NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Pociągi pasażerskie po LHS na Ukrainę?

| Martyn Janduła 03.04.2017 141

Pociągi pasażerskie po LHS na Ukrainę?
Tory linii kolejowej LHS na stacji w ZwierzyńcuFot. Petr Štefek - Praca własna, CC BY-SA 3.0
Taki pomysł ma poseł Jacek Osuch. – Po ogromnym sukcesie uruchomionych międzynarodowych połączeń kolejowych z Kijowa i Lwowa do Przemyśla warto zastanowić się nad rozwojem kolejnych kursów z Polski w kierunku wschodnim – pisze w interpelacji. Proponuje przy tym powrót do koncepcji pociągów pasażerskich po linii szerokotorowej nr 65.
Sukces połączenia kolejowego Intercity+ realizowanego we współpracy PKP Intercity i Kolei Ukraińskich był powodem wystosowania interpelacji do MIB-u przez posła Jacka Osucha. – Pragnę zainteresować koncepcją powrotu pociągów pasażerskich na linię szerokotorową nr 65. I choć w chwili obecnej koncepcja ta wydaje się trudna do realizacji to, jednak w przypadku zainteresowania strony ukraińskiej, propozycja ta wydaje się być możliwa – zauważa poseł.

Pasażerowie kiedyś nią jeździli

Dodaje przy tym, że jeszcze w latach 90-tych linią tą kursowały regularnie pociągi międzynarodowe z Olkusza do Moskwy, a nawet do położonego niedaleko granicy z Kazachstanem miasta Magnitogorsk. – Na stacji Olkusz znajduje się jeszcze dawny peron międzynarodowy, który obsługiwał pasażerów wspomnianych pociągów oraz były dworzec międzynarodowy – wyjaśnia.

Wskazuje przy tym, że podstawową zaletą linii kolejowej nr 65 jest jej szeroki tor. – Dzięki temu nie wymagana jest na granicy polsko-ukraińskiej wymiana wózków lub rozstawu kół. Szeroki tor LHS nie kończy się ponadto nieopodal granicy, tak jak ma to miejsce w Przemyślu czy Chełmie, ale pozwala na uruchomienie pociągów w kierunku Śląska i Małopolski. Dzięki doskonałemu położeniu Olkusza pomiędzy metropolią górnośląską i krakowską – w tym pomiędzy dwoma kluczowymi portami lotniczymi Balice i Pyrzowice – połączenia kolejowe mogłyby cieszyć się sporą popularnością – zauważa.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa wyjaśniło, że zakres oferty przewidzianej do objęcia zamówieniem ministra został przedstawiony w Planie Transportowym w formie trzech scenariuszy – naturalnego, podstawowego i pożądanego. – Żaden z przyjętych scenariuszy nie przewiduje zaangażowania ministra infrastruktury i budownictwa w organizowanie przewozów pasażerskich na linii kolejowej nr 65 ze względu m.in. na fakt, że linia ta omija duże ośrodki miejskie – podkreśla Andrzej Bittel, podsekretarz stanu. Co więcej, dodaje, że MIB w trakcie konsultacji społecznych Planu Transportowego nie otrzymywało wniosków, które świadczyłyby o zainteresowaniu przewozami pasażerskimi na linii nr 65.

Tylko towarowa

Poseł w interpelacji pyta również o koszty uruchomienia regularnych połączeń z Olkusza w kierunku Ukrainy. – Należy zauważyć, że PKP LHS pełni funkcję zarządcy infrastruktury linii nr 65 i przewoźnika kolejowego po tej linii, bez prawa udostępniania tej linii innym przewoźnikom kolejowym – zauważa Bittel. W związku z tym, że resort infrastruktury i budownictwa nie planował zamawiania przewozów na linii nr 65, nie dysponuje również danymi na temat wielkości nakładów niezbędnych do uruchomienia przewozów pasażerskich. – Z informacji będących w posiadaniu MIB wynika, że PKP LHS również nie prowadziła analiz i rozeznania potrzeb przewozowych dla realizacji przewozów pasażerskich oraz potencjalnych nakładów dla takiej działalności – czytamy w interpelacji.

– W swej specyfice linia ta nie jest dedykowana do określonego rodzaju prowadzonych przewozów. Co więcej, w zakresie działalności licencjonowanej spółka PKP LHS nie jest obecnie uprawniona do prowadzenia przewozu osób – podkreśla resort. Również w planach rozwojowych spółki nie ma także uruchamiania kolejowych przewozów pasażerskich.

Bez drugiego toru

Niewątpliwie trudno byłoby mówić o przewozach pasażerskich, gdy linię szerokotorową tworzy tylko jeden tor. – Budowa drugiego toru nie byłaby najbardziej efektywnym sposobem powiększenia zdolności przepustowej linii nr 65 – zauważa Bittel. – Proces przewozowy PKP LHS realizowany będzie w oparciu o zdolność przepustową linii kolejowej jednotorowej i wyłącznie w takim zakresie kierunkowane są działania mające na celu zwiększenie potencjału przewozowego – dodaje.

Zaznacza, że dalszy rozwój oraz wzrost efektywności transportu kolejowego na linii LHS osiągany będzie poprzez modernizację taboru trakcyjnego oraz modernizację infrastruktury kolejowej, gdzie są planowane oraz realizowane obecnie inwestycje w nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym czy też budowy nowych posterunków ruchu umożliwiających sprawne prowadzenie ruchu kolejowego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Ukraina (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Ukraina (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS