PLK otworzyła oferty na wykonawcę nadzoru autorskiego nad modernizacją linii E20. Zgłosił się tylko wykonawca dokumentacji – AECOM. Co ciekawe, z pierwotnego przetargu na nadzór został on wykluczony.
Jak już informowaliśmy, modernizacja linii E20
napotkała szereg problemów. Wykonawcy wciąż zapewniają PLK, że skończą prace w terminie, ale np. na kontrakcie LCS Kutno potrzebne były dodatkowe roboty przy wzmocnieniu podtorza, a na LCS Łowicz wystąpiły "nieprzewidziane kolizje z infrastrukturą elektroenergetyczną oraz teletechniczną". Szerzej
piszemy o tym tutaj. Stosunkowo najmniej problemów jest na kontrakcie LCS Konin, ale otwarcie linii E20 od Wrześni do Konina
odbyło się na nie w pełni gotowej infrastrukturze.
Niedawno na platformie przetargowej PKP PLK pojawiły się przetargi na nadzór autorski nad modernizacją linii E20 – jeden dla obszaru LCS Kutno i LCS Łowicz oraz drugi w obszarze LCS Konin. To niespotykane dla inwestycji trwającej już od roku. Nadzór autorski, zgodnie z prawem budowlanym, polega m.in. na stwierdzaniu w toku wykonywania robót budowlanych zgodności realizacji z projektem oraz uzgodnieniu możliwości wprowadzenia rozwiązań zamiennych w stosunku do przewidzianych. W wypadku linii E20 nadzór autorski wybrano w formule przetargu. Postępowanie w marcu 2017 roku wygrała firma TPF, a wykonawca samej dokumentacji, firma AECOM została wykluczona z przetargu.
Jak poinformował "Rynek Kolejowy" Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PKP PLK, spółka odstąpiła od umowy z firmą, która dotychczas wykonywała nadzór autorski "z uwagi na nienależyte wykonywanie zakresu umowy". Przedstawiciel PLK zaznacza, że nadzór inwestorski, w odróżnieniu od autorskiego, jest nieprzerwanie prowadzony na budowie – zgodnie z przepisami – od rozpoczęcia robót.
W odpowiedzi na pytania "RK" Wolny wyjaśnia, że przyczyną wypowiedzenia umowy był "brak kompletnego zespołu projektantów zgodnie z Opisem Przedmiotu Zamówienia, zwłoka lub brak nadzoru, a także nieobecność na kilku radach budowy".
Aktualizacja: Tylko jedna ofertaW obu przetargach na nadzór autorski wpłynęła tylko jedna oferta – od firmy AECOM, wykluczonej z pierwotnego przetargu. W przypadku postępowania na nadzór nad LCS Kutno i LCS Łowicz AECOM zaproponował 4,13 mln zł brutto przy kosztorysie 4,9 mln zł. W przypadku LCS Konin oferta jest warta 2,1 mln zł przy kosztorysie 2,49 mln zł.