Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK: Zmienia się kolej w Lubuskiem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
28-01-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK: Zmienia się kolej w Lubuskiem
Fot. Mariusz Hassa
Mieszkańcy województwa, dzięki projektom z Krajowego Programu Kolejowego zyskają lepsze połączenia kolejowe. Podróżni skorzystają z krótszych podróży z Zielonej Góry w kierunku Wrocławia i Szczecina. Zwiększa się komfort stacji i przystanków. PKP Polskie Linie Kolejowe zbudowały już nowy przystanek Gorzów Wielkopolski Wschodni, lepsze warunki zapewnia stacja Zielona Góra.

W ramach realizacji Krajowego Programu Kolejowego (KPK) o wartości ponad 66 mld zł do 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują objąć pracami 9000 km torów, a 8,5 tys. km torów zostanie dostosowanych do wyższych prędkości. Ośrodki o znaczeniu wojewódzkim zostaną połączone liniami o średniej prędkości 100 km/h. Skróci się czas przejazdu pociągiem, a podróżni na kilkudziesięciu nowo wybudowanych i zmodernizowanych przystankach będą mieli zapewniony lepszy, komfortowy dostęp do kolei. Na torach będzie jeszcze bezpieczniej. Podczas prowadzenia inwestycji pociągi pasażerskie będą kursować zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy. Możliwy będzie również transport towarów.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zapewnią przepustowość linii, tzn. – możliwość przejazdu pociągów obok prowadzonych robót lub innymi, wcześniej przygotowanymi trasami. Realizację KPK zapewniają środki z programów UE i budżetu państwa.
– Inwestycje kolejowe realizowane na terenie woj. lubuskiego, w ramach Krajowego Programu Kolejowego, to ważne inwestycje dla regionu lubuskiego. Zyskają mieszkańcy, którzy szybciej i wygodniej pojadą m.in. w kierunku Szczecina, Zielonej Góry czy Wrocławia. Poprawa warunków dla przewozu towarów przyczyni się do dalszego rozwoju gospodarczego województwa – mówi Władysław Dajczak, wojewoda lubuski.

Estakada dla dobrych podróży i miasta

Najbardziej efektowną inwestycją kolejową realizowana w województwie z KPK jest modernizacja gorzowskiej estakady. Prace przekroczyły już półmetek i zakończą się we wrześniu. Prowadzone są tak, aby zachować historyczny charakter obiektu i nowy standard obsługi podróżnych. Wzmocniona konstrukcja zapewni punktualny i bezpieczny przejazd pociągów. Możliwe będzie nawet dobudowanie drugiego toru oraz elektryfikacja linii.

Podróżni na stacji Gorzów Wielkopolski niedługo skorzystają z modernizacji peronu nr 2 – od lat nieużywanego. Odtworzona w dawnym kształcie zostanie wiata peronowa. Dzięki nowym schodom, windzie i pochylni dostęp do peronu będzie wygodny i komfortowy także dla osób o ograniczonej mobilności. Pasażerowie korzystają już z efektów inwestycji. Od kwietnia 201 7r. działa nowy przystanek Gorzów Wielkopolski Wschodni. Zapewnił on obsługę pasażerską w pociągów do i z Krzyża. To także dodatkowy dostęp mieszkańców do kolei.

Po zakończeniu modernizacji estakady przystanek Gorzów Wielkopolski Wschodni będzie dalej służyć pasażerom. – Realizacja Krajowego Programu Kolejowego zapewni lepsze podróże między miastami i regionami Polski. Skrócą się czasy przejazdów, a nowe możliwości kolei zapewnią równomierny rozwój wszystkich województw. Po prostu Łączymy Polskę – mówi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Zielona Góra – bezpieczniej i wygodniej ze stacji do miasta

Pasażerowie od ponad roku korzystają ze zmodernizowanych peronów na stacji Zielona Góra. Są bardzo dobrze wyposażone w system informacji pasażerskiej, windy, oświetlenie i monitoring. Będą zadaszone dojścia do peronów oraz tunelu. Inwestycje są realizowane wspólnie z miastem Zielona Góra. Na stacji rozbudowywany jest również tunel, wraz z pochylniami pieszo-rowerowymi, umożliwiającymi przejście na północną stronę miasta. Inwestycja zakończy się w 2018 r.
Istotna dla mieszkańców Zielonej Góry jest z także przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Stefana Batorego, z wygodniejszym przejściem dla pieszych, która umożliwi bezkolizyjny ruch autobusów komunikacji miejskiej.

