NUMER 01/2018
NUMER 01/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej a CPK
szukaj
Śledź nas:

Pomorskie: Za część pociągów nadal kursują autobusy

| Roman Czubiński 11.01.2018 69

Pomorskie: Za część pociągów nadal kursują autobusy
Stacja w Kościerzynie - archiwumfot. Roman Czubiński
Obecny rozkład jazdy jest kolejnym, w którym część połączeń na liniach 211 i 213 jest obsługiwana komunikacją autobusową. Przewozy Regionalne odpowiadają na krytykę, tłumacząc, że pozwoliło to na oszczędności i zwiększenie liczby połączeń. Na linii helskiej takie rozwiązanie będzie stosowane tylko poza sezonem turystycznym, jednak na trasie do Chojnic ma mieć charakter całoroczny.
O sprawie pisaliśmy już w listopadzie 2016 r. Jeden z pasażerów zwracał w liście do redakcji uwagę na zasadniczą wadę takiego rozwiązania: wydłużenie czasu przejazdu z Gdyni na Hel o co najmniej 15 minut (oprócz samej przesiadki we Władysławowie wpłyną na to także korki na równoległej drodze oraz ograniczenia prędkości). Również odcinek Chojnice – Kościerzyna autobus pokonuje w czasie dłuższym o ok. 10 minut. Należy także zauważyć, że w autobusie trudniej, niż w pociągu, przewieźć rower lub większy bagaż ręczny. Wątpliwości budzi także niewykorzystywanie potencjału zmodernizowanej niedawno linii kolejowej. Ostatecznie zdecydowano się jednak zastosować takie rozwiązanie także w kolejnym rozkładzie jazdy.

PR: Wolniej, ale taniej – więc częściej

Rzecznik Przewozów Regionalnych Dominik Lebda zaznacza, że decyzje w tej sprawie zostały podjęte wspólnie z organizatorem przewozów – Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego (sam UMWP na pytania Rynku Kolejowego nie odpowiedział). – Organizator określił częstotliwość kursowania pociągów na linii Gdynia – Hel w okresie 10.12.2017-26.04.2018 i 1.10-8.12.2018 i zobowiązał wykonawcę do założenia 4 par, które będą wykonywane komunikacją autobusową – informuje rzecznik. Pomorski oddział PR w uzgodnieniu z UMWP dokonał wyboru kursów o najniższej frekwencji (według Lebdy wybrano takie, w których liczba przewożonych podróżnych nie przekracza 40 osób). Podobne warunki określono na odcinku Chojnice – Kościerzyna.

Jak tłumaczy rzecznik, są też korzyści dla pasażerów. – Dzięki wprowadzeniu komunikacji uzupełniającej (niższe koszty) można było zwiększyć ofertę przewozową na odcinku Chojnice – Kościerzyna z 3 par do 4 par i wydłużyć jedną parę pociągów Chojnice – Brusy, która dojeżdża do miejscowości Dziemiany Kaszubskie. Dwie pary na odcinku Chojnice – Kościerzyna i 1 para na odcinku Chojnice – Dziemiany Kaszubskie są realizowane autobusami „kolejowej komunikacji uzupełniającej” – informuje Lebda. Również na odcinku Władysławowo – Hel wyznaczenie czterech par obsługiwanych komunikacją drogową pozwoliło – według rzecznika – na zwiększenie oferty przewozowej z 11 par poza sezonem turystycznym do 15 par pociągów w sezonie. Rozwiązania te będą obowiązywały w całym rozkładzie jazdy 2017/2018.

Rozkład nadal nieidealny

Mimo dodania jednej pary, oferta przewozowa na trasie Chojnice – Kościerzyna może budzić zastrzeżenia. Już pobieżny rzut oka na rozkład jazdy pozwala stwierdzić, że nawet w dni robocze brakuje propozycji dla podróżnych pragnących dotrzeć do Chojnic na typowe godziny rozpoczynania pracy oraz lekcji w szkołach (pierwszy poranny pociąg odjeżdża z Kościerzyny dopiero o 9.12, do Chojnic dojeżdża o 10.37). Ostatni kurs PR (obsługiwany zresztą autobusem) odjeżdża natomiast z Chojnic o 15.37 – późnej pasażerowie są skazani na inne środki transportu. Część mieszkańców twierdzi też, że godziny odjazdów pociągów nie są dostosowane do godzin zmian w fabryce porcelany w Łubianie koło Kościerzyny (zatrudniający ponad tysiąc osób zakład jest położony w bliskim sąsiedztwie stacji kolejowej). – Rozkład jazdy jest optymalnym rozkładem i został uzgodniony z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego – twierdzi jednak rzecznik PR, dodając, że możliwości jego modyfikacji zależą od warunków eksploatacyjnych.

Tymczasem przetargi na świadczenie usług komunikacji autobusowej na obu trasach zostały rozstrzygnięte pod koniec grudnia. Między Chojnicami a Kościerzyną pasażerów będzie przewoziła firma „Usługi Autokarowe Transport Ciężarowy Grażyna Sawicka”, która zaproponowała stawkę 2,29 zł za wozokilometr. Na odcinku Władysławowo – Hel komunikację uzupełniającą będą realizować Przewozy Autobusowe GRYF (4,48 zł/wozokilometr – zamawiający wymaga tu autobusów przegubowych). W obu przypadkach cena była jedynym kryterium. Co ciekawe, w obu postępowaniach – oprócz przewoźników z siedzibami w regionie – ofertę złożyło także PKS Tarnobrzeg.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01/2018
NUMER 01/2018
Tematem numeru jest przyszłość polskich kolei i ich miejsce w planie transportowym, jaki w związku z podjęciem decyzji o budowie Centralnego Portu Lotniczego przygotował rząd. Sporo miejsca poświęcamy na rozmowy z przedstawicielami czołowych firm z branży kolejowej: Siemensa, KZN Bieżanów, Cargounit. Rozmawiamy też o przyszłości kolei na Pomorzu – z Ryszardem Świlskim, członkiem zarządu województwa pomorskiego. Również o przyszłości transportu w aglomeracji warszawskiej rozmawiamy z prezes Krystyną Pękałą, kierującą stołeczną SKM-ką.

Sporo miejsca poświęcamy problemom transportu towarów. Piszemy np. o najnowszych wynikach PKP Cargo i nielicznych inwestycjach w spółce, rozmawiamy z Radimem Paigerem, kierującym polskim oddziałem producenta taboru Legios Loko, o potencjalne polskiego rynku.

Warto przeczytać obszerny tekst na temat najnowszego produktu Alstomu – pociągu na wodór, a także rozmowę z Leszkiem Miętkiem na temat poziomu bezpieczeństwa przewozów w Polsce. Analizujemy też wdrożony właśnie rozkład jazdy pociągów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS