– Współpracę z polską firmą Newag, przy dostawie 4 pierwszych spalinowych pociągów Vulcano, oceniam bardzo dobrze. Spotykałem się z kompetentnymi ludźmi o dużej wyobraźni i wiedzy, czego efektem są piękne pociągi, z których pierwszy za chwilę pojedzie z pasażerami – powiedział Alessandro Di Graziano, dyrektor Generalny Ferrovia Circumetnea.
Kontrakt Newagu z FCE opiewał na budowę czterech nowych dwuczłonowych zespołów trakcyjnych., każdy skład został wyceniony na 4 miliony euro. FCE jest zainteresowane rozszerzeniem kontraktu. W perspektywie jest zamówienie kolejnych trzech lub czterech składów,ale, zważywszy na stan taboru FCE, zapotrzebowanie na nowe szt będzie większe.
– Kolej Etneńska, mimo swojego niewątpliwie turystycznego charakteru, służy głównie dojazdom do szkół i pracy mieszkańców okolic miasta Katania. Nowe pociągi będziemy chcieli wykorzystać w pierwszym rzędzie do ich transportu. Pociągi starsze są lubiane przez turystów, ponieważ mają swój klimat. Dlatego na kursach w sezonie, gdy jest ich więcej, mniejsze starsze pojazdy wciąż będą dobrze się sprawdzać – powiedział Alessandro Di Graziano.
Pierwsze wąskotorowe pociągi NewaguPierwszym, naturalnym warunkiem postawionym firmie Newag była produkcja pociągów o węższym rozstawie kół, ponieważ mamy tu do czynienia z koleją wąskotorową (950 mm). Moc pojazdu, z uwagi na spore przewyższenia na linii, także byłą istotną rzeczą, dlatego pociągi dysponują dwoma mocnymi silnikami z przekładnią elektryczną.
– Ta kolej to perełka tej części Sycylii, dlatego ważna była również strona estetyczna projektu, na co składa się m.in. nowoczesny design i spore okna, przez które można podziwiać wulkan Etna. W mojej opinii Newag dał sobie radę z wszystkimi aspektami kontraktu. Dostaliśmy nowoczesne, ładne pociągi – dodał Di Graziano.
Pierwsi pasażerowie już za chwilęCo ciekawe – pociągi dla FCE nie są niskopodłogowe, a jedynie wyposażone w podnośnik wózków inwalidzkich. Niskiej podłogi nie chciał przewoźnik twierdząc, że koszt budowy takich pojazdów będzie wysoki, ze względu na konieczność przeniesienia części urządzeń na dach i zabudowy wydajniejszej klimatyzacji. Ciekawostką w pojazdach są natomiast elektrycznie podnoszone i opuszczane rolety.
Kolei Etneńskiej w końcu 2015 udało się zdobyć fundusze UE na zrefundowanie części kontraktu na pociągi. Pierwszy z nich przeszedł już test bezawaryjnego przejazdu 3000 kilometrów i w ciągu kilku następnych dni zabierze na pokład pierwszych regularnych pasażerów. Więcej zdjęć pojazdu można zobaczyć
TUTAJ.