W ramach odpowiedzi na akcję "Priorytet dla tramwajów" stowarzyszenia SISKOM, ZTM przedstawił w listopadzie listę przewidzianych do przyspieszenia linii. Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", Tramwaje Warszawskie intensywnie pracują nad realizacją planu.
Akcja "Priorytety dla tramwajów" ma radykalnie przyspieszyć komunikację tramwajową w Warszawie. Dzięki odpowiedniemu ustawieniu sygnalizacji świetlnej tak, by tramwaj nie czekał na skrzyżowaniu na zielone światło, prędkość komunikacyjną można podnieść z obecnego poziomu 13-16 km/h nawet do 25 km/h. Nie tylko skróci to czas podróży o kilkadziesiąt procent, ale i da milionowe oszczędności - dzięki temu, że do zwiększenia częstotliwości kursowania nie będzie potrzebny nowy tabor.
Stowarzyszenie Siskom złożyło na ręce prezydent Warszawy petycję dotyczącą uprzywilejowania komunikacji tramwajowej w sygnalizacji świetlnej. Petycję tę poparło dotąd łącznie 2000 osób, a także organizacje pozarządowe oraz władze dzielnic Bemowa, Wola i Rembertów. Patronatem akcji zostało Ministerstwo Transportu. W ramach odpowiedzi na akcję, ZTM przedstawił w listopadzie listę przewidzianych do przyspieszenia linii. "Rynek Kolejowy", jak postępuje realizacja tych zapowiedzi. - W większości przypadków jeszcze w roku 2012 będą ogłoszone przetargi na dokumentację - obiecuje rzecznik Tramwajów Warszawskich Michał Powałka.
Piewszą z tras zapowiedzianych do przyspieszenia był ciąg ulic Wolska - Połczyńska - Powstańców Śląskich - al. Reymonta - Wólczyńska - Nocznickiego - Młociny oraz na ul. Górczewskiej. Realizacja miała nastąpić w latach 2011-2012. - Pierwsze efekty będzie widać w 2012 r, natomiast część prac jest uzależniona od modernizacji sygnalizacji świetlnych przez ZDM (prace zaplanowane na wakacje 2012) oraz budowy trasy Górczewska – Radiowa - opowiada Michał Powałka. Ta ostatnia miała być gotowa jeszcze wiosną tego roku, niestety - z powodu trudności z uzgodnieniami, jej budowa jeszcze się nie zaczęła.
Kolejną do przyspieszenia linią była przechodząca przez centrum linia Piaski - Broniewskiego - al. Jana Pawła II - Chałubińskiego - al. Niepodległości - Rakowiecka – Kielecka. Realizacja ma nastąpić do 2013 roku. Michał Powałka poinformował, że w tym przypadku w przygotowaniu jest już dokumentacja przetargowa dla zmiany ustawienia świateł.
Trzecią linią jest Targowa - al. Zieleniecka (Odcinek od Dw. Wileńskiego do ronda Waszyngtona). Realizacja miała nastąpić w latach 2011-2012.- W przygotowaniu jest ogłoszenie przetargu dla I Etapu (Kijowska - Waszyngtona). II etap uzależniony jest od zakończenia projektów drogowych w ramach budowy metra - mówi Powałka.
Następnym odcinkiem wyznaczonym do przyspieszenia jest Dw. Wileński - Żerań Wsch. (Odcinek 11 Listopada - rondo Żaba - Odrowąża - Budowlana - Rembielińska – Annopol. Realizacja w 2013 roku). - Trwają prace projektowe w ramach projektu modernizacji tej trasy - informują Tramwaje Warszawskie.
Piątym odcinkiem jest trasa tramwajowa w ulicy Marymonckiej. Miała ona otrzymać priorytet w 2013 roku i, jak informowaliśmy w piątek, przetarg na zmodernizowanie systemu sterowania tramwajami i ustawienie sygnalizacji został już rozstrzygnięty. Rok później TW przewiduje wprowadzenie priorytetu w ul. Obozowej - tu jeszcze prace się nie zaczęły.
Siódmą linią tramwajową z priorytetami na skrzyżowaniach miała być trasa na Tarchomin, jednak jej budowa, o czym pisaliśmy wielokrotnie, utknęła.