Zarządca infrastruktury rozpoczął zbieranie ofert na opracowanie „racjonalizacji, optymalizacji, uproszczenia i usprawnienia sygnalizacji świetlnej na sieci kolejowej”.
Do optymalizacji i uproszczenia sygnalizacji świetlnej na sieci kolejowej PKP PLK przygotowuje się już od początku roku. Najpierw odbył się
dialog techniczny, którego celem było pozyskanie informacji niezbędnych do prawidłowego przygotowania przetargu na to nietypowe opracowanie. Teraz przyszedł czas na zamówienie.
Kolejarze zdecydowali się na zapytanie ofertowe. Propozycje będą zbierane do 10 maja, a wykonawca zostanie wybrany według kryterium ceny. Po złożeniu oferty będą prowadzone negocjacje handlowe. Opracowanie ma zostać wykonane do końca maja 2019 roku.
Jak czytamy w treści postępowania, na sieci kolejowej występują sytuacje ruchowe wymagające precyzyjnego sygnalizowania maszyniście wielu konkretnych prędkości pociągów (np. 50 km/h), jednak obecnie nie można wyświetlić na sygnalizatorach obrazów odpowiadających im w jednolity sposób. PLK przyznaje, że informacja jest niekiedy przekazywana maszyniście zbyt późno, wymuszając nagłą reakcję, co skutkuje nieuzasadnionymi stratami energii na gwałtowne przyspieszanie lub hamowanie. Bazą do opracowania optymalizacji będą analizy na temat możliwości zastosowania cyfrowego wskaźnika W21 w wersji LED.
Opracowany dokument ma mieć pięć rozdziałów i będzie podstawą do podjęcia przez PLK działań zmierzających do zmiany sygnalizacji, w tym rozporządzenia Ministra Infrastruktury, przepisów wewnętrznych oraz zmian samych urządzeń. Prace nad dokumentem będą podzielone na dwa etapy: najpierw powstanie wersja robocza, potem odbędą się niezbędne konsultacje i przedłożenie wersji końcowej po uwzględnieniu ich wyników.