NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Poseł pyta PLK o plan utrzymania nadodrzanki

| Martyn Janduła 13.04.2017 38

Poseł pyta PLK o plan utrzymania nadodrzanki
Wrocław Kuźnikifot. Patryk 98 sm42.pl
Poseł Wojciech Zubowski zwraca uwagę na stan techniczny linii kolejowej nr 273, czyli słynnej nadodrzanki. Jego zdaniem, nawierzchnia kolejowa na podkładach betonowych wymaga wykonania prac utrzymaniowo-naprawczych. Pyta zatem PKP PLK, czy planuje w najbliższym czasie prace utrzymaniowe, które pozwolą na usunięcie dużej części ograniczeń prędkości.
Linia kolejowa nr 273 przewidziana jest do modernizacji na odcinku Wrocław Grabiszyn – Głogów w ramach POIiŚ do roku 2023. Prace mają swoim zakresem objąć głównie przebudowę dwóch mostów przez Odrę w okolicach Brzegu Dolnego i Ścinawy. Zaplanowano także prace w zakresie przebudowy stacji i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Dodatkowo na odcinku Rudna Gwizdanów – Głogów oraz na dalszych odcinkach od Głogowa przez Zieloną Górę do Szczecina prowadzone będą prace związane z wymianą nawierzchni kolejowej, wzmocnienie podtorza i podniesienie prędkości do 120 km/h dla pociągów pasażerskich. – W ostatnim latach dzięki wykonanym pracom uległ skróceniu czas przejazdu pociągów z ponad 2 godzin do około 1 godziny i 50 minut dla pociągów osobowych i do 1 godziny i 35 minut dla pociągów pospiesznych w relacji Wrocław – Głogów – zauważa poseł Wojciech Zubowski, który wystosował do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa interpelację w sprawie nadodrzanki.

Potrzebne utrzymanie

Zwraca on jednak uwagę, że na odcinku od Wrocławia do Rudnej Gwizdanów stan techniczny linii charakteryzuje się brakami w pracach utrzymaniowych, z licznymi punktowymi ograniczeniami prędkości jazdy pociągów, pomimo obowiązującej prędkości 100/120 km/h. – Nawierzchnia kolejowa na podkładach betonowych wymaga wykonania prac utrzymaniowo–naprawczych, dzięki którym możliwe byłoby zwiększenie prędkości do 120 km/h na większości odcinka i dalsze skrócenie czasu przejazdu. W porównaniu do innych odcinków linii nr 273 od Głogowa do Szczecina, właśnie na wskazanym odcinku dolnośląskim jej parametry technicznej są najsłabsze – podkreśla.

Jak zauważa, sprawa jest o tyle istotna, gdyż linia 273 pod koniec bieżącego roku będzie trasą objazdową dla modernizowanej linii nr 271 Wrocław – Leszno – Poznań oraz w najbliższym czasie posłuży także do wywozu kruszyw z terenu Dolnego Śląska na potrzeby budowy dróg i modernizacji linii kolejowych. – Wykonanie prac zwiększy jej przepustowość na czas objazdów i pozwoli skrócić czas przejazdu w relacji Wrocław – Głogów – Zielona Góra. Jest to jeden z ostatnich przykładów na sieci PLK, gdzie czas przejazdu jest obecnie dłuższy niż historycznie najkrótszy, który był osiągany w roku 1975 i wynosił 1 godzinę i 15 minut dla pociągów pospiesznych – wyjaśnia.

PKP PLK utrzymują, że… utrzymują

PKP PLK w odpowiedzi podkreśliły, że na bieżąco spółka prace utrzymaniowo-naprawcze na odcinkach Wołów – Małowice Wołowskie – Ścinawa – Rudna Gwizdanów, polegające na wymianie pojedynczych podkładów i wadliwych szyn.

Jak tłumaczą kolejarze, przeprowadzone dodatkowo w 2016 roku prace remontowe w torze nr 1 linii 273 na odcinku od posterunku odgałęźnego Grabiszyn do Wrocławia Muchobór (km 2,512 – 5,340) pozwoliły na odwołanie ograniczenia prędkości do 40 km/h i wprowadzenie i prędkości rozkładowej 100 km/h. Ponadto prace w tym torze na odcinku Małowice Wołowskie – Ścinawa (km 54,809 – 58,900) spowodowały odwołanie ograniczenia prędkości do 20 km/h w tej lokalizacji i dopuszczenie jazdy pociągów z prędkościami: 120 km/h (km 55,000 – 55,650), 60km/h (km 55,650 – 56,730) oraz 100 km/h (km 56,730 – 58,900). – O trwałości wykonanych robót może świadczyć fakt, że wprowadzone prędkości rozkładowe obowiązują w aktualnym rozkładzie jazdy pociągów – czytamy w odpowiedzi.

Harmonogram robót

Poza pracami utrzymaniowymi, PKP PLK przedstawiły również zakres zadań przygotowanych dla dolnośląskiego odcinka nadodrzanki. Kolejarze wymieniają m.in., że w najbliższych latach planowana jest realizacja zadania „Wymiana nawierzchni kolejowej wraz z robotami towarzyszącymi na linii kolejowej nr 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny szlak Wołów – Małowice Wołowskie oraz Grębocice – Głogów” w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 273 na odcinku Wrocław – Głogów”.

Zadanie będzie realizowane w torze nr 1 na odcinkach Wołów – Małowice Wołowskie (km 41,266 – 54,857), Grębocice – Głogów (km 88,700 – 98,692) a także w torze nr 2 na stacji Małowice Wołowskie (km 53,684 – 54,802) i przystanku osobowym Orzeszków (km 51,600 – 51,900). Efektem tych prac, zaplanowanych na okres od sierpnia 2017 r. do grudnia 2018 r. będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego, likwidacja ograniczeń prędkości pozwalająca na osiągnięcie parametrów eksploatacyjnych w zakresie prędkości maksymalnych – 120 km/h dla pociągów pasażerskich, 100 km/h dla pociągów towarowych.

Zarządca jednocześnie rozwiał także wątpliwości, że realizacja tego zadania nie będzie kolidowała z główną inwestycją, jaką jest przewidywany w ramach POIiŚ-u projekt „Prace na linii kolejowej C-E59 na odcinku Wrocław Brochów/Grabiszyn – Głogów” przewidywany do realizacji w latach 2022 – 2023. Wspomniano również, że PKP PLK przygotowują obecnie postępowanie przetargowe na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla tego zadania w ramach projektu pn. „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów”. W ramach przedmiotowej dokumentacji zostanie opracowane studium wykonalności, które wskaże optymalny wariant dla przyszłej inwestycji na tej linii.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Dolnośląskie (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Dolnośląskie (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS