Partnerzy serwisu:
Biznes

Powstała organizacja zrzeszająca przewoźników samorządowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
13-06-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Jedenaście spółek należących do samorządów powołało Związek Samorządowych Pracodawców Kolejowych. Celem nowej organizacji jest wymiana doświadczeń i reprezentowanie wspólnego stanowiska przewoźników.

Porozumienie ws. powołania Związku podpisało 13 czerwca w siedzibie Kolei Mazowieckich 11 spółek, w tym Koleje Mazowieckie, WKD, SKM Warszawa, Koleje Wielkopolskie, Koleje Śląskie, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Arriva RP, Arriva Polska, SKPL Cargo i Koleje Dolnośląskie.

– Gdyby spółki zrzeszone w Związku potraktować łącznie, to byłby to największy przewoźnik pasażerski w Polsce, którego potencjał jest coraz większy. Do niedawna jednak spółki samorządowe były traktowane trochę po macoszemu. Związek będzie silnym głosem reprezentującym spółki regionalne – powiedział prezes Kolei Wielkopolskich Włodzimierz Wilkanowicz.

Forum wymiany doświadczeń

Związek będzie forum wymiany doświadczeń i organizacja ułatwiającą wzajemne wspieranie się przewoźników. Wśród głównych założeń działalności Związku, o których mówił prezes Dariusz Grajda, znajdują się m.in.: podejmowanie działań na rzecz rozwoju rynku usług kolejowych oraz dotyczących integracji środowiska kolejowego, reprezentowanie i popieranie działań na rzecz członków pracodawców i reprezentowanie ich interesów, w tym społecznych i gospodarczych, współpraca z organizacjami międzynarodowymi, w tym związanymi z transportem publicznym, czy występowanie do organów posiadających inicjatywę prawodawczą z wnioskami legislacyjnymi oraz opiniami w zakresie aktów prawnych, dotyczących branży kolejowej. Jednym z ważniejszych zagadnień, jakimi będzie się zajmować jest projekt wspólnego biletu. Związek będzie tu współpracował z pozostałymi przewoźnikami czyli przede wszystkim Przewozami Regionalnymi i PKP Intercity.

– Projekt wspólnego biletu będzie dotyczyć wszystkich przewoźników. Nie chodzi o to, by zamykać się na którąś ze spółek. Najpierw jednak musimy rozpoznać, czym każdy z nas dysponuje. To są różne spółki, różne systemy sprzedaży biletów. W związku z tym są inne obostrzenia. Na pewno chcielibyśmy brać udział w pracach w ministerstwie nad wspólnym biletem. I w tym celu powołaliśmy Związek. Organizacja ta nie ma zamkniętej formuły, jest to związek otwarty. Jeśli będzie zainteresowanie ze strony Przewozów Regionalnych, to mogą przystąpić do Związku – powiedział Rynkowi Kolejowemu Dariusz Grajda, wiceprezes Kolei Mazowieckich.

Wspólny głos w rozmowach z rządem


Ważnym zadaniem Związku będzie reprezentowanie spółek w rozmowach ze stroną rządową. Dotyczy to także projektu wspólnego biletu oraz prac na zmianami prawa regulującego rynek kolejowy w Polsce.

– Tym różni my się od innych organizacji, że uznajemy, że jeśli nie ma żadnych przeszkód ani prawnych ani technicznych, to to zrobimy. Ale jeśli się okaże, że ustawa nam nie pozwala albo są niekorzystne uwarunkowania techniczne, to albo będziemy musieli czekać na zmianę ustawy albo szukamy innych rozwiązań – dodał Grajda.

Spółki samorządowe zrewolucjonizowały rynek

Marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik zauważył, że powołanie organizacji zrzeszającej samorządowe spółki było konieczne z uwagi na ich rosnącą pozycję.

– Być może w sposób naturalny będzie malała rola Przewozów Regionalnych a rosła rola innych przewoźników, stąd potrzebna jest ściślejsza współpraca. Związek będzie zatem forum wymiany myśli, dobrych praktyk i wsparcia projektów. Cieszę się, że udało się porozumieć. Samorządowe spółki są świetnym przykładem tego jak można rozwijać transport. Śmiało mogę powiedzieć, że zrewolucjonizowały rynek przewozów regionalnych i lokalnych – powiedział Struzik.

Marszałek zapytany o to, jaka będzie przyszłość PR i jak rząd i samorządy powinny zmieniać tę spółkę, stwierdził, że można przekształcać, ale trzeba to robić w sposób ewolucyjny.

– Przewozy Regionalne przechodzą obecnie głęboką restrukturyzację. Wiadomo, że spółka ta znacznie zmniejszyła zatrudnienie i zakres świadczonych usług. Na pewno nie można tej firmy unicestwić. Musi nastąpić ewolucyjny proces przejmowania przez spółki samorządowe pewnych segmentów rynku. Wydaje mi się natomiast, że Przewozy Regionalne jeszcze przez wiele lat będą potrzebne. W tej chwili ważne będą decyzje rządu, który poprzez ARP ma znaczący wpływ na spółkę – powiedział Struzik.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5