Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Poseł pyta PLK o plan utrzymania nadodrzanki

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
13-04-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Poseł pyta PLK o plan utrzymania nadodrzanki
fot. Patryk 98 sm42.plWrocław Kuźniki
Poseł Wojciech Zubowski zwraca uwagę na stan techniczny linii kolejowej nr 273, czyli słynnej nadodrzanki. Jego zdaniem, nawierzchnia kolejowa na podkładach betonowych wymaga wykonania prac utrzymaniowo-naprawczych. Pyta zatem PKP PLK, czy planuje w najbliższym czasie prace utrzymaniowe, które pozwolą na usunięcie dużej części ograniczeń prędkości.

Linia kolejowa nr 273 przewidziana jest do modernizacji na odcinku Wrocław Grabiszyn – Głogów w ramach POIiŚ do roku 2023. Prace mają swoim zakresem objąć głównie przebudowę dwóch mostów przez Odrę w okolicach Brzegu Dolnego i Ścinawy. Zaplanowano także prace w zakresie przebudowy stacji i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Dodatkowo na odcinku Rudna Gwizdanów – Głogów oraz na dalszych odcinkach od Głogowa przez Zieloną Górę do Szczecina prowadzone będą prace związane z wymianą nawierzchni kolejowej, wzmocnienie podtorza i podniesienie prędkości do 120 km/h dla pociągów pasażerskich. – W ostatnim latach dzięki wykonanym pracom uległ skróceniu czas przejazdu pociągów z ponad 2 godzin do około 1 godziny i 50 minut dla pociągów osobowych i do 1 godziny i 35 minut dla pociągów pospiesznych w relacji Wrocław – Głogów – zauważa poseł Wojciech Zubowski, który wystosował do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa interpelację w sprawie nadodrzanki.

Potrzebne utrzymanie

Zwraca on jednak uwagę, że na odcinku od Wrocławia do Rudnej Gwizdanów stan techniczny linii charakteryzuje się brakami w pracach utrzymaniowych, z licznymi punktowymi ograniczeniami prędkości jazdy pociągów, pomimo obowiązującej prędkości 100/120 km/h. – Nawierzchnia kolejowa na podkładach betonowych wymaga wykonania prac utrzymaniowo–naprawczych, dzięki którym możliwe byłoby zwiększenie prędkości do 120 km/h na większości odcinka i dalsze skrócenie czasu przejazdu. W porównaniu do innych odcinków linii nr 273 od Głogowa do Szczecina, właśnie na wskazanym odcinku dolnośląskim jej parametry technicznej są najsłabsze – podkreśla.

Jak zauważa, sprawa jest o tyle istotna, gdyż linia 273 pod koniec bieżącego roku będzie trasą objazdową dla modernizowanej linii nr 271 Wrocław – Leszno – Poznań oraz w najbliższym czasie posłuży także do wywozu kruszyw z terenu Dolnego Śląska na potrzeby budowy dróg i modernizacji linii kolejowych. – Wykonanie prac zwiększy jej przepustowość na czas objazdów i pozwoli skrócić czas przejazdu w relacji Wrocław – Głogów – Zielona Góra. Jest to jeden z ostatnich przykładów na sieci PLK, gdzie czas przejazdu jest obecnie dłuższy niż historycznie najkrótszy, który był osiągany w roku 1975 i wynosił 1 godzinę i 15 minut dla pociągów pospiesznych – wyjaśnia.

PKP PLK utrzymują, że… utrzymują

PKP PLK w odpowiedzi podkreśliły, że na bieżąco spółka prace utrzymaniowo-naprawcze na odcinkach Wołów – Małowice Wołowskie – Ścinawa – Rudna Gwizdanów, polegające na wymianie pojedynczych podkładów i wadliwych szyn.

Jak tłumaczą kolejarze, przeprowadzone dodatkowo w 2016 roku prace remontowe w torze nr 1 linii 273 na odcinku od posterunku odgałęźnego Grabiszyn do Wrocławia Muchobór (km 2,512 – 5,340) pozwoliły na odwołanie ograniczenia prędkości do 40 km/h i wprowadzenie i prędkości rozkładowej 100 km/h. Ponadto prace w tym torze na odcinku Małowice Wołowskie – Ścinawa (km 54,809 – 58,900) spowodowały odwołanie ograniczenia prędkości do 20 km/h w tej lokalizacji i dopuszczenie jazdy pociągów z prędkościami: 120 km/h (km 55,000 – 55,650), 60km/h (km 55,650 – 56,730) oraz 100 km/h (km 56,730 – 58,900). – O trwałości wykonanych robót może świadczyć fakt, że wprowadzone prędkości rozkładowe obowiązują w aktualnym rozkładzie jazdy pociągów – czytamy w odpowiedzi.

Harmonogram robót

Poza pracami utrzymaniowymi, PKP PLK przedstawiły również zakres zadań przygotowanych dla dolnośląskiego odcinka nadodrzanki. Kolejarze wymieniają m.in., że w najbliższych latach planowana jest realizacja zadania „Wymiana nawierzchni kolejowej wraz z robotami towarzyszącymi na linii kolejowej nr 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny szlak Wołów – Małowice Wołowskie oraz Grębocice – Głogów” w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 273 na odcinku Wrocław – Głogów”.

Zadanie będzie realizowane w torze nr 1 na odcinkach Wołów – Małowice Wołowskie (km 41,266 – 54,857), Grębocice – Głogów (km 88,700 – 98,692) a także w torze nr 2 na stacji Małowice Wołowskie (km 53,684 – 54,802) i przystanku osobowym Orzeszków (km 51,600 – 51,900). Efektem tych prac, zaplanowanych na okres od sierpnia 2017 r. do grudnia 2018 r. będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego, likwidacja ograniczeń prędkości pozwalająca na osiągnięcie parametrów eksploatacyjnych w zakresie prędkości maksymalnych – 120 km/h dla pociągów pasażerskich, 100 km/h dla pociągów towarowych.

Zarządca jednocześnie rozwiał także wątpliwości, że realizacja tego zadania nie będzie kolidowała z główną inwestycją, jaką jest przewidywany w ramach POIiŚ-u projekt „Prace na linii kolejowej C-E59 na odcinku Wrocław Brochów/Grabiszyn – Głogów” przewidywany do realizacji w latach 2022 – 2023. Wspomniano również, że PKP PLK przygotowują obecnie postępowanie przetargowe na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla tego zadania w ramach projektu pn. „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów”. W ramach przedmiotowej dokumentacji zostanie opracowane studium wykonalności, które wskaże optymalny wariant dla przyszłej inwestycji na tej linii.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MIB: Elektryfikacja linii helskiej po analizach i tylko po 2020 r.

Infrastruktura

PKP IC: To wykonawcy dają za wysokie ceny

Tabor i technika

PKP IC: To wykonawcy dają za wysokie ceny

Martyn Janduła 07 lipca 2017

Resort finalizuje prace przy programie Luxtorpeda 2.0

Innowacje

Wspólny bilet jeszcze za kadencji obecnego rządu?

Pasażer

Prawie sto linii z decyzją o likwidacji

Infrastruktura

Prawie sto linii z decyzją o likwidacji

Martyn Janduła 10 maja 2017

Zobacz również:

MIB: Elektryfikacja linii helskiej po analizach i tylko po 2020 r.

Infrastruktura

PKP IC: To wykonawcy dają za wysokie ceny

Tabor i technika

PKP IC: To wykonawcy dają za wysokie ceny

Martyn Janduła 07 lipca 2017

Resort finalizuje prace przy programie Luxtorpeda 2.0

Innowacje

Wspólny bilet jeszcze za kadencji obecnego rządu?

Pasażer

Prawie sto linii z decyzją o likwidacji

Infrastruktura

Prawie sto linii z decyzją o likwidacji

Martyn Janduła 10 maja 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5