Partnerzy serwisu:
Biznes

Połowa kontenerów w 2016 r. w Polsce jechała z PKP Cargo

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
20-03-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Połowa kontenerów w 2016 r. w Polsce jechała z PKP Cargo
Fot. PKP Cargo
Największy przewoźnik towarowy w Polsce podsumował swoją działalność za 2016 rok. Mimo wyniku ujemnego, zachwala, co w PKP Cargo się udało. A udał się m.in. sektor przewozów intermodalnych. Tutaj przewoźnik zanotował skokowy wzrost, który zawdzięcza przede wszystkim współpracy z Chinami.

– W 2016 roku Grupa PKP Cargo pozostała liderem ma rynku przewozów kolejowych. Udziały grupy mierzone zarówno pracą przewozową jak i udziałem masowym w rynku w IV kwartale wzrosły do poziomy odpowiednio 52% i 45% – mówi Grzegorz Fingas, członek zarządu ds. handlowych. – Począwszy od II kwartału 2016 roku notujemy systematyczną odbudowę naszego udziału w rynku dając nam 2% wzrost – dodaje.

Grupa PKP Cargo zamknęła rok 2016 z przewozami na poziomie 111,5 mln ton. Jak zauważa Figas, rynek ten charakteryzuje się dużą konkurencyjnością, gdyż swoje usługi świadczy w Polsce ok. 70 licencjonowanych przewoźników. – Transport w Polsce nierozłącznie związany jest z koniunkturą gospodarczą głównych gałęzi przemysłu. Mam tutaj na myśli górnictwo, budownictwo, hutnictwo. Pozostałe gałęzie w mniejszym stopniu wpływają na poziom tego transportu – mówi Fingas.

Przede wszystkim, najważniejszym elementem, którym charakteryzuje się ten rynek, jest pogłębiona rywalizacja cenowa. – Przejawia się ona m.in. w sytuacjach przetargowych, gdzie mamy do czynienia z grupą konkurentów, którzy zawierają konsorcja pod konkretne przetargi. Wszystko to na tle rynku przewozów kolejowych, który systematycznie z roku na rok spada. Udział towarów przewozowych koleją spadł o prawie 1,5% w stosunku do poprzedniego roku.

PKP Cargo 17 marca podsumowało 2016 rok, gdzie o szczegółach piszemy tutaj. Z danych finansowych podanych przez przewoźnika wynika, że zamknął on rok ze stratą na poziomie 41 mln zł. Dobrze za to, zdaniem spółki, rysuje się czwarty kwartał, gdzie udało się przewoźnikowi wypracować 75 mln zysk netto.

Dynamiczny rozwój intermodalu

Wśród największych sukcesów PKP Cargo zarząd wskazuje rosnący udział przewozów intermodalnych. – Ze względu na dynamicznie rosnącą tę część rynku, PKP Cargo posiada 17 terminali przeładunkowych w całym kraju, w tym dwa wyspecjalizowane terminale i centra logistyczne na granicy z Białorusią i Ukraina – mówi Grzegorz Fingas. W porównaniu z 2015 roku, PKP Cargo zanotowało 22% wzrost przewozów w tym segmencie. Z 2,03 mld do 2,47 mld tkm wzrosła praca przewozowa.

– Szczególną uwagę zwracamy na rosnący w ramach intermodalu przewóz na naszej granicy, gdzie jesteśmy początkiem lub tez końcem Nowego Jedwabnego Szlaku. W roku 2016 praca przewozowa ogromnie wzrosła – zauważa Fingas. – Przewieźliśmy 467 tys. kontenerów. Innymi słowy, oznacza to, że 50% wszystkich kontenerów przewiezionych w Polsce jechało z PKP Cargo – dodaje. Przewoźnik podaje także, że wzrosła masa kontenerów przeładowywanych w polskich portach o 9,3%. Z kolei wzrost masy przewożonych kontenerów przez PKP Cargo do polskich portów wyniósł prawie 8%.

Współpraca z Chinami

Nie bez wpływu na wyniki w intermodalu pozostaje dynamicznie rozwijający się Nowy Jedwabny Szlak. Wzrost przewozów tą drogą lądową składającą się z 11 tys. kilometrów z i do Chin w 2016 roku podawany jest na poziomie 102% w porównaniu z poprzednim rokiem, mierzone masą towarową. – Przewieźliśmy ponad 43 tys. UTI (jednostka transportu intermodalnego), z czego 60% były to pociągi do Polski i Niemiec, a 40% w kierunku powrotnym – mówi z kolei Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo.

Współpraca z Chinami w 2016 roku została określona mianem owocnej. O 34% wzrosła liczba pociągów obsługująca ten kierunek. – Kolejne dzielnice podpisywały z nami porozumienia o współpracy. W grudniu była to prowincja zachodnia Zhengzhou, przez które przechodzi 80% towarów koleją w kierunku europejskim – podkreśla Libiszewski.

Na zakończenie 2016 roku PKP Cargo udało się uzyskać 51,6% udziału w polskim rynku według pracy przewozowej. Na park taborowy przewoźnika składa się obecnie 2 tys. lokomotyw trakcji elektrycznej i spalinowej, w tym 12 lokomotyw wielosystemowych, oraz 60 tys. wagonów różnej serii i typów – w tym 4,2 tys. wagonów AWT oraz 164 lokomotywy. PKP Cargo obsługuje również 60 bocznic w całym kraju i zagranicą.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

PKP Cargo: Większa atrakcyjność kolei to lepszy klimat

Warte uwagi

PKP Cargo ma komplet nowych Vectronów i wagonów intermodalnych

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

PKP Cargo: Większa atrakcyjność kolei to lepszy klimat

Warte uwagi

PKP Cargo ma komplet nowych Vectronów i wagonów intermodalnych

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5