Na zaproszenie CER prezes PKP SA Mirosław Pawłowski i członek zarządu spółki Cecylia Lachor odbyli w Brukseli spotkanie z Liborem Lochmanem, dyrektorem wykonawczym organizacji CER. Instytucja ta zrzesza 75 przedsiębiorstw kolejowych i infrastruktury z Unii Europejskiej. Strona polska prezentowała swoje obawy odnośnie do przygotowywanej dyrektywy unijnej o „cichych hamulcach”.
W związku z trwającymi pracami nad rozszerzeniem TSI Hałas, prezes PKP SA podniósł konieczność uwzględnienia w stanowiskach CER adresowanych do Komisji Europejskiej i Agencji Kolejowej Unii Europejskiej, specyfiki taboru kolejowego wykorzystywanego w Polsce przez PKP Cargo. Delegacja PKP SA podkreśliła również związany z tą inicjatywą legislacyjną problem ewentualnych kosztów finansowych dla sektora kolejowego oraz możliwości zachwiania równowagi konkurencyjnej na polskim rynku transportowym. Jak podają kolejarze, uwagi te spotkały się ze zrozumieniem ze strony ekspertów CER.
CER to Wspólnota Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej. Organizacja ta zrzesza 75 przedsiębiorstw kolejowych i infrastruktury z Unii Europejskiej. Głównym celem CER jest wspieranie zrównoważonego systemu kolejowego w Europie.
Owocne rozmowy
– To były owocne rozmowy. Cieszy mnie otwartość ekspertów CER na stanowisko strony polskiej i gotowość do wypracowania kompromisowego rozwiązania – przekazał Mirosław Pawłowski, prezes PKP SA. – Polska kolej stoi teraz w obliczu ogromnych zmian, których celem jest zwiększenie jej konkurencyjności i budowanie silnej pozycji rynkowej. Liczę na wsparcie instytucji europejskich dla procesu tych zmian. Pamiętajmy, że silna pozycja kolei w Polsce istotnie wpłynie na rozwój tej gałęzi transportu w Europie Środkowo – Wschodniej – dodał.
Jak podaje PKP SA, rozmawiano także o zbliżającej się publikacji regulacji KE dot. transportu drogowego i konieczności działań na rzecz realnego wprowadzenia w życie idei zrównoważonego rozwoju transportu, w szczególności w kontekście kosztów dostępu do infrastruktury transportowej. Ponadto poruszone zostały tematy związane z rozwojem sieci TEN-T, perspektywy finansowej i budowy kolejowych korytarzy towarowych w UE.
Delegacja PKP SA spotkała się również z kierownictwem Stałego Przedstawicielstwa RP przy UE, organizacją UIC (Międzynarodowy Związek Kolei) oraz wiceprzewodniczącym Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego.
Drogie hamulce
O zagrożeniach płynących z unijnej dyrektywy o „cichych hamulcach” wypowiadało się także niedawno Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Wskazywało ono, że zmiany, które obejmą także polskich przewoźników, mocno zachwieją konkurencyjnością na rynku kolejowym.
– Wstępne szacunki wskazują, że do końca 2025 r. polski rynek przewozu towarów koleją będzie musiał wydać ponad 2 mld zł na dostosowanie istniejącego taboru do nowych wymagań Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności w zakresie hałasu. Kwota ta wynika z dużej liczby wagonów towarowych zarejestrowanych w Polsce, a także relatywnie wysokich kosztów dostosowania polskiego taboru, ze względu na jego specyfikę techniczną – informuje MIB. Jak dodaje, koszty tego procesu dotyczyłyby nie tylko dużych przewoźników dysponujących znaczną liczbą wagonów, ale również mniejszych firm.
Zachwiana konkurencja
W ocenie Ministerstwa poniesienie tak istotnych wydatków może zachwiać konkurencyjnością rynku kolejowego i przyczynić się do wzmocnienia trendu przenoszenia towarów z kolei na inne gałęzie transportu. – Z tego względu formułujemy na forum unijnym postulaty dotyczące ograniczenia nowych wymagań wyłącznie do wagonów użytkowanych w ruchu międzynarodowym, pozostawiając w gestii państw członkowskich ewentualne ustanowienie wymagań w odniesieniu do wagonów pozostających w ruchu krajowym – wyjaśnia resort.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.