Pociągi PKP SKM Trójmiasto kursujące po odbudowanej linii kokoszkowskiej – czyli Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – są często wypełnione do ostatniego miejsca siedzącego. Gorsze napełnienia mają inne pociągi, kursujące po PKM.
Samorząd województwa pomorskiego podaje, że w październiku 2016 r. pociągi SKM na trasach: Gdańsk Wrzeszcz – Kartuzy, Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Główna i Kościerzyna – Gdynia przewiozły łącznie 179 tys. pasażerów. To o 22 tysiące więcej niż we wrześniu, ale sam wzrost nie powinien być szczególnym powodem do świętowania, ponieważ przez część września pociągi po PKM (ze względu na likwidację skutków wielkiej ulewy z lipca) kursowały tymczasowego, ograniczonego rozkładu jazdy.
– Wzrost liczby pasażerów widoczny jest zarówno na aglomeracyjnym odcinku PKM – z 82,5 tys. pasażerów we wrześniu do 103 tys. pasażerów w październiku, jak i na odcinku regionalnym z Kartuz – odpowiednio z 29,2 tys. do 30,7 tys. pasażerów – informuje urząd marszałkowski województwa pomorskiego.
Połączenie do Kartuz sukcesemW przypadku linii Kartuzy – Gdańsk w ciągu roku funkcjonowania nowego połączenia kolejowego wzrost pasażerów był największy spośród wszystkich tras obsługiwanych przez SKM w ramach projektu PKM.
– W październiku 2015 r., kiedy po raz pierwszy uruchomione zostało stałe połączenie kolejowe Gdańsk – Kartuzy skorzystało z niego 11,8 tys. osób, a rok później, w październiku 2016 r., było to już 30,8 tys. osób – co daje prawie trzykrotny wzrost pasażerów w ciągu pierwszego roku istnienia tego całkowicie nowego połączenia kolejowego – informuje urząd, który przygotował dodatkowy wykres, przedstawiający liczbę pasażerów na trasie Kartuzy – Gdańsk Wrzeszcz na przykładzie porannego pociągu SKM z 17.10.2016 r. (odjazd z Kartuz godz. 6:55, przyjazd do Gdańska Wrzeszcza o godz. 7:50).
Wynika z niego, że prawie połowa pasażerów na tej trasie wsiada do pociągu już w Kartuzach. Po drodze najwięcej osób dosiada się w Żukowie, Żukowie Wschodnim oraz w Gdańsku Rębiechowie, a na terenie samego miasta – w Gdańsku Kiełpinku i Gdańsku Jasieniu, gdzie w pobliżu kolei zlokalizowane nowe, duże osiedla mieszkaniowe. Głównym celem podróży są natomiast Gdańsk Strzyża i Gdańsk Wrzeszcz, ale część pasażerów wysiada także już w Żukowie oraz na gdańskich przystankach PKM: Port Lotniczy, Brętowo i Niedźwiednik.
Przewozy rosną, ale do sukcesu dalekoWykresy pokazują także, że liczba pasażerów korzystających z wszystkich połączeń na PKM wyniosła w październiku 179 tysięcy. To wciąż mniej niż w rekordowym czerwcu 2016 (przed czasowym zamknięciem linii w lipcu), gdy z pociągów skorzystało 210 tysięcy osób i niewiele więcej niż w drugim co do wielkości przewozów styczniu 2016 (178 tysięcy). Co więcej , ze względu na
prowadzone na linii 201 prace, część połączeń została wstrzymana, dlatego dalsze zwiększenie liczby przewiezionych pasażerów może być kłopotliwe.