NUMER 06/2017
NUMER 06/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej w aglomeracjach
szukaj
Śledź nas:

Półwysep Helski czeka na elektryfikację kolei

| Paweł Rydzyński 21.07.2016 211

Półwysep Helski czeka na elektryfikację kolei
Fot. Michał Szymajda
Podana wczoraj przez „Rynek Kolejowy” informacja, że pociągi na Helu są „wzmacniane” przez autobusy drogowe pokazuje (kolejny rok z rzędu), z jak wielkimi problemami boryka się linia helska. I jak bardzo potrzebna jest jej elektryfikacja – pisze Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
Przypomnijmy, iż gdyński oddział Przewozów Regionalnych zdecydował o doraźnym wzmocnieniu pociągów autobusami na trasie Władysławowo – Hel. Przedstawiciele przewoźnika tłumaczą, że ma to związek z niemożnością wydłużenia składów. „RK” przypomniał wczoraj, że najkrótsze perony na linii nr 213 Reda – Hel (wszystkie pomiędzy Redą i Władysławowem za wyjątkiem stacji w Pucku) mają 125 m, co oznacza, że mieści się przy nim maksymalnie skład 6-członowy (czyli np. dwa trójczłonowe szynobusy). Z jednej strony – dobrze się stało, że władze PR Gdynia podjęły decyzję, by próbować w ten sposób rozładować tłok w pociągach. Z drugiej strony – nie ma jednak wątpliwości, że takie rozwiązanie (biorąc pod uwagę choćby odległość przystanków autobusowych od stacji i przystanków kolejowych czy też fakt, że autobus jedzie wolniej od pociągu i jest narażony na korki) to nawet nie jest półśrodek prowadzący do poprawy komfortu podróżowania w tym obszarze.

Przepełnione ponad miarę pociągi na Półwyspie Helskim to temat znany doskonale. Jak ten problem systemowo rozwiązać? I dlaczego nie ma lepszego sposobu niż wysunięty kilka miesięcy temu przez redakcję „Rynku Kolejowego” postulat budowy nowych mijanek i elektryfikacji linii Reda – Hel (który, na szczęście, zyskuje coraz szersze grono zwolenników)?

Obalając mity

Najpierw warto obalić pewien mit. Nie brakuje głosów, że wystarczy kupić nowe wagony piętrowe i problem się rozwiąże. Oczywiście, „piętrusy” są bardziej pojemne od szynobusów. W tym sezonie wakacyjnym PR Gdynia uruchamia w sumie 4 pary pociągów z Gdyni do Helu obsługiwane wagonami piętrowymi (2 obiegi, w tym 1 para pociągów w relacji Chojnice – Gdynia – Hel), wszystkie pozostałe pociągi PR na trasie Reda – Hel (10 par) obsługiwane są autobusami szynowymi. Pytanie oczywiście, czy w bazie PR w Chojnicach (jak również w nieodległym Krzyżu czy Lesznie) nie ma większej liczby taboru piętrowego, dzięki któremu można byłoby, jeśli nie wszystkie, to przynajmniej zdecydowaną większość pociągów „helskich” obsługiwać w wakacje składami piętrowymi. Ale to nadal byłby tylko półśrodek. „Cały środek” stanowić będzie dopiero elektryfikacja linii helskiej i wpięcie jej w system trójmiejskiej kolei aglomeracyjnej.

Dlaczego rozwiązaniem problemów na linii helskiej nie mógłby być zakup nowego, wysokopojemnego taboru spalinowego (warto nadmienić, że władze woj. pomorskiego rozważają pozyskanie spalinowych składów typu push-pull)? Pomijając fakt lepszych parametrów trakcyjnych taboru elektrycznego (kluczowa sprawa na linii 213 pomiędzy Redą i Władysławowem, która ma de facto górski charakter) – trzeba pamiętać, że taki tabor byłby efektywnie wykorzystywany jedynie w okresie od 25 czerwca do 31 sierpnia, ewentualnie z rozszerzeniem na weekendy od 1 maja do 30 września i powroty z półwyspu z zabaw sylwestrowych. Czyli istnieje ryzyko zakupu taboru, który byłby wykorzystywany de facto przez 3-4 miesiące w roku. Zwłaszcza, że po planowanej elektryfikacji linii wchodzących w skład projektu PKM, na Pomorzu nie będzie już niezelektryfikowanych tras ze szczególnie dużymi potokami podróżnych. A spalinowe push-pulle nie bardzo będą się nadawać do obsługi linii wewnątrz aglomeracji; warto pamiętać, że władze woj. pomorskiego od początku zapowiadały, iż „spalinowość” PKM ma charakter tymczasowy.