Prace prowadzone są w ramach modernizacji linii kolejowej z Wrocławia do Szczecina – tzw. Nadodrzanki. Po realizacji wszystkich projektów czas przejazdu najszybszym pociągiem z Zielonej Góry do Wrocławia wyniesie około 2 h, natomiast do Szczecina ok. 2 h i 15 min – czyli o około 35 minut krócej niż obecnie.

Dobra podróż nie tylko do Krzyża

Krajowy Program Kolejowy zakłada również rewitalizację linii z Gorzowa Wielkopolskiego do Krzyża. Wart 100 mln złotych projekt został zapisany w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Lubuskiego i zostanie dofinansowany ze środków unijnych. Według planów, wymienione zostaną tory, co w połączeniu z nowoczesnymi urządzeniami sterowania zapewni szybsze i bezpieczniejsze podróże w kierunku Krzyża, a stamtąd – m.in. do centralnej Polski. Bezpieczeństwo pasażerów i mieszkańców województwa zapewni przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych.

Pasażerowie zyskają nowoczesne przystanki kolejowe z wygodnymi peronami, tablicami informacyjnymi ławkami i systemem informacji. Dzięki monitoringowi wzrośnie bezpieczeństwo oczekujących na pociąg. Aktualnie inwestycja jest na etapie opracowywania studium wykonalności.

Nadodrzanka – dobre tory na towary

Dla pasażerów i przewoźników towarów ważne są efekty modernizacja linii kolejowej nr 273, czyli tzw. Nadodrzanki, na odcinku Głogów – Zielona Góra – Rzepin – Dolna Odra. Projekt, wart prawie 350 mln zł realizowany jest ze środków krajowych. Zakończono już prace na łącznicach Jerzmanice Lubuskie – Rzepin –Drzeńsko. Zakończono już przebudowę peronów na stacji w Rzepinie. Skorzystają podróżni, bo efektem prac jest lepsza obsługa na peronach, a także sprawniejszy przejazd pociągów. Rozpoczęły się również prace na odcinku Niedoradz – Zielona Góra. Roboty zostaną zakończone w 2018 r. a ich efektem będzie szybszy przejazd torem nr 1, nie 40 km/h lecz 120 km/h.

Przebudowa Nadodrzanki to korzyści dla pasażerów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w listopadzie 2017 r. podpisały umowę na modernizację pomiędzy Drzeńskiem a Kostrzynem. Zaczęły się prace na trasie Drzeńsko – Kowalów. Inwestycja zapewni nawet dwukrotnie szybszy przejazd pociągów, bowiem czas podróży skróci się z ok. 50 min do ok. 25 min. PLK zwiększą komfort obsługi podróżnych na stacjach: Kowalów, Laski Lubuskie, Ługi Górzyckie. Łatwiejszy będzie także dostęp do pociągów na przystankach: Radów i Górzyca. Perony będą wyższe, lepiej oświetlone i czytelnie oznakowane. Pasażerowie skorzystają z nowych wiat, ławek i tablic informacyjnych.

Inwestycje na Nadodrzance uzupełni rewitalizacja linii kolejowej nr 358 na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk. Prace na Nadodrzance zwiększają także możliwości przewozów towarowych. Po odnowionych torach, mostach i wiaduktach pociągi mogą jechać ciszej i szybciej. Pozwala to rozwijać transport kolejowy do portów i na południe Polski, co oznacza także mniej ładunków na drogach.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Prawo i polityka

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Jakub Madrjas 21 kwietnia 2023

KPK do 2030 roku. Aktualizacja zamiast następcy

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Rzeczpospolita/jm, Rynek Kolejowy 28 kwietnia 2021

Krajowy Program Kolejowy zaawansowany w prawie 53%

Infrastruktura

Krajowy Program Kolejowy zaawansowany w prawie 53%

Roman Czubiński 16 kwietnia 2021

Prokuratura wszczęła postępowanie w sprawie inwestycji PKP PLK

Prawo i polityka

Prokuratura wszczęła postępowanie w sprawie inwestycji PKP PLK

kł, Rynek Kolejowy/Puls Biznesu 12 marca 2021

Zobacz również:

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Prawo i polityka

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Jakub Madrjas 21 kwietnia 2023

KPK do 2030 roku. Aktualizacja zamiast następcy

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Rzeczpospolita/jm, Rynek Kolejowy 28 kwietnia 2021

Krajowy Program Kolejowy zaawansowany w prawie 53%

Infrastruktura

Krajowy Program Kolejowy zaawansowany w prawie 53%

Roman Czubiński 16 kwietnia 2021

Prokuratura wszczęła postępowanie w sprawie inwestycji PKP PLK

Prawo i polityka

Prokuratura wszczęła postępowanie w sprawie inwestycji PKP PLK

kł, Rynek Kolejowy/Puls Biznesu 12 marca 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5