Trwa budowa kolejowych przepraw przez Wisłę. Kończy się jeden z najtrudniejszych etapów prac. Na bulwary wrócą piesi i rowerzyści, a wykonawca rozpocznie przygotowania do montażu konstrukcji. Nowym mostem pociągi pojadą już w przyszłym roku.
Jednym z najważniejszych elementów prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe modernizacji krakowskiej linii średnicowej jest budowa nowych mostów, którymi pociągi dalekobieżne i aglomeracyjne będą pokonywać Wisłę. W czerwcu rozpoczęły się pierwsze prace. Wykonawca ma wymagające zadanie – wokół istniejącego mostu kolejowego wybuduje dwa bliźniacze obiekty, na których ułożone zostaną tory dla kolei aglomeracyjnej. Dotychczasowa przeprawa również zostanie gruntownie przebudowana. Powstanie zespół trzech mostów o nowoczesnej konstrukcji, na których znajdą się cztery tory kolejowe. Pociągi pojadą z prędkością do 100 km/h. Pierwszy powstanie most wschodni, położony najbliżej mostu Kotlarskiego. Po przeniesieniu ruchu pociągów na nową przeprawę, ruszą prace przy pozostałych dwóch obiektach.
Bulwary dostępne dla krakowian
W pierwszej kolejności realizowane były najtrudniejsze prace, wymagające użycia najcięższego sprzętu budowlanego. Inżynierowie przystąpili do budowy nowych przyczółków i podpór mostu. Podpory będą na brzegu rzeki, stąd konieczność zabezpieczenia placu budowy, wbitymi głęboko w ziemię, ścianami oporowymi.
Po wykonaniu wykopów rozpoczęły się prace przy fundamentach. Ich najważniejszym elementem było wbicie na głębokość 15 metrów betonowych pali. Prace odbywają się na lądzie i w nurcie rzeki. Tam powstają podpory tymczasowe, które również będą osadzone na wbitych w dno, betonowych palach. Ciężki dźwig, wykorzystany do operacji, ustawiony był na specjalnej barce, którą manewruje holownik „Halny”.
Zakończył się najtrudniejszy etap robót budowlanych. Popularna trasa pieszo-rowerowa, na Bulwarze Kurlandzkim, będzie ponownie dostępna dla mieszkańców Krakowa. Tymczasowa ścieżka, biegnąca obok placu budowy, którą dla wygody użytkowników wyasfaltowano, będzie oddana do użytku w piątek (14 września), w godzinach popołudniowych.
Ul. Podgórska – bramki przejazdowe dla bezpieczeństwa kierowców
Niewielkie zmiany w organizacji ruchu czekają również krakowskich kierowców. By móc kontynuować prace przy budowie mostu, wykonawca musi zamontować specjalne bramki zabezpieczające nad ul. Podgórską. W związku z tym zajęte będą chodniki po obu stronach drogi, a piesi skierowani zostaną na bulwary i tymczasowy chodnik, zlokalizowany na jezdni. Oznacza to, że ul. Podgórska w kierunku ul. Starowiślnej zostanie zwężona.
Aby nie powodować dodatkowych utrudnień w centrum PLK, w porozumieniu z wykonawcą i zarządcą dróg, zdecydowały, że zmiany na ul. Podgórskiej zostaną wprowadzone później, dopiero po otwarciu jezdni pod wiaduktem nad ul. Grzegórzecką, które zaplanowane jest na 1 października. Powstaną dwa nowe przystanki
Nowe mosty kolejowe usprawnią ruch pociągów pasażerskich w Krakowie. To nie jedyny efekt modernizacji linii średnicowej. Powstaną także nowe przystanki: Kraków Złocień i Kraków Grzegórzki. Największa inwestycja, realizowana przez PLK na południu Polski, zakończy się w 2020 roku. Wartość robót budowlanych szacowana jest na niemal 1 mld zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.