Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Polregio wyjaśnia zakup trzech EN57AL od Pomorza Zachodniego

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
27-03-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Polregio wyjaśnia zakup trzech EN57AL od Pomorza Zachodniego
Fot. Janusz Jakubowski
Polregio przesłało do instytucji unijnych potwierdzenie zakupu trzech używanych EN57AL od województwa zachodniopomorskiego za 22,8 mln zł brutto.

Na początku stycznia Zarząd województwa zachodniopomorskiego podjął decyzję o sprzedaży zmodernizowanych w latach 2013 -2014 EN57AL przed kolejnym przeglądem poziomu P4. Województwo jako pierwsze w Polsce wycofuje unowocześnione EN57, ponieważ posiada dla nich zastępstwo w postaci nowych Impulsów. Na początku marca informowaliśmy, że zgłosił się tylko jeden chętny – Polregio, które za zakup trzech używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych zaoferowało łączną kwotę 22 889 070,00 zł brutto (cena netto za jeden pojazd: 6 203 000,00 zł).

Teraz przewoźnik wysłał do instytucji unijnych ogłoszenie o udzieleniu zamówienia na dostawę trzech zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych o oznaczeniu kolejowym EN57AL i numerach 943, 1369 i 1556. W tym wypadku siłą rzeczy przewoźnik nie prowadził przetargu na zakup, w związku z czym wyjaśnia decyzję o udzieleniu zamówienia bez trybu konkurencyjnego.

Takich pojazdów nie ma na rynku


Jak czytamy, przewoźnik nie miał innej możliwości nabycia sprzedawanych ezetów, jak poprzez przystąpienie do przetargu – tym samym z punktu widzenia Polregio jest to zamówienie z wolnej ręki. Przewoźnik dodaje, że ogłoszenie o przetargu zostało opublikowane przez Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski w dniu 29 stycznia 2020 r. Swój udział w tym przetargu przewoźnik motywuje przesłanką prawa zamówień publicznych mówiącą o „trwających przez bardzo krótki okres szczególnie korzystnych okolicznościach" umożliwiających zakup "po cenie znacząco niższej od cen rynkowych”.

Zdaniem Polregio EN57AL to pojazd "wyjątkowy, nieobecny na rynku, dostępny w bardzo krótkim okresie", a przystępując do przetargu nie może zmienić jego zasad – może je jedynie zaakceptować i złożyć ofertę albo nie – stąd podobieństwo do sposobu zakupu na giełdzie towarowej.

Jak czytamy, "Polregio sp. z o.o. posiada jeden z najstarszych w Polsce parków taborowych. W sytuacji ww. okoliczności Polregio sp. z o.o. musi wykorzystywać każdą z bardzo rzadko występujących sytuacji rynkowych, w której możliwe jest nabycie EZT o odpowiednich parametrach technicznych i standardzie odpowiednim dla pasażera. Braki wystarczającej liczby nowych i zmodernizowanych wpływają nie tylko na wizerunek Spółki, ale powodują również odpowiednie konsekwencje finansowe w postaci kar nałożonych od zarządców infrastruktury oraz organizatorów przewozów" – czytamy.

Na warunkach, na które spółka może sobie pozwolić

Do tego spółka informuje, że utraciła w wyniku wypadku z pojazdem drogowym jeden zmodernizowany EZT EN57AL-2108, a Centrum Unijnych Projektów Transportowych wskazało potrzebę podjęcia w jak najkrótszym czasie działań, które doprowadzą do uzupełnienia ilostanu taborowego o zespoły trakcyjne o parametrach nie niższych niż ten pociąg, w celu utrzymania trwałości projektu unijnego.

– W kontekście powyższego, Polregio traktuje ogłoszony przetarg na sprzedaż trzech zmodernizowanych EN57AL, w którym wzięło udział, jako sytuację o szczególnie korzystnych okolicznościach trwającą przez bardzo krótki okres, m.in. z powodu potrzeby pozyskania zmodernizowanych lub nowych EZT w celu realizacji oferty przewozowej zgodnie z wymogami stawianymi przez organizatorów przewozów i zarządców infrastruktury, która to potrzeba, wzmocniona została o konieczność pilnego zastąpienia wycofanego z eksploatacji EZT. Spółka nie ma możliwości pozyskania w tak krótkim czasie 3 EZT zmodernizowanych lub nowych, na warunkach finansowych, na które Polregio może sobie pozwolić. – Spółka poddana została restrukturyzacji i musi zachowywać bardzo rygorystyczną dyscyplinę finansową – podsumowuje przewoźnik.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Śląskie może kupić nawet 30 pociągów! Jest przetarg

Tabor i technika

Śląskie może kupić nawet 30 pociągów! Jest przetarg

Jakub Madrjas 20 marca 2023

Pomorze Zachodnie kupuje kolejne pociągi! Jest przetarg

Tabor i technika

Koleje Śląskie wynajmą pociągi elektryczne na rok lub dwa

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Śląskie może kupić nawet 30 pociągów! Jest przetarg

Tabor i technika

Śląskie może kupić nawet 30 pociągów! Jest przetarg

Jakub Madrjas 20 marca 2023

Pomorze Zachodnie kupuje kolejne pociągi! Jest przetarg

Tabor i technika

Koleje Śląskie wynajmą pociągi elektryczne na rok lub dwa

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5