Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Po wypadku na Opolszczyźnie pociągi Pesy wyłączone z eksploatacji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
31-12-2015
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm/Damian Kapinos, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Po wypadku na Opolszczyźnie pociągi Pesy wyłączone z eksploatacji
Przed świętami spalinowy pociąg SA134 uległ wypadkowi, prawdopodobnie z powodu elementu konstrukcyjnego. Do wyjaśnienia przyczyn zdarzenia z eksploatacji zostały wycofane pozostałe pociągi tej serii.

Do zdarzenia doszło we wtorek 22 grudnia około godz. 16:00 Nysa – Kluczbork. Pojazd SA 134-011 wypadł z torów pod Komprachcicami, który jedna osią w tym miejscu znalazł się poza torem. Z nieoficjalnych informacji wynika, że pękła rama wózka. W tym dniu przewoźnik musiał zorganizować autobusową komunikację zastępczą nie tylko dla 50 podróżnych z wykolejonego składu, ale także dla pasażerów korzystających z następnych połączeń na tej samej trasie. Jednak to dopiero zapowiedź tego, czego mogą się spodziewać podróżni w następnych dniach. Paraliż komunikacyjny na opolskich torach następuje w dniu 30 grudnia. Odwołanych kilkanaście połączeń czy brak konkretnych informacji o połączeniach na dworcach - z takimi problemami musieli zmagać się wczoraj podróżni na linii Nysa – Brzeg.

- Za pociąg numer 46621 relacji Kędzierzyn-Koźle – Brzeg około godz. 9: 00 pod stację Grodków Śląski podjechał autobus i pojechał prosto do Brzegu pomijając inne stacje. Autobus nie zabrał podróżnych z Lipowej, Czeskiej Wsi i Olszanki. Nawet nie zatrzymał się w tych miejscowościach. Nie wierzę, że tam nie było podróżnych, którzy chcieliby dostać się do Brzegu. Przecież jest to dzień roboczy, po za tym trwają powroty świąteczne do domów – relacjonuje pani Angelika, która podróżowała w środę 30 grudnia na trasie z Grodkowa do Brzegu.

Problemy z podróżowaniem powtarzały się także na innych trasach. Zaktualizowanych rozkładów jazdy było jak na lekarstwo. Przewoźnik tłumaczy, że perturbacje w ruchu pociągów mają związek z wycofaniem z użytkowania aż 5 z 11 składów spalinowych. Na dodatek kolejne doznały awarii.

Wyłączyli z ruchu pociągi tego samego typu

Po wypadku Przewozy Regionalne zdecydowały się bowiem wyłączyć z ruchu wszystkie pięć zespołów trakcyjnych SA134 kursujących na Opolszczyźnie. - Mając na uwadze kwestię bezpieczeństwa podróżnych Przewozy Regionalne powołały specjalną komisję, która wyjaśnia do tej pory przyczyny ostatniego wypadku.  Natomiast producent pociągów będzie teraz musiał wykonać specjalistyczne badania techniczne wycofanych pojazdów. Po opolskich torach na razie nie będą jeździć szynobusy SA134 nr 009, 011, 012, 013 i 014. Wczorajsze utrudnienia były także związane z usterkami innych pojazdów. Na trasie Opole - Kluczbork popsuł się pojazd serii SA 103, a SA 109 odmówił pracy na stacji Nysa – informuje Michał Stilger, z biura prasowego Przewozów Regionalnych.

Przewoźnik do obsługi części połączeń skierował autobusy zastępcze, które kursowały na trasach z Nysy do Brzegu i Kędzierzyna-Koźla. Jednak od dziś ruch pociągów  w województwie opolskim odbywa się zgodnie z rozkładem jazdy - połączenia regionalne obsługiwane są przez pozostałe pociągi spalinowe. - Przepraszamy podróżnych za wszelkie niedogodności związane z awariami pojazdów. Dziś pociągi na większości z tras kursują zgodnie z rozkładem jazdy. Dodatkowo na czas utrudnień związanych z wyłączeniem z ruchu dwuczłonowych autobusów szynowych skierowaliśmy do opolskiego oddziału spółki skład zastępczy (lokomotywa spalinowa SU42-518 i dwa wagony piętrowe). W przypadku ewentualnej perturbacji możemy skierować go na obsługiwane przez nas trasy – zaznacza Michał Stilger.

Z nieoficjalnych informacji "Rynku Kolejowego" wynika, że w województwie lubuskim również wyłączono spalinowe zespoły trakcyjne oparte na tej samej platformie - 4 sztuki SA133 i 2 sztuki SA134.

Wózki zgodne z przepisami

Rzecznik Pesy Michał Żurowski stwierdza, że dopóki trwają prace komisji wypadkowej, to producent nie odniesie się do kwestii przyczyn wypadku, ani tym bardziej do czyjejkolwiek winy. Zapewnia jednak, że wózek pojazdu był zaprojektowany i wykonany zgodnie z obowiązującymi przepisami, oraz przebadany - zarówno w zakresie procedur procesu technologicznego, jak i zgodności z normami - przez certyfikowaną jednostki IPSz.

 - Obecnie inżynierowie z Działu Badań i Rozwoju Pesy uczestniczą w pracach badającej ten przypadek komisji (PKBWK) powołanej przez MIiR - mówi Żurowski. Natomiast w Dziale Badań i Rozwoju Pesy analizowane są procedury testów (badań) stosowanych w okresie powstawania wózka - czyli dość dawno temu, bo w 2004 roku. - Jednocześnie pracownicy naszego Zakładu Serwisowania Pojazdu dokonują oględzin wózka na Opolszczyźnie - kończy rzecznik Pesy.

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Zobacz również:

Opolskie SA134 w nowych barwach [więcej zdjęć]

Fotorelacje

Opolskie SA134 w nowych barwach [więcej zdjęć]

Jakub Madrjas 17 października 2017

Lubuskie zamawia naprawę dwóch SA134 z modyfikacjami

Tabor i technika

Dolnośląskie Zakamarki IV

Pasażer

Dolnośląskie Zakamarki IV

inf. prasowa 14 marca 2017

Pozostałe z wątku:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Zobacz również:

Opolskie SA134 w nowych barwach [więcej zdjęć]

Fotorelacje

Opolskie SA134 w nowych barwach [więcej zdjęć]

Jakub Madrjas 17 października 2017

Lubuskie zamawia naprawę dwóch SA134 z modyfikacjami

Tabor i technika

Dolnośląskie Zakamarki IV

Pasażer

Dolnośląskie Zakamarki IV

inf. prasowa 14 marca 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5