Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK: Kolej na rozwój Podkarpacia

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
26-01-2018
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK: Kolej na rozwój Podkarpacia
Fot. Wojciech Cupiał
Krótsze podróże z Przemyśla do Rzeszowa i Krakowa, dobre połączenia z Lubelszczyzną, komfortowe perony dla podróżnych i wygodniejszy dostęp do pociągów – to istotne efekty inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego. Projekty realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe znacząco wpłyną na rozwój kolei, a tym samym na poprawę warunków