Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Prezes PKP Cargo za racjonalnymi kompromisami w rozwoju kolei

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
21-10-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Prezes PKP Cargo za racjonalnymi kompromisami w rozwoju kolei
fot. MJ
Podczas zorganizowanej w Warszawie przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa konferencji na temat korytarzy bazowej transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo podkreślił m.in., że wysiłki dotyczące rozwoju tych korytarzy nie przyniosą oczekiwanych efektów, jeśli nie nastąpi zrównanie warunków dostępu do infrastruktury użytkowanej przez transport kolejowy i samochodowy.

Prezes Libiszewski docenił znaczenie korytarzy dla rozwoju kolejowego transportu towarowego, w tym dla zwiększenia konkurencyjności kolei wobec transportu drogowego, a także wzrostu interoperacyjności i optymalizacji procesu przewozowego. Jak podkreślił, Grupa PKP Cargo już dziś z powodzeniem wykorzystuje w tych korytarzach swój potencjał, m.in. w samodzielnych przewozach w 9 krajach Unii Europejskiej, w przewozach kolejowo-promowych ze Skandynawią, a także jako partner w przewozach z Chin na Nowym Jedwabnym Szlaku. Ma się on stać dla Grupy głównym kierunkiem rozwoju i przyczynić do wzrostu przewozów kontenerowych.

Ponadto wzdłuż niektórych z tych korytarzy PKP Cargo ma zlokalizowane własne kluczowe terminale kontenerowe, m.in. w Poznaniu Franowie i Małaszewiczach oraz Paskovie w Republice Czeskiej. Rosnącej aktywności Grupy na rynkach zagranicznych towarzyszą zakupy nowoczesnego taboru, w tym 12. lokomotyw wielosystemowych Vectron, z dostawą trzech kolejnych w 2017 roku oraz 80-stopowych platform kontenerowych, których kolejne dostawy zaplanowano w latach 2017–2020 w ramach obecnej perspektywy pozyskania środków pomocowych na rozwój transportu intermodalnego.

Rozsądna konkurencja

Odnosząc się do roli modernizowanych europejskich korytarzy transportowych, Libiszewski przedstawił jednak swoje wątpliwości. – Wszelkie wysiłki organizacyjne i finansowe dotyczące rozwoju tych korytarzy nie przyniosą oczekiwanego wzrostu udziału transportu kolejowego w przewozach towarowych ogółem, jeśli nie nastąpi zrównanie warunków i kosztów dostępu do infrastruktury użytkowanej przez transport kolejowy i samochodowy – podkreślał.

Libiszewski za najbardziej pożądane dla rozwoju i podniesienia jakości korytarzy transportowych uznał m.in. wdrożenie KPI’s (kodyfikacja linii, punktualność, ujednolicenie na całym przebiegu dopuszczalnych: prędkości, nacisków, długość składów), harmonizację zasad funkcjonowania korytarzy (wspólne narzędzia IT, jednolite zasady alokacji tras, ujednolicone dokumenty), uwzględnienie potrzeb przewoźników w procesach mających wpływ na zmianę przebiegu korytarzy oraz realizację przewozów (zamknięcia tras, inwestycje), konieczność współpracy przewoźników i zarządców infrastruktury w procesie tworzenia oferty tras na nowy rozkład jazdy oraz elastyczność na zmieniające się potrzeby użytkowników, a także rozwój nowych produktów logistycznych.

Cichy tabor

Prezes Grupy wskazał też na ogromne wyzwania natury organizacyjnej, technicznej i finansowej w „walce z hałasem na kolei”, co wiąże się z szeroko zakrojonym procesem wymiany w wagonach wstawek hamulcowych oraz zestawów obręczowanych na monoblokowe, przy wątpliwych merytorycznie przesłankach i uzasadnieniu tak szeroko zakrojonych działań. – Postulowałbym, aby decyzja o konieczności użytkowania cichego taboru z rozdzieleniem na ruch krajowy i ruch międzynarodowy pozostała w gestii poszczególnych państw członkowskich UE – stwierdził.

Nawiązując do realizowanych inwestycji na sieci kolejowej, Libiszewski zwrócił uwagę na konieczność racjonalnych kompromisów pomiędzy rozmiarem i harmonogramami robót modernizacyjnych w kontekście negatywnych konsekwencji dla przewoźników związanych z kosztownymi objazdami objętych modernizacją odcinków linii.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Cargo: Większa atrakcyjność kolei to lepszy klimat

Warte uwagi

PKP Cargo ma komplet nowych Vectronów i wagonów intermodalnych

Tabor i technika

PKP Cargo: Jest zysk, ale optymizm – ostrożny

Biznes

PKP Cargo: Jest zysk, ale optymizm – ostrożny

Roman Czubiński 31 maja 2023

Dobra passa PKP Cargo. I kwartał najlepszy od lat

Biznes

Dobra passa PKP Cargo. I kwartał najlepszy od lat

inf. pras oprac. JM 09 maja 2023

Wizerunek Lecha Kaczyńskiego na lokomotywie PKP Cargo

Prawo i polityka

Zobacz również:

PKP Cargo: Większa atrakcyjność kolei to lepszy klimat

Warte uwagi

PKP Cargo ma komplet nowych Vectronów i wagonów intermodalnych

Tabor i technika

PKP Cargo: Jest zysk, ale optymizm – ostrożny

Biznes

PKP Cargo: Jest zysk, ale optymizm – ostrożny

Roman Czubiński 31 maja 2023

Dobra passa PKP Cargo. I kwartał najlepszy od lat

Biznes

Dobra passa PKP Cargo. I kwartał najlepszy od lat

inf. pras oprac. JM 09 maja 2023

Wizerunek Lecha Kaczyńskiego na lokomotywie PKP Cargo

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5