Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Poseł wnosi o lepszą kolej dla Radomia

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
20-05-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Poseł wnosi o lepszą kolej dla Radomia
Rafał Jasiński
Andrzej Kosztowniak, poseł Prawa i Sprawiedliwości, domaga się zatrzymania marginalizacji Radomia na kolejowej mapie Polski. W odpowiedzi na interpelację podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Piotr Stomma przedstawił harmonogram robót infrastrukturalnych na liniach w rejonie jednego z większych miast w Polsce. Nie wyklucza również poprawy sieci połączeń z Radomia w kierunku Kielc.

Węzeł Radom

Liczący ponad 200 tysięcy Radom jest drugim co do wielkości miastem w województwie mazowieckim. Ośrodek jest ważnym węzłem kolejowym - przez Radom przebiega linia kolejowa nr 8 łącząca Warszawę z Krakowem. Dodatkowo w kierunku zachodnim linia nr 22 Tomaszów Mazowiecki – Radom stanowi najkrótszą "drogę żelazną" na zachód Polski. W wschód biegnie linia nr 26 Łuków – Radom.

Mimo dogodnego położenia w centralnej części kraju oraz istnienia zelektryfikowanych, na większości odcinków dwutorowych linii kolejowych, które prowadzą do stolicy kraju i ośrodków wojewódzkich (Kielce, Kraków, Lublin, Łódź), połączenia kolejowe z Radomia nie są najlepsze. Obecnie nie ma bezpośrednich połączeń z Łodzią, a połączenia z Warszawą pozostawiają wiele do życzenia. Wpływ na to ma stan infrastruktury kolejowej, w szczególności odcinka Radom – Warszawa linii nr 8, który od lat nie może doczekać się modernizacji oraz fragmentów linii nr 22. PKP Polskie Linie Kolejowe od kilku lat z powodzeniem rewitalizuje linię kolejową nr 8 na południe od Radomia, czego efektem jest odczuwalnie krótszy czas przejazdu do Kielc, na dobre czasy przejazdu pozwala również linia nr 26. W ostatnich latach zmodernizowana została stacja w Radomiu wraz z dworcem kolejowym.

Poseł przeciw marginalizacji Radomia

A. Kosztowniak wskazał, że dotychczasowa polityka organizatora przewozów międzywojewódzkich oraz PKP Intercity powoduje marginalizację Radomia na mapie połączeń kolejowych. W interpelacji wykazał, że miasta o podobnej wielkości mają o wiele więcej połączeń dalekobieżnych od Radomia. Wskazał na niewystarczającą liczbę połączeń do Warszawy i Kielc. Podał także inne przykłady dyskryminacji Radomia. Polegają one na omijaniu tego miasta przez wiele pociągów łączących Warszawę z Kielcami, skierowanie nowego taboru (składy Flirt3) na inne trasy oraz wydłużenie czasu przejazdów pociągów PKP IC do Warszawy w wyniku skierowania ich na trasę Dęblin - Pilawa - Otwock - Warszawa Wschodnia, co powoduje, że na odcinku Pilawa – Warszawa Wschodnia pociągi z Radomia jadą dużo dłużej niż pociągi łączące Lublin ze stolicą kraju.
Poseł postuluje podjęcie działań wstrzymujących marginalizację Radomia. Uważa, że należy zwiększyć liczby dalekobieżnych połączeń kolejowych z Radomia w kierunku Warszawy (również z wykorzystaniem linii kolejowych nr 22 i Centralnej Magistrali Kolejowej) oraz w kierunku Kielc. Zapytał się, kiedy nastąpi poprawa stanu technicznego linii nr 8 na odcinku Radom – Warszawa.

Wiele prac do wykonania

W odpowiedzi na interpelację P. Stomma zapowiedział wykonanie inwestycji o wartości ok. 2,6 mld zł na linii nr 8. Zgodnie z Krajowym Programem Kolejowym do 2023 r. ok. 2 mld zł mają zostać wydane na prace między Warszawą Okęciem a Radomiem. W interpelacji podano harmonogram prac dla odcinka Czachówek - Radom. Przygotowania do robót budowlanych (prace projektowe, uzyskanie pozwoleń na budowę) mają trwać od marca 2017 r. do sierpnia 2018 r. Roboty budowlane powinny rozpocząć się na przełomie lata i jesieni 2018 r. W wyniku wykonanych prac pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkościami 160 km/h - wyjątkiem będzie kilka odcinków (o długości od ok. 1 do ok. 4 km) , gdzie składy będą mogły przemieszczać się z prędkościami 100-140 km/h.

