PKP PLK rozpoczynają poważną inwestycję, która przywróci bardzo dobre parametry na trzech liniach kolejowych na Podlasiu. Po ich zakończeniu możliwe będzie uruchamianie składów towarowych w kierunku stolicy z pominięciem linii kolejowej E75, na której wkrótce zaczną się kolejne prace modernizacyjne. Jak prowadzone prace ana torach wpłyną na ruch pociągów?
Prace będą odbywać się na odcinkach Białystok – Czeremcha (linia 32), Czeremcha – Siedlce (linia 31), oraz na linii 36 pomiędzy Ostrołęką i Łapami. Dzięki nim uda się stworzyć dwa alternatywne szlaki przewozu towarów z Podlasia w kierunku centralnej Polski, z pomięciem Rail Baltiki. Z prac rewitalizacyjnych, przywracających m.in. prędkości konstrukcyjne (na przykład na linii Białystok – Czeremcha prędkość wzrośnie z 60 km/h do 120 km/h) skorzystają też przewoźnicy pasażerscy. Pojawiają się jednak obawy o to, czy prace przy infrastrukturze, powodujące odwołania pociągów , nie odpędzą pasażerów od komunikacji zbiorowej.
Będzie wygaszenie popytu?
– Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego po wieloletnich zabiegach podróżnych, samorządowców i parlamentarzystów zwiększył dofinansowanie kolei w regionie, co umożliwiło kursowanie większej liczby pociągów regionalnych, która tylko na samej linii nr 32 wzrosła z 2 do 4 dziennie. W następstwie realizacji zaplanowanych prac modernizacyjnych może dojść do ponownego zniechęcenia pasażerów – pisze w interpelacji do Ministra Infrastruktury i Budownictwa poseł Jarosław Zieliński.
Kazimierz Smoliński, podsekretarz stanu w MIB wyjaśnia, że innej możliwości szybkiej realizacji prac niż zamknięcia torowe (tylko linia 31 jest dwutorowa) jednotorowych linii nie ma.
– Z uwagi na szeroki zakres prac planuje wyłączenie z eksploatacji linii 32 w okresie 6 miesięcy (12 marca – 10 września). W celu zminimalizowania utrudnień związanych z wykonywaniem robót budowlanych na linii kolejowej nr 32 prace podzielone zostaną na dwa etapy. W etapie I obejmującym odcinek Białystok – Bielsk Podlaski zamknięcia torowe obowiązywać będą od 12 marca do 10 czerwca, natomiast w etapie II (odcinek Czeremcha – Bielski Podlaski) zamknięcia obowiązywać będą od 11 czerwca do 10 września – poinformował przedstawiciel MIB. Z kolei na linii kolejowej nr 31, na odcinku granica woj. podlaskiego – Czeremcha, ruch pociągów będzie prowadzony po czynnym torze.
Prace także między Czeremchą a Hajnówką
– Na linii kolejowej nr 36 Ostrołęka – Łapy kursowanie pociągów pasażerskich jest obecnie zawieszone, a Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego nie przewiduje uruchomienia przewozów pasażerskich po zakończeniu prac budowlanych. PKP PLK planuje wprowadzenie zamknięć torowych w okresie 1 marca – 18 października – dodał Kazimierz Smoliński, zwracając uwagę na jeszcze jedną inwestycję, która będzie finansowana z POIiŚ. Chodzi o prace na linii kolejowej nr 31 na odcinku gr. Województwa - Czeremcha – Hajnówka.
– Aktualnie projekt znajduje się na etapie procedury przetargowej na wyłonienie wykonawcy dokumentacji projektowej i robót budowlanych. Zagadnienia związane ze sposobem prowadzenia prac znane będą po przedstawieniu przez wykonawcę koncepcji projektowej z opisem sposobu realizacji inwestycji i użytej technologii. Jednakże, zgodnie z informacjami PKP PLK, na odcinku jednotorowym Czeremcha – Hajnówka planowana jest komunikacja zastępcza w całym okresie prowadzenia robót – poinformował Smoliński.
Trasy objazdowe z korzyścią dla pasażerów w przyszłości
Więcej o zmianach w rozkładzie jazdy od marcowej korekty na Podlasiu, można przeczytać
tutaj. W
tym miejscu opisujemy szczegóły inwestycji kolejowych na Podlasiu.
Trasy objazdowe na wschodzie Polski przygotowywane są również w związku z zaplanowaną modernizacją linii nr 7 na odcinku z Warszawy do Lublina. Dzięki temu znacznie poprawią się warunki przewozu towarów i osób m.in. na odcinku Lublin – Parczew – Luków. Piszemy o tym
tutaj. Trasa objazdowa przygotowywana jest również w związku z planowanymi od czerwca tego roku pracami na
linii E20 na odcinku Warszawa – Poznań.