PKP Polskie Linie Kolejowe kontynuują modernizację stacji w Otwocku. Trwa demontaż torów, sieci trakcyjnej i peronów. Jest dodatkowe przejście do peronu tymczasowego. Nad ulicą Orlą wybudowano nową konstrukcję wiaduktu. Powstaje tunel drogowy na ul. Majowej oraz bezkolizyjne skrzyżowanie przy ul. Żeromskiego.
Na stacji budowane są nowe tory oraz dwa przejścia podziemnie.
Od 20 marca piesi mogą korzystać z nowego dojścia do peronu tymczasowego. Zapobiega to przekraczaniu torów w niedozwolonym miejscu i zwiększa bezpieczeństwo. Stacja została lepiej przystosowana do obsługi pasażerów na czas modernizacji – zapewnia PKP PLK.
W Otwocku dwa nowe tunele drogowe, w miejscu przejazdów kolejowo-drogowych, zapewnią większe bezpieczeństwo i lepszą komunikację dla mieszkańców. Prace przygotowawcze ruszyły w lutym. Pod koniec roku rozpocznie się budowa tunelu w miejscu przejazdu kolejowego przy ul. Żeromskiego. Wykonano już najważniejsze prace na budowie wiaduktu kolejowego w ciągu ulicy Orlej. Rozpoczęły się prace przygotowawcze do budowy tunelu pod torami w ciągu ul. Majowej, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy. Od sierpnia 2018 r. roboty przeniosą się na drugą część stacji.
Nowa stacja Otwock
Przebudowana stacja w Otwocku będzie bardziej funkcjonalna. Komfortową obsługę podróżnych zapewnią dwa perony wyspowe o długości 200-400 m (400 m dla pociągów dalekobieżnych oraz 200 m dla pociągów aglomeracyjnych). PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybudują też trzeci 200-metrowy peron, po zachodniej stronie (od ulicy Orlej). Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Zainstalowane zostaną nowe wiaty, ławki, oświetlenie i nagłośnienie. Dojście na perony zapewni nowe przejście podziemne wyposażone w dwie windy i pochylnie. W ramach modernizacji wybudowane zostanie drugie przejście podziemne na wysokości teatru i urzędu miasta (w miejscu dotychczasowego przejścia dla pieszych między ul. Armii Krajowej i Warszawskiej).
Modernizacja linii z Warszawy do Lublina
Roboty w Otwocku są jednym z zadań największego projektu PKP Polskie Linie Kolejowe. Efektem
modernizacji linii Warszawa – Lublin będą szybsze i wygodniejsze podróże między stolicami dwóch województw. Wszystkie stacje i przystanki zostaną przebudowane. Zostanie dobudowany drugi tor na odcinku Otwock – Pilawa. Bezpieczeństwo wzrośnie dzięki przebudowanym przejazdom kolejowo-drogowym i wybudowanym nowym skrzyżowaniom bezkolizyjnym. Nowe tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem zwiększą możliwości linii, na którą będzie mogło wyjechać więcej pociągów.
Inwestycja jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość całego projektu wynosi ponad 3,4 mld zł, z czego kwota dofinansowania unijnego POIiŚ wynosi ponad 2,9 mld zł. Jak przyznaje MIB, na iwestycji
istnieje ryzyko opóźnienia zamknięć i poszczególnych faz robót.