Wciąż zdarzać się mogą przypadki, w których na wielkopolskie trasy wyjeżdża tabor niezmodernizowany. Jak tłumaczą Przewozy Regionalne, klasyczne jednostki EN57 służą tam jako rezerwa. Została ona wykorzystana już w pierwszym dniu roboczym obowiązywania nowego rozkładu jazdy pociągów.
Od naszych czytelników otrzymujemy sygnały, że na terenie województwa wielkopolskiego wciąż zdarza się, że pociągi kategorii Regio obsługiwane są taborem niezmodernizowanym. Tymczasem nowa umowa Przewozów Regionalnych z Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego miała gwarantować podróżnym
podwyższony standard obsługi. Wszystkie składy miały być wyposażone m.in. w klimatyzację.
Gdy trwają przeglądy nowocześniejszych jednostek, EN57 wracają do gryProblemy pojawiły się już w pierwszym dniu obowiązywania nowego rozkładu jazdy. W ubiegły poniedziałek dwie niezmodernizowane jednostki EN57 wystawiono do obsługi porannego połączenia Kalisz – Poznań Główny. W składzie wagonowym Poznań Główny – Wrocław Główny znalazł się natomiast piętrowy wagon serii Bmnopux. PR zapewniają jednak, że przypadki wykorzystania taboru przed modernizacją są incydentalne.
– Pociąg 77505 relacji Kalisz (5:04) – Poznań Gł. (7:10) wyjątkowo został obsłużony tego dnia elektrycznym zespołem trakcyjnym EN57, ponieważ jednostka EN57ALc-2214 po modernizacji przeznaczona do obsługi tego połączenia musiała zostać chwilowo odstawiona na przegląd okresowy poziomu drugiego (P2). W kolejnych dniach pociąg zestawiany był już zgodnie z normami nowego rozkładu jazdy, np. 12 grudnia z dwóch nowoczesnych EN57AL-2113 i EN57AL-2114. Takie zestawienie zostanie utrzymane zgodnie z możliwościami i sprawnością taboru – powiedziała nam Justyna Grzesik, przedstawiciel handlowy w Wielkopolskim Oddziale Przewozów Regionalnych.
Trwają rewizje wagonów po modernizacji, pomagają „piętrusy” – Jeśli zaś chodzi o wagony, jeden był chwilowo w przeglądzie okresowym i został już włączony do eksploatacji, a cztery pozostają w naprawie czwartego poziomu utrzymania. Naprawa pierwszego z nich potrwa do końca miesiąca. Tymczasowe włączenie „piętrusa” w składzie pociągu do Wrocławia wynikało z konieczności zachowania zestawienia zgodnego z zamówieniem organizatora [urzędu marszałkowskiego] i prowadzonych prac na terenie Sekcji Utrzymania i Napraw Taboru w Lesznie, gdzie wciąż poszerzamy zakres możliwości obsługi technicznej taboru kolejowego – tłumaczy nasza rozmówczyni.
Przewoźnik zapewnia, że planowo wszystkie pociągi obsługiwane przez PR Poznań są zestawiane wyłącznie z pojazdów nowych lub po modernizacji. Przyznaje jednak, że przypadki wykorzystania jednostek EN57 mogą przydarzać się nadal. – W przypadku awarii i obowiązkowych prac technicznych do obiegów sporadycznie mogą być kierowane zastępcze elektryczne zespoły trakcyjne. Kilka niezmodernizowanych EN57 pozostało w naszej rezerwie taborowej. Konieczność korzystania z tej rezerwy wynika z trwających odbiorów technicznych kolejnych pojazdów po modernizacjach i prowadzonych prac naprawczych na poszczególnych jednostkach w serwisie ZNTK w Mińsku Mazowieckim – podsumowuje stanowisko spółki Justyna Grzesik.