Poseł Wojciech Zubowski zwraca uwagę na stan techniczny linii kolejowej nr 273, czyli słynnej nadodrzanki. Jego zdaniem, nawierzchnia kolejowa na podkładach betonowych wymaga wykonania prac utrzymaniowo-naprawczych. Pyta zatem PKP PLK, czy planuje w najbliższym czasie prace utrzymaniowe, które pozwolą na usunięcie dużej części ograniczeń prędkości.
Linia kolejowa nr 273 przewidziana jest do modernizacji na odcinku Wrocław Grabiszyn – Głogów w ramach POIiŚ do roku 2023. Prace mają swoim zakresem objąć głównie przebudowę dwóch mostów przez Odrę w okolicach Brzegu Dolnego i Ścinawy. Zaplanowano także prace w zakresie przebudowy stacji i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Dodatkowo na odcinku Rudna Gwizdanów – Głogów oraz na dalszych odcinkach od Głogowa przez Zieloną Górę do Szczecina prowadzone będą prace związane z wymianą nawierzchni kolejowej, wzmocnienie podtorza i podniesienie prędkości do 120 km/h dla pociągów pasażerskich. – W ostatnim latach dzięki wykonanym pracom uległ skróceniu czas przejazdu pociągów z ponad 2 godzin do około 1 godziny i 50 minut dla pociągów osobowych i do 1 godziny i 35 minut dla pociągów pospiesznych w relacji Wrocław – Głogów – zauważa poseł Wojciech Zubowski, który wystosował do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa interpelację w sprawie nadodrzanki.
Potrzebne utrzymanieZwraca on jednak uwagę, że na odcinku od Wrocławia do Rudnej Gwizdanów stan techniczny linii charakteryzuje się brakami w pracach utrzymaniowych, z licznymi punktowymi ograniczeniami prędkości jazdy pociągów, pomimo obowiązującej prędkości 100/120 km/h. – Nawierzchnia kolejowa na podkładach betonowych wymaga wykonania prac utrzymaniowo–naprawczych, dzięki którym możliwe byłoby zwiększenie prędkości do 120 km/h na większości odcinka i dalsze skrócenie czasu przejazdu. W porównaniu do innych odcinków linii nr 273 od Głogowa do Szczecina, właśnie na wskazanym odcinku dolnośląskim jej parametry technicznej są najsłabsze – podkreśla.
Jak zauważa, sprawa jest o tyle istotna, gdyż linia 273 pod koniec bieżącego roku będzie trasą objazdową dla modernizowanej linii nr 271 Wrocław – Leszno – Poznań oraz w najbliższym czasie posłuży także do wywozu kruszyw z terenu Dolnego Śląska na potrzeby budowy dróg i modernizacji linii kolejowych. – Wykonanie prac zwiększy jej przepustowość na czas objazdów i pozwoli skrócić czas przejazdu w relacji Wrocław – Głogów – Zielona Góra. Jest to jeden z ostatnich przykładów na sieci PLK, gdzie czas przejazdu jest obecnie dłuższy niż historycznie najkrótszy, który był osiągany w roku 1975 i wynosił 1 godzinę i 15 minut dla pociągów pospiesznych – wyjaśnia.
PKP PLK utrzymują, że… utrzymująPKP PLK w odpowiedzi podkreśliły, że na bieżąco spółka prace utrzymaniowo-naprawcze na odcinkach Wołów – Małowice Wołowskie – Ścinawa – Rudna Gwizdanów, polegające na wymianie pojedynczych podkładów i wadliwych szyn.
Jak tłumaczą kolejarze, przeprowadzone dodatkowo w 2016 roku prace remontowe w torze nr 1 linii 273 na odcinku od posterunku odgałęźnego Grabiszyn do Wrocławia Muchobór (km 2,512 – 5,340) pozwoliły na odwołanie ograniczenia prędkości do 40 km/h i wprowadzenie i prędkości rozkładowej 100 km/h. Ponadto prace w tym torze na odcinku Małowice Wołowskie – Ścinawa (km 54,809 – 58,900) spowodowały odwołanie ograniczenia prędkości do 20 km/h w tej lokalizacji i dopuszczenie jazdy pociągów z prędkościami: 120 km/h (km 55,000 – 55,650), 60km/h (km 55,650 – 56,730) oraz 100 km/h (km 56,730 – 58,900). – O trwałości wykonanych robót może świadczyć fakt, że wprowadzone prędkości rozkładowe obowiązują w aktualnym rozkładzie jazdy pociągów – czytamy w odpowiedzi.
Harmonogram robótPoza pracami utrzymaniowymi, PKP PLK przedstawiły również zakres zadań przygotowanych dla dolnośląskiego odcinka nadodrzanki. Kolejarze wymieniają m.in., że w najbliższych latach planowana jest realizacja zadania „Wymiana nawierzchni kolejowej wraz z robotami towarzyszącymi na linii kolejowej nr 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny
szlak Wołów – Małowice Wołowskie oraz Grębocice – Głogów” w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 273 na odcinku Wrocław – Głogów”.
Zadanie będzie realizowane w torze nr 1 na odcinkach Wołów – Małowice Wołowskie (km 41,266 – 54,857), Grębocice – Głogów (km 88,700 – 98,692) a także w torze nr 2 na stacji Małowice Wołowskie (km 53,684 – 54,802) i przystanku osobowym Orzeszków (km 51,600 – 51,900). Efektem tych prac, zaplanowanych na okres od sierpnia 2017 r. do grudnia 2018 r. będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego, likwidacja ograniczeń prędkości pozwalająca na osiągnięcie parametrów eksploatacyjnych w zakresie prędkości maksymalnych – 120 km/h dla pociągów pasażerskich, 100 km/h dla pociągów towarowych.
Zarządca jednocześnie rozwiał także wątpliwości, że realizacja tego zadania nie będzie kolidowała z główną inwestycją, jaką jest przewidywany w ramach POIiŚ-u projekt „Prace na linii kolejowej C-E59
na odcinku Wrocław Brochów/Grabiszyn – Głogów” przewidywany do realizacji w latach 2022 – 2023. Wspomniano również, że PKP PLK przygotowują obecnie postępowanie przetargowe na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla tego zadania w ramach projektu pn. „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów”. W ramach przedmiotowej dokumentacji zostanie opracowane studium wykonalności, które wskaże optymalny wariant dla przyszłej inwestycji na tej linii.