Na liście rezerwowej znalazł się kolejny projekt o wartości ok. 600 mln zł. W ramach tego zadania roboty zostaną wykonane na odcinku Skarżysko Kamienna – Kielce – Kozłów. Jak zaznacza podsekretarz stanu odpowiedzialny za kolej, przygotowania do projektu są zaawansowane.

Na lata 2016-2019 zapowiedziane zostały roboty infrastrukturalne na linii nr 22, która ma stanowić m.in. linię objazdową dla modernizowanego odcinka linii nr 8. Efektem wykonania prac ma być możliwość prowadzenia pociągów pasażerskich po torze nr 1 z prędkością 120 km/h na odcinku Radzice - Radom (z jednym ograniczeniem prędkości do 100 km/h). "Planowany zakres robót obejmuje kompleksową wymianę nawierzchni toru nr 1 z zastosowaniem materiałów nowych, kompleksową wymianę rozjazdów leżących w torze nr 1, oczyszczenie wraz z uzupełnieniem podsypki tłuczniowej, podbicie torów i rozjazdów, reprofilację szyn, wymianę nawierzchni na przejazdach kolejowo – drogowych" - poinformował P. Stomma. Prace te mają być realizowane w ramach zadania pn. „Prace na linii kolejowej nr 22 i 25 na odcinku Gałkówek - Tomaszów Mazowiecki – Radom oraz na przyległych łącznicach”. W tym roku mają być wykonane prace na odcinku prace na odcinku Radzice I – Radzice wraz ze stacją Radzice i Radom Krychnowice – Radom wraz ze stacją Radom Krychnowice.

Połączenia dalekobieżne

Wiceminister P. Stomma wyjaśnił powody słabej siatki połączeń PKP IC z Radomia do Warszawy. Skierowanie pociągów państwowego przewoźnika na trasę objazdową liniami nr 26 i nr 7 (przez Dęblin, Otwock) wynika głównie z ograniczonej przepustowości linii nr 8 i odcinka linii nr 13 Krusze – Pilawa. Jazda drogą okrężną powoduje długi niekonkurencyjny czas przejazdu, przez co nie ma szans na uzyskanie satysfakcjonującej frekwencji w pociągach. Dlatego przynajmniej na razie nie jest planowane uruchamianie większej liczby połączeń PKP IC łączących Radom z Warszawą, w tym także liniami nr 22 i po Centralnej Magistrali Kolejowej, co tłumaczone jest również pracami na linii nr 22. Ministerstwo rozważa natomiast wydłużenie do Radomia pociągów kończących obecnie jazdę w Kielcach. Realizacja tego zamierzenia będzie możliwa po zabezpieczeniu w budżecie państwa odpowiednich środków finansowych. Natomiast przynajmniej do czasu zakończenia modernizacji linii nr 8 nie przewiduje się, aby połączenia przez Radom były realizowane składami Flirt3.

Treść interpelacji oraz odpowiedź na nią można znaleźć tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Michał Szymajda 26 lipca 2023

Radom: Apel o modernizację linii nr 8

Warte uwagi

Radom: Apel o modernizację linii nr 8

jar/RadomNews.pl, 28 lutego 2011 01 marca 2011

Skanska zrewitalizuje odcinek linii nr 8

Infrastruktura

Skanska zrewitalizuje odcinek linii nr 8

jar, Rynek Kolejowy 16 czerwca 2014

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Michał Szymajda 26 lipca 2023

Radom: Apel o modernizację linii nr 8

Warte uwagi

Radom: Apel o modernizację linii nr 8

jar/RadomNews.pl, 28 lutego 2011 01 marca 2011

Skanska zrewitalizuje odcinek linii nr 8

Infrastruktura

Skanska zrewitalizuje odcinek linii nr 8

jar, Rynek Kolejowy 16 czerwca 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5