Lidia Gądek – posłanka PO krytykuje PLK i Ministerstwo Infrastruktury i Budownicwa za nienajlepszą współpracę z samorządami lokalnymi w kwestii dostosowania inwestycji do potrzeb mieszkańców gmin. Szczególnym problemem jest likwidowanie przejść przez tory.
– Jako samorządowiec wszystkich szczebli oraz poseł dwóch kadencji odnoszę wrażenie, że współpraca na linii samorząd terytorialny – PKP PLK SA – Ministerstwo Infrastruktury należy do najtrudniejszych relacji pomiędzy instytucjami w Rzeczypospolitej. Współzależność przywołanych podmiotów, w mojej opinii, zasadza się na wzajemnych uprzedzeniach i permanentnej niechęci do kooperacji. Co więcej, brak lidera w tejże relacji sprawia, że przerzucanie się odpowiedzialnością jest nad wyraz proste i wygodne – napisała posłanka w interpelacji do ministra infrastruktury i budownictwa.
Jako przykład Lidia Gądek podaje sytuację w Kozłowie, gdzie władze gminy apelowały o poszerzenie zakresu modernizacji linii kolejowej nr 8 przechodzącej przez tę miejscowość aby wybudować podziemne przejście dla pieszych w miejscu, w którym zlikwidowano przejazd. PLK nie wybudowały tego przejścia tłumacząc się brakiem pieniędzy na taką inwestycję. Obecnie mieszkańcy Kozłowa muszą korzystać z kładki, która nie jest dostosowana do osób niepełnosprawnych.
Inny przypadek to Olkusz, gdzie na stacji jest kładka którą można dojść z centrum miasta na peron i na drugą stronę torów. PLK wyremontowały jedynie część pozwalająca dojść na peron, gdyż uznały że pozostałą cześć powinno wyremontować miasto. Samorząd jednak nie chciał partycypować w tej inwestycji w związku z czym PLK część kładki zamknęły.
W odpowiedzi podsekretarz stanu w MIB Tomasz Żuchowski napisał, że PKP PLK SA planuje zlecenie wykonania dokumentacji dla kompleksowej koncepcji dostosowania stacji w Kozłowie do potrzeb osób niepełnosprawnych w ramach ujętego w Krajowym Programie Kolejowym. Natomiast jeśli chodzi o Olkusz to przedstawiciel ministerstwa przypomina, że PLK nie wyremontowały całej kładki, gdyż uznały że jej część nie służy pasażerom kolei a miasto nie chciało współfinansować remontu. Osoby, które chcą przejść przez tory muszą zatem korzystać z sąsiednich przejść.
Zdaniem MIB PLK potrafi dobrze współpracować z samorządami, czego przykładem są inwestycje finansowane w ramach regionalnych programów operacyjnych. – PKP PLK SA na bieżąco współpracuje z jednostkami samorządu terytorialnego. Wszystkie wnioski lokalnych władz są analizowane i rozpatrywane, jednakże z uwagi na ograniczone środki finansowe nie jest możliwe uwzględnienie wszystkich postulatów i wniosków. Szczególnym polem współpracy PLK i jednostek samorządu terytorialnego są inwestycje realizowane w ramach programów operacyjnych poszczególnych województw. Projekty zawarte w powyższych programach pozwalają na modernizację infrastruktury kolejowej w sposób zgodny z przyjętą strategią rozwoju województw – napisał Żuchowski w odpowiedzi na interpelację.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.