Rozpoczęty jeszcze w 2012 roku program wymiany rozjazdów PKP PLK jest na półmetku. Inwestycja nie dość jednak, że jest opóźniona, to nie zaspokaja nawet rocznych potrzeb zarządcy infrastruktury w tym zakresie.
Program wymiany 700 rozjazdów został ogłoszony jeszcze przez Sławomira Nowaka. Miał być jednym z elementów poprawy bezpieczeństwa na kolei po katastrofie w Szczekocinach. Jednak rozmiary programu rozczarowały ekspertów i rynek wykonawczy: Zaplanowano wymianę 700 rozjazdów w latach 2013 i 2014. Wymiana 350 rozjazdów rocznie ma doprowadzić do likwidacji 302 ograniczeń prędkości o łącznej długości 19,585 km toru oraz skrócenie czasu jazdy o łącznie 260 minut.
Jednak obecnie na polskiej sieci kolejowej eksploatowane jest 44,1 tys. sztuk rozjazdów i według danych PKP PLK, do których w 2012 roku dotarł "Rynek Kolejowy" potrzeby wymiany rozjazdów to 2430 sztuk rocznie, w tym w celu odrobienia zaległości rozłożonych na 10 lat - 1730 sztuk, a wynikające z cyklu "życia" (bez linii korytarzowych) - 700 sztuk. Tymczasem w 2009 r. wymieniono 391 rozjazdów, w 2008 r. - 401, a w 2002 r. - tylko 80. Dla porównania, w 1989 r. dokonano wymiany 4332 sztuk rozjazdów.
Program według szacunków miał kosztować 280 mln zł. Ostatecznie jednak jego koszt przekroczy 640 mln złotych. Do końca 2014 roku na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych wymieniono już 364 rozjazdy w kilkunastu województwach. Projekt ma dziewięć miesięcy poślizgu - przewiduje się zakończenie go do września 2015 r.. W tym czasie kolejarze zamontują jeszcze 333 rozjazdy. Łącznie na polskich torach – w 14 województwach, na 31 liniach kolejowych i 142 posterunkach ruchu, m.in.. stacjach kolejowych – zamontowanych będzie 697 nowych rozjazdów.
Jak informuje PKP PLK, w ramach projektu rozjazdowego zakończono już wszystkie prace w województwie opolskim, gdzie wymienionych zostało 16 rozjazdów. W tym roku po raz pierwszy prace będą prowadzone w województwach: warmińsko-mazurskim (9 rozjazdów), pomorskim (14 rozjazdów) oraz mazowieckim (19 rozjazdów). Inwestycja, która przekroczyła już półmetek obejmuje także województwa: zachodniopomorskie, łódzkie, świętokrzyskie, dolnośląskie, lubelskie, małopolskie, śląskie, wielkopolskie, kujawsko-pomorskie oraz podkarpackie.
-– Montowane rozjazdy wyposażone są w nowe napędy zwrotnicowe, a także w urządzenia elektrycznego ogrzewania, dzięki czemu będą mogły być bez problemów eksploatowane także w warunkach zimowych – informuje Żaneta Bąkowska, kierownik kontraktu z PKP Polskich Linii Kolejowych. Najwięcej rozjazdów zostanie wymienionych w: Podkarpackiem - 137, Kujawsko-Pomorskiem - 107 i Wielkopolskiem – 102.