Elektryfikacja i nowe myślenie o transporcie na Pomorzu

Elektryfikacja linii kolejowej na Hel i wpięcie jej w system kolei aglomeracyjnej (bezpośrednie pociągi do/z Gdańska, kursujące ze znacznie wyższą niż obecnie częstotliwością, w cyklicznym rozkładzie) pozwoliłaby nie tylko na racjonalne wykorzystanie taboru (w sezonie – więcej pojazdów na linii helskiej, poza sezonem – na obszarze Trójmiasta czy w godzinach szczytu na trasach dowozowych do Trójmiasta). Nie jest tajemnicą, że władze woj. pomorskiego poważnie zastanawiają się nad powołaniem instytucji będącej regionalnym organizatorem transportu. Jeśli tak, to elektryfikacja linii 213 i wpięcie jej w system kolei aglomeracyjnej, wraz m.in. z elektryfikacją PKM, stworzyłaby możliwość zupełnie nowego spojrzenia na organizację transportu publicznego (nie tylko kolejowego) w woj. pomorskim. Rok temu taką okazją było uruchomienie PKM – okazja ta została jednak niewykorzystana (dopiero teraz, w grudniu br., ma nastąpić radykalne przeprogramowanie rozkładu PKM). Decyzja o elektryfikacji wspomnianych tras (w połączeniu z innymi planowanymi inwestycjami: jak chociażby dyskutowanymi obecnie działaniami, takimi jak remont i reaktywacja połączeń na trasach z Kartuz do Sierakowic i z Wejherowa w kierunku Żarnowca) powinna być przyczynkiem do zbudowania zupełnie nowego modelu oferty przewozowej na Pomorzu.

Wracając jeszcze do samych postulatów związanych z dalszą modernizacją linii helskiej. Pamiętać należy, że „Rynek Kolejowy” wskazywał od początku, iż w ramach tej inwestycji należy myśleć nie tylko o elektryfikacji i budowie nowych mijanek, ale również m.in. o wydłużeniu wspomnianych najkrótszych peronów (tak aby mogły się przy nich zatrzymywać np. dwa 4-członowe składy ezt). Według szacunków, na samą elektryfikację trzeba byłoby wydać ok. 90 mln zł, a na budowę nowej i rozbudowę istniejącej infrastruktury stacyjnej – ok. 25 mln zł.


Mountain View

V Kongres Infrastruktury Polskiej

Data: 19 czerwca 2017 r. 
Miejsce: Hotel Sheraton, ul. B.Prusa 2, Warszawa

Zapraszamy do udziału w piątej edycji wydarzenia organizowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury. W tym roku uczestnicy dyskutować będą w czterech blokach tematycznych:

  • budownictwo infrastrukturalne
  • żegluga śródlądowa
  • technologie w infrastrukturze
  • program Mieszkanie Plus

Uczestnictwo jest darmowe, ale podlega akredytacji.
Szczegółowy program oraz możliwość zgłoszenia udziału w wydarzeniu – tutaj.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Hel (38)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Paweł Rydzyński - redaktor

Dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR. W przeszłości dziennikarz zajmujący się tematyką transportową oraz dziennikarz sportowy, od 2002 r. współpracownik "Rynku Kolejowego".

Wiecej z regionu:

Hel (38)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2017
NUMER 06/2017
W bieżącym numerze nasz raport poświęciliśmy odpowiedzi na pytanie, czy kolej ma szansę na dotrzymanie kroku szybko rozwijającym się miastom. Ponadto w tym wydaniu można znaleźć rozmowy z prezesami Przewozów Regionalnych, Urzędu Transportu Kolejowego, Pesy Bydgoszcz, Trakcji PRKiI oraz Kolei Ukraińskich. Obszernie podsumowujemy rok nowego zarządu PKP PLK a w dziale pasażer wyjaśniamy, dlaczego to Dolny Śląsk, a nie Mazowsze staje się najbardziej "kolejowym" regionem w Polsce. Nasi felietoniści zerkają natomiast na transport szynowy w Wielkiej Brytanii.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS