Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Po co remontować dopiero co wyremontowany dworzec

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
19-01-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Po co remontować dopiero co wyremontowany dworzec
– Nie do końca cieszy mnie informacja o planowanym kompleksowym remoncie dworca kolejowego Gdańsk Gł. Zwłaszcza w momencie, gdy dworzec ten po niedawnej rewitalizacji prezentuje się co najmniej przyzwoicie, a o remont błaga szereg innych obiektów dworcowych, w mniejszych ośrodkach – pisze Paweł Rydzyński, dziennikarz „RK”.

Wiele wskazuje, że w 2016 r. rozpocznie się kompleksowy remont gdańskiego dworca, po którym pochodzący z przełomu XIX i XX w. budynek ma zyskać historyczne oblicze, m.in. skośne dachy, których nie odtworzono po zniszczeniach II wojny światowej. Do tego ma m.in. powstać nowy tunel dla pieszych pod sąsiadującą z dworcem ul. Podwale Grodzkie, a w tunelu prowadzącym obecnie z hali dworca na perony dalekobieżne mają zostać zamontowane schody ruchome.

Niby wszystko się zgadza i niby trudno zaprzeczyć, że ta inwestycja jest potrzebna. Bo metropolia… Bo Pendolino… Bo dewizowi turyści… Bo dworzec powinien być wizytówką miasta… Tyle że każdy, kto pamięta, jak wyglądał gdański dworzec kilka lat temu i wie, jak wygląda teraz, wie też doskonale, że remont dokonany w 2013 r. – podczas którego m.in. zburzono obskurną antresolę nad halą główną – w istotny sposób odmienił jego oblicze. I dziś jest to obiekt wprawdzie nie idealny, ale którego ani kolejarze, ani mieszkańcy Gdańska nie muszą się już wstydzić.

Pytanie zatem, czy jeśli dworzec prezentuje się może nie na piątkę czy szóstkę, lecz na pewno na mocną czwórkę – należy podejmować kompleksowy (i kosztowny) remont, w sytuacji, w której na dziesiątkach dworców w Polsce nie kiwnięto w ostatnich latach palcem. Nie kwestionując tego, że infrastruktura dworcowa w Polsce poprawia radykalnie swoje oblicze – nie można zapominać, że na remonty czeka jeszcze np. wiele dworców w miastach powiatowych (w tym – w byłych miastach wojewódzkich), nie wspominając o mniejszych ośrodkach. Nie ma co wskazywać konkretnych lokalizacji, bo wiadomo, że w niektórych przypadkach odkładany termin rozpoczęcia remontów dworców jest o tyle zrozumiały, że wynika np. ze skomplikowanej sytuacji właścicielsko-proceduralnej (tak jak ma to miejsce w Zakopanem czy Olsztynie). Ale nie zmienia to faktu, że źle się stanie, jeśli praktyką najbliższych lat będzie malowanie trawy jeszcze bardziej na zielono na najważniejszych polskich dworcach i, jednocześnie, dalsze odkładanie remontów w szeregu mniejszych ośrodków.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gdańsk Główny. Drogi projekt parkingu rowerowego w tunelu zamiast pawilonów

Zintegrowany transport

Gdańsk Główny. Parking rowerowy w tunelu zamiast pawilonów

Zintegrowany transport

Gdańsk Główny. Parking rowerowy w tunelu zamiast pawilonów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Przejście naziemne do dworca Gdańsk Główny odsunięte o rok

Zintegrowany transport

Witraże wracają na dworzec Gdańsk Główny

Infrastruktura

Zobacz również:

Gdańsk Główny. Drogi projekt parkingu rowerowego w tunelu zamiast pawilonów

Zintegrowany transport

Gdańsk Główny. Parking rowerowy w tunelu zamiast pawilonów

Zintegrowany transport

Gdańsk Główny. Parking rowerowy w tunelu zamiast pawilonów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Przejście naziemne do dworca Gdańsk Główny odsunięte o rok

Zintegrowany transport

Witraże wracają na dworzec Gdańsk Główny

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5