Pod koniec zeszłego roku 14 projektów zostało skierowanych do kolejnego etapu programu sektorowego Innotabor, organizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Wnioski składane były do końca września 2016 roku.
Celem programu Innotabor jest wzrost innowacyjności i konkurencyjności polskiego rynku taboru kolejowego i tramwajowego. Jak widać po liczbie zgłoszeń, czynniki te już są w Polsce na bardzo przyzwoitym poziomie. Wśród zgłoszonych projektów znalazły się między innymi: spalinowy zespół trakcyjny nowej generacji, platforma lokomotyw z zaawansowanymi spalinowo-elektrycznymi układami napędowymi (Pesa), szt do ruchu dalekobieżnego, dwuczłonowy szynobus dla ruchu aglomeracyjnego (FPS), 4-osiowa lokomotywa wielosystemowa (Newag). Wszystkie 14 zgłoszonych projektów ma szansę na uzyskanie finansowania. Ich przyznanie ulokowałoby Polskę w czołówce krajów inwestujących w badania i rozwój w zakresie taboru dla transportu szynowego.
Kwestie innowacji, ich wkładu w rozwój polskiej branży kolejowej, szczegóły procesu wdrażania – będą jednym z głównych wątków tegorocznej edycji Europejskiego Forum Taborowego, które już 15 marca odbędzie się w Warszawie.