Grupa posłów nie ustaje w staraniach o uruchomienie połączenia kolejowego między Warszawą a Kołobrzegiem, z wykorzystaniem linii kolejowej nr 208 i 210.
Posłowie proponują utworzenie połączenia z Warszawy przez Iławę, Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz, Chojnice i Szczecinek do Kołobrzegu (wykorzystanie wariantu połączenia z uwzględnieniem przebiegu linii 208 między Działdowem a Jabłonowem Pomorskim przez Brodnicę jest trudne ze względu na bardzo zły stan torowiska). Warto podkreślić, że na odcinku Brodnica – Grudziądz linia doczeka się modernizacji do 2023 roku z pieniędzy RPO województwa kujawsko-pomorskiego.
Posłowie mijają się jednak z prawdą, pisząc o tym, że stan linii 208 jest dobry, w związku z czym można ją wykorzystać do stworzenia alternatywnego ciągu przewozowego Warszawa – Szczecin podczas modernizacji magistrali E20 pomiędzy Warszawy a Poznaniem. Lokomotywy spalinowe, które w ostatnim czasie pożycza PKP Intercity od czeskiego przewoźnika także nie są argumentem za tworzeniem nowych połączeń, z uwagi na to, że zostały już rozdysponowane. Ponadto od czerwca będą musiały obsłużyć dodatkowo trasę Lublin – Warszawa alternatywną linią przez Łuków.
Brakuje pieniędzy
Ministerstwo widzi też inne przyczyny, dla których pociąg prowadzony zamiennie trakcją elektryczną i spalinową nie będzie uruchomiony. Pierwszą z nich jest brak pieniędzy, a także to, że mimo ujęcia wskazanej przez posłów relacji w Planie Transportowym, jest to wyłącznie opcja oznaczona jako „pożądana”, a więc możliwa, a nie konieczna do realizacji. Połączenia wskazanego przez posłów nie objęto też planem finansowania w ramach Public Service Contract (PSC), dlatego ani TLK Kochanowski, ani TLK Moniuszko, które takie finansowanie mają dla tras obecnie wykonywanych, nie zmienią ich.
PKP Intercity pracuje nad lepszymi skomunikowaniamiNajistotniejsza informacja wynikająca z odpowiedzi na interpelacje posłów jest jednak taka, że PKP Intercity, kursując na obecnie obsługiwanych trasach, rozpoczęło współpracę z przewoźnikami regionalnymi, w celu stworzenia lepszej oferty uzupełniającej.
– PKP Intercity prowadzi rozmowy z przewoźnikami regionalnymi w celu wypracowania atrakcyjnej oferty połączeń kolejowych zapewnianych przez powyższych przewoźników dla stacji Grudziądz, skomunikowanych na stacjach Jabłonowo Pomorskie, Laskowice Pomorskie, Malbork oraz Toruń Główny z pociągami PKP Intercity w kierunku Olsztyna, Poznania, Wrocławia, Gdyni, Warszawy, Łodzi, Katowic i Krakowa. Powyższe działania docelowo umożliwią zapewnienie zadowalającej dostępności miasta Grudziądza do oferty międzywojewódzkiej – czytamy w piśmie, które podpisał Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy”, Przewozy Regionalne i PKP Intercity rozpoczęli też prace nad stworzeniem wspólnej oferty taryfowej, o czym piszemy
tutaj.