Jeszcze w tym miesiącu powinniśmy poznać wykonawców nowego programu wymiany rozjazdów na sieci PLK. Poprzednie postępowanie, w którym zamawiający chciał podzielić prace pomiędzy rynek i własne firmy, nie udało się.
PKP Polskie Linie Kolejowe planują wymianę kilkuset rozjazdów w ramach drugiego etapu projektu „Poprawa bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowych rozjazdów kolejowych o podwyższonym standardzie konstrukcyjnym”, czyli tak zwanego programu rozjazdowego. To kontynuacja projektu z poprzedniej perspektywy – wymieniono wówczas prawie 700 rozjazdów za 600 milionów złotych. Teraz wartość projektu jest prawie trzykrotnie mniejsza, ale
sukcesem było samo jego uruchomienie.
Jak okazało się w marcu tego roku, gdy
PKP PLK rozpisała przetargi, zarządca infrastruktury chciał podzielić realizację projektu pomiędzy producentów rozjazdów, działających na otwartym rynku i spółki z własnej grupy PLK, które miały fizycznie montować rozjazdy na liniach kolejowych. Eksperci z branży byli sceptyczni względem takiego postępowania pod kątem jakości podzielonych prac. Nowoczesne rozjazdy, szczególnie dostarczane w blokach, należy przewozić, przechowywać i montować w ściśle określony sposób.
Tego typu problemy nie urzeczywistniły się, bo nie doszło nawet do rozstrzygnięcia postępowań, ponieważ oferty w obu postępowaniach przekraczały kosztorys. Przetarg mógł być niedoszacowany ze względu na dodanie wymogu transportu rozjazdu w blokach bez zmiany kosztorysu.
Pisaliśmy o tym tutaj. W ubiegłym miesiącu PLK postanowiła ponownie rozpocząć projekt od nowa. Czas nagli, bo program wymiany rozjazdów najlepiej wykonać przed największą falą inwestycji liniowych, planowaną na lata 2019-2020.
Tym razem PLK ogłosiła jedno postępowanie, w trybie „Projektuj i Buduj” – podobnie jak przed trzema laty, przy realizacji I etapu programu. Według ogłoszenia, zadanie obejmuje modernizację 245 rozjazdów (wraz z robotami towarzyszącymi), zlokalizowanych na 21 liniach kolejowych, 55 posterunkach ruchu, w 12 województwach i na terenie 15 Zakładów Linii Kolejowych. Przedmiot zamówienia został podzielony na dwa kontrakty (dwa zadania częściowe): Część 1 obejmuje wymianę 142 rozjazdów zlokalizowanych na terenie Zakładów Linii Kolejowych w Bydgoszczy, Gdyni, Łodzi, Olsztynie, Ostrowie Wielkopolskim, Poznaniu i Szczecinie; Część 2 obejmuje wymianę 103 rozjazdów zlokalizowanych na terenie Zakładów Linii Kolejowych w Częstochowie, Kielcach, Krakowie, Lublinie, Nowym Sączu, Opolu, Skarżysko-Kamiennej i Wrocławiu.
Łączna szacunkowa wartość obu zadań to ponad 195 mln złotych netto. - Wykonawca robót ma za zadanie wykonać dokumentację projektową, dokonać zakupu materiałów w ramach realizacji robót oraz wykonać roboty – informuje „Rynek Kolejowy” Joanna Kubiak z zespołu prasowego PKP PLK. Otwarcie ofert zaplanowano na 17 sierpnia. W toku przetargu PLK już odpowiedziała na kilkadziesiąt pytań wykonawców i dokonała kilkunastu zmian w specyfikacji.