. Dziewięć punktów na liście podstawowej to projekty fazowane z perspektywy 2007-2013, ale znajduje się tu również dodatkowo aż 57 zadań z perspektywy 2007-2013, których finansowanie wykracza poza zakres WPIK (będą kończone po roku 2015 lub w programie zapisano refundacje wydatków z lat wcześniejszych). Ich wartość to w sumie 3,4 mld złotych. Kolejna część listy to 13 projektów z programu Polska Wschodnia, w tym dziewięć na liście podstawowej na kwotę 1,7 mld zł i cztery rezerwowe na kwotę 0,8 mld zł. Lista projektów w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych obejmuje 77 zadań. Lista podstawowa obejmuje kwotę 4,2 mld zł, a lista rezerwowa – 3,5 mld złotych. Zestawienie zamyka lista 32 projektów krajowych wartych prawie 10 mld złotych. Na liście rezerwowej nie ma tu żadnego projektu, natomiast ponad połowa (21) z zadań to kontynuacja działań rozpoczętych w ramach Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych.

Spośród zapisanych w KPK zadań z perspektywy 2007-2013, wyróżnić można dalszy ciąg prac na linii kolejowej E65 na odcinku Warszawa – Gdańsk i E59 odc. Wrocław – Poznań, E30 odc. Zabrze – Kraków, Kraków – Rzeszów i Bielawa – Horka z elektryfikacją, oraz E20 odc. Siedlce – Terespol. Jest tu również kolejna opóźniona inwestycja – modernizacja linii nr 8 na odcinku Warszawa – Radom, budowa połączenia do lotniska Balice, modernizacja Rail Baltiki, budowa tunelu do stacji Łódź Fabryczna. Na liście są też najnowsze projekty dworcowe (Gliwice, Szczecin, Bydgoszcz), czy opóźniona zabudowa systemu GSM-R, a także szereg projektów rewitalizacyjnych, czy związanych z bezpieczeństwem na przejazdach kolejowych oraz dostępem do portów morskich.

Projekty fazowane obejmują kolejne etapy modernizacji linii E59 odc. Wrocław – Poznań i E30 odc. Kraków – Rzeszów i Kraków – Zabrze, wspomnianą modernizację linii Warszawa – Radom, budowę łącznicy Kraków Zabłocie – Krzemionki, modernizację linii Warszawa – Łódź, Rail Baltica oraz systemy sterowania ruchem i zasilania na linii E65 Warszawa – Gdańsk.

Miliardy na infrastrukturę

Nowe projekty na liście podstawowej POIiŚ obejmują m.in.: ponad 3 mld złotych na zabudowę ERTMS na odcinkach poza liniami modernizowanymi, ponad 1,5 mld złotych na alternatywny przejazd odcinka Bydgoszcz – Gdańsk liniami 201 i 203 z elektryfikacją, 1,8 mld złotych na poprawę dostępności portów Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście, 0,8 mld złotych na kontynuację nieudanego projektu instalacji informacji pasażerskiej na kilkuset stacjach. Kolejne 300 mln złotych pochłonie poprawa infrastruktury podróżnej (w tym dostosowanie do norm TSI), 600 mln – poprawa stanu obiektów inżynieryjnych, 400 mln zł – poprawa bezpieczeństwa na przejazdach. Pół miliarda złotych przeznaczono na zakup sprzętu specjalistycznego do poprawy bezpieczeństwa, a 200 mln – na wzmocnienie zasilania trakcyjnego. Aż 300 mln złotych przeznaczono na ogólne zadanie „projektów przygotowawczych”.

Kolejny etap prac na liniach kolejowych Śląska obejmuje 400 mln zł na ciągi pasażerskie Katowice – Chorzów oraz do Gliwic i 300 mln zł na odcinek Częstochowa – Zawiercie, a także najdroższy na całej liście podstawowej projekt na linii E65 odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice (4,1 mld zł). Inwestycje planowane pod kątem przewozów towarowych to 438 mln zł na linię 93 odc. Trzebinia – Czechowice, 300 mln zł na ciąg Gliwice – Bytom – Chorzów – Mysłowice – Oświęcim, 150 mln zł na linię 146 odc. Wyczerpy – Chorzów, 177 mln zł na odcinek Toszek – Nędza, a kolejne pół miliarda zł na ciąg Chybie – Żory – Rybnik – Nędza. Miliard złotych pochłoną dalsze prace na Magistrali Węglowej z Chorzowa w kierunku Bydgoszczy. Do tego należy dodać wart 1,7 mld złotych projekt udrożnienia ciągów wywozowych z Górnego Śląska planowany ze środków krajowych.

Duże kwoty dotyczą modernizacji kolejnych linii kolejowych do Stolicy. W programie zapisano miliard złotych na prace na odcinku Warka – Radom i 3,5 mld zł na odcinek Warszawa – Lublin, a także kolejny miliard na modernizację warszawskiej linii średnicowej.

Zyskają aglomeracje

Kolejnym ważnym elementem jest aglomeracja krakowska i Małopolska. W programie zapisano 1,7 mld złotych na linię przebiegającą przez centrum Krakowa wraz z dobudową torów aglomeracyjnych. Prace związane z transportem miejskim odbędą się też w Łodzi. Na liście podstawowej znalazł się tunel z Łodzi Fabrycznej do Łodzi Kaliskiej (2,3 mld zł) oraz linia do Zduńskiej Woli (450 mln zł). Kolejny miliard złotych to enigmatyczny projekt „Infrastrukturalne projekty aglomeracyjne finansowane z Funduszu Spójności”.

Największe projekty na liście podstawowej zamyka warta 1,5 mld złotych modernizacja linii 202 z Gdyni do Słupska. Do powyższych należy jeszcze dopisać omawiane już wcześniej projekty, które PKP PLK złożyły do konkursu w ramach CEF (odcinki Rawicz – Czempiń; Sadowne – Białystok, Sochaczew – Swarzędz, Poznań – Szczecin, Warszawa – Grodzisk Mazowiecki, Warszawa Gołąbki – Warszawa Gdańska oraz budowa wiaduktów drogowych nad CMK).

Elektryfikacje i nowe linie tylko w rezerwie

Na liście rezerwowej znalazła się m.in. budowa Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego (700 mln zł), i ważne projekty elektryfikacji linii kolejowych: Piła – Krzyż (650 mln zł, plus 350 mln zł na modernizację odc. Piła - Bydgoszcz), Ełk – Korsze (400 mln zł), Węgliniec – Zgorzelec (100 mln zł), Krotoszyn – Głogów (aż 1,2 mld zł wraz z modernizacją linii do Ostrowa). Wśród projektów rezerwowych znalazły się też: odcinek Bydgoszcz – Tczew (700 mln zł),  obwodnica towarowa Poznania (200 mln zł), odcinek Zduńska Wola – Ostrów Wlkp. (150 mln zł), połączenia z Wrocławia do Opola przez Jelcz (300 mln zł), do Kluczborka (500 mln zł) i Kamieńca Ząbkowickiego (500 mln zł).

W rezerwie są również modernizacje połączeń Łódź – Kutno, Skierniewice – Łuków, Kędzierzyn Koźle – Chałupki, Sosnowiec – Tunel, Oleśnica – Gniezno, Kutno – Płock, Kielce – Żelisławice, Czerwieńsk – Gubin, Kraków – Oświęcim, czy Czechowice – Zwardoń. Za zaskakujące można przyjąć umieszczenie na liście rezerwowej należącego do magistrali E30 odcinka Chorzów – Gliwice (1,1 mld zł), Kamieniec – Międzylesie z linii E59 (320 mln), czy Białystok – granica państwa z linii E75 (2,5 mld złotych).

Na liście rezerwowej jest też budowa dodatkowej pary  torów na odcinku Rembertów – Sulejówek (700 mln zł) oraz oba projekty budowy nowych linii kolejowych: Modlin – Płock 1,8 mld z, wraz z uzupełniającym projektem dla odc. Kutno – Płock (200 mln zł) oraz Podłęże – Tymbark (aż 6 mld złotych), a także modernizacja linii do Zakopanego (604 mln zł).

Obszerny raport dotyczący Krajowego Programu Kolejowego znajdziesz w Monitorze. A w nim:
Żródła finansowania projektów
Analiza kryteriów realizacji programu
Tabele i zestawienia
Komentarz i dokumenty źródłowe

 


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Infrastruktura

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Michał Szymajda 20 kwietnia 2022

Merchel: Liczymy na aktualizację KPK do poziomu powyżej 70 mld zł

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Infrastruktura

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Michał Szymajda 20 kwietnia 2022

Merchel: Liczymy na aktualizację KPK do poziomu powyżej 70 mld zł

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5