Aplikacja Bilkom, która umożliwia zakup biletów na pociągi PKP Intercity w ciągu 6 tygodni od jej udostępnienia została pobrana już ponad 32 tys. razy. TK Telekom zapewniło na dzisiejszej prezentacji działania aplikacji na dworcu Warszawa Wschodnia, że jej dalszy rozwój będzie zależał w dużej mierze od samych użytkowników.
Krok ku unowocześnieniu polskiej kolei
– Rynek telefonii mobilnej rozwija się bardzo dynamicznie. W tej chwili zarejestrowanych jest prawie 50 mln kart SIM. Jeżeli chodzi o liczbę osób korzystających z internetu w telefonie, to jest ok. 16 proc. Z tego 9 proc. korzysta również z płatności mobilnych. Wychodząc naprzeciw potrzebom klientów i tworząc wizerunek nowoczesnej kolei, wspólnie z PKP Intercity, stworzyliśmy system Bilkom, który jest zarówno rozkładem jazdy, jak i systemem sprzedaży biletów kolejowych. Tak naprawdę jest to krok ku unowocześnieniu polskiej kolei – powiedział na dzisiejszej konferencji Michał Hamryszak, prezes TK Telekom.
– PKP Intercity już od ubiegłego roku ma dwa główne priorytety. Pierwszym jest komfort pasażerów w naszym taborze, w związku z czym inwestujemy w tabor. PKP Intercity przygotowuje i realizuje w tej chwili kontrakty warte blisko 2,5 mld zł. Ale równie ważnym kierunkiem jest jak najlepsza obsługa naszych pasażerów. To jest obsługa związana z informowaniem naszych pasażerów o rozkładzie jazdy oraz o miejscu, gdzie znajduje się w danej chwili nasz pociąg, ale chyba najważniejszą kwestią jest łatwość w nabywaniu biletów. PKP Intercity pokazuje, że w ostatnim czasie bardzo wiele w tym kierunku zrobiło. W zakresie systemów informacyjnych mamy infolinię, informację SMS-ową, na głównych dworcach są centra obsługi klienta, dodatkowo niedawno wprowadziliśmy system Infopasażer, który umożliwia sprawdzenie w każdej chwili, gdzie jest nasz pociąg oraz czy jedzie planowo. Możemy sprawdzić również zajętość miejsc w pociągach, co też wydatnie umożliwia nam lepsze zarządzanie naszym taborem. Teraz mamy też system Bilkom – powiedział Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Czym jest Bilkom?
– Bilkom jako aplikacja został udostępniony podróżnym tuż przed Euro 2012. Chodziło o to, żeby stworzyć możliwie kompleksowy system do obsługi podróżnych i ruchu związanego z tą ogromną imprezą, jaką Polska miała okazję współorganizować. Od tamtej pory bez żadnej większej promocji Bilkom zyskał na tyle dobre opinie w samej sieci, że obecnie mamy ponad 30 tys. pobrań, z czego większość są to aplikacje realnie wykorzystywane przez klientów kolei – wyjaśnił Tomasz Stachowicz, dyrektor projektu Bilkom w TK Telekom. Bilkom umożliwia zakup biletu kolejowego za pośrednictwem telefonu komórkowego. – To co istotne, wprawdzie wybrane bilety można już było kupić przez telefon, ale nigdy do tej pory nie można było tego zrobić z biletem wraz z rezerwacją miejsca. Jest to całkiem inny bilet niż taki prosty bilet strefowy realizowany przez lokalnego przewoźnika – zaznaczył Stachowicz.
Bilet można kupić wszędzie, nawet do 15 minut przed odjazdem pociągu. Wystarczy do tego telefon komórkowy z dostępem do internetu, obsługiwany przez dowolnego operatora. Łatwiejszy dostęp do systemu sprzedaży to komfort i szybki zakup biletu - podróżny nie musi odwiedzać dworca, a brak kolejek to szczególne ułatwienie w okresie wakacyjno-świątecznym. Korzystanie z Bilkom jest bezpłatne, a kupowane za jego pomocą bilety nie różnią się ceną od tych nabywanych w kasie. Obecnie w systemie Bilkom dostępne są bilety na pociągi EIC oraz Ex spółki Intercity (łącznie ok. 60 pociagów). W kolejnym etapie wdrażania projektu będzie możliwy zakup biletów na inne pociągi.
Jak kupić bilet?
1. Podczas rejestracji na stronie www.bilkom.pl należy wprowadzić dane podróżnego. System może zachować informacje, więc nie trzeba pamiętać numeru karty ani przechowywać listy haseł jednorazowych, tokenów itd. Istnieje oczywiście możliwość jednorazowego użycia karty, bez jej zapamiętywania. Dane o transakcjach są dostępne tylko dla klienta i operatora płatności obsługującego system.
2. Za pomocą aplikacji w telefonie lub korzystając ze strony mobilnej https://m.bilkom.pl, po wybraniu dogodnego połączenia, należy kliknąć opcję „Kup bilet”.
3. Po zalogowaniu się i wybraniu odpowiednich opcji (klasa, rodzaj zniżki), przechodzimy do systemu płatności.
4. Po dokonaniu płatności - bilet w postaci MMS, dotrze na telefon komórkowy.
5. Podczas kontroli biletów należy pokazać bilet w postaci kodu 2D w telefonie. Biletu nie trzeba drukować. Rozładowany telefon komórkowy nie będzie problemem, gdyż bilet dostępny jest on-line na dowolnym urządzeniu.
TK Telekom czeka na uwagi i sugestie
Aplikacja Bilkom udostępnia aktualne informacje na temat połączeń kolejowych i umożliwia planowanie podróży między dowolnymi miejscami w Polsce. Oprócz połączeń kolejowych, Bilkom oblicza czas potrzebny na dotarcie na dworzec, uwzględniając sposób poruszania się (pieszo, rowerem, samochodem). Pokaże również aktualną pozycję pociągu, poinformuje o możliwych utrudnieniach na wybranej trasie, a także wskaże ewentualne opóźnienia. Bilkom, od momentu uruchomienia, został pobrany ponad 32 000 razy i od początku plasuje się w pierwszej 10 rankingu iTunes. Aplikacja jest dostępna w trzech wersjach systemowych (Android, Windows Phone 7 oraz dwie wersje IOS na iPhone’a i iPada). Dalszy rozwój aplikacji w dużej mierze będzie zależał od samych użytkowników i ich preferencji. TK Telekom uruchomiono specjalny adres e-mail, na który użytkownicy aplikacji mogą zgłaszać wszelkie uwagi i sugestie dotyczące jego funkcjonalności: bilkom@tktelekom.pl