NUMER 05/2018
NUMER 05/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Zielona Kolej
szukaj
Śledź nas:

Prezydent podpisał dwie ważne dla kolei ustawy

| Jakub Madrjas 07.05.2018 109

Prezydent podpisał dwie ważne dla kolei ustawy
Ol49-69 z pociągiem KW 77251 relacji Wolsztyn-Poznań Głównyfot. Mariusz Tuszyński , SM42.pl
Wśród ustaw podpisanych przez Prezydenta RP 2 maja znalazły się dwie ważne dla rynku kolejowego nowelizacje. Jedna umożliwi budowę łódzkiego tunelu średnicowego oraz ułatwi działalność kolei turystycznych i historycznych. Druga przyspieszy wprowadzenie w Polsce liberalizacji rynku kolejowego względem reszty Unii Europejskiej, co ma być kompensacją za pomoc publiczną udzieloną Przewozom Regionalnym. 
Celem nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym jest przede wszystkim zapewnienie zgodności przepisów prawa krajowego z prawem Unii Europejskiej odnośnie tzw. IV Pakietu Kolejowego, który ma otworzyć europejskie koleje na konkurencję. W konsekwencji zmienione zostały zasady dotyczące bezpośredniego zawierania umów w trybie bezprzetargowym – będzie to możliwe tylko w określonych przypadkach. Więcej na temat założeń tej części IV Pakietu Kolejowego piszemy tutaj.

Polska otworzy rynek kolei wcześniej

Wprowadzając nowelizację, Polska o trzy lata skraca okres przejściowy względem pozostałych krajów Unii Europejskiej; umowy zawierane bez przetargu będą mogły obowiązywać do 2030 roku, a nie do 2033 roku, a po 12 grudnia 2020 r., w zakresie wojewódzkich przewozów pasażerskich nie będzie można stosować niektórych wyłączeń od ogólnej zasady konkurencyjnego przyznawania umów.

Jak informuje ustawodawca, rozwiązania te mają na celu wypełnienie zobowiązań nałożonych przez Komisję Europejską w związku z trwającym procesem notyfikacji pomocy publicznej udzielonej spółce Przewozy Regionalne w 2015 r. na restrukturyzację. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj oraz tutaj.

Dodatkowo w ustawie doprecyzowano definicję „transportu kolejowego” oraz umożliwiono zawarcie jednej umowy o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych pasażerskich przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych, w przypadku powierzenia ich wykonywania temu samemu operatorowi. Warto przypomnieć, że jednocześnie trwa siódma próba przeprowadzenia "dużej" nowelizacji ustawy o ptz.

Są przepisy ws. tuneli i kolei historycznych, ale bez problemu gruntów kolejowych

Drugą ustawą ważną dla kolei podpisaną przez prezydenta jest nowelizacja ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”  oraz ustawy o transporcie kolejowym. Ma ona na celu zmianę zasady przygotowania inwestycji dotyczących linii kolejowych, m.in. uzupełniając dotychczasowe regulacje o kwestie związane z realizacją projektów inwestycyjnych wymagających budowy tuneli. Ponadto przyjęte zmiany mają na celu wprowadzenie rozwiązań prawnych mających ułatwić działalność podmiotom zajmującym się kolejnictwem w jego aspekcie historycznym lub turystycznym. Więcej na ten temat pisaliśmy w tym miejscu.

W porównaniu z pierwotnym projektem, z nowelizacji wyłączono zapisy regulujące istotny problem własności gruntów kolejowych, które chcą przejmować samorządy po niekorzystnym dla Grupy PKP wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego. 

Na zmiany w ustawie o transporcie kolejowym czekało województwo łódzkie przed podjęciem decyzji w sprawie dalszych losów ED59. Nie wiadomo jednak, jak nowe zapisy miałyby ułatwić procedowanie niezbędnych dopuszczeń dla pojazdu, który nie jest jeszcze zabytkiem.



VII Kongres Kolejowy
 

VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbędzie się 14 czerwca w Hotelu Sheraton w Warszawie. W tym roku Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury.

Tematyka tegorocznego Kongresu obejmie obszary związane z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskutować będziemy także o zagrożeniach w realizacji projektów, technologiach dla inteligentnego budownictwa oraz infrastrukturze na potrzeby nowych środków komunikacji. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (41908)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (41908)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2018
NUMER 04/2018
Lata zaniedbań w szkolnictwie kolejowym i niskie płace na kolei sprawiły, że do pracy w naszej branży niewielu się garnęło. Teraz kolej musi konkurować o młodych ludzi, a nie będzie to zadaniem łatwym. O tym piszemy w aktualnym raporcie. Oprócz tego w numerze: Rozmowy z D. Blocherem (Budimex), J. Krupińskim i A. Śliwińskim (Strabag), podsumowanie przewozów intermodalnych w 2017 roku oraz rynku tramwajowego w tym samym okresie. Polecamy obszerny artykuł Jana Raczyńskiego na temat Kolei Dużych Prędkości w ujęciu międzynarodowym.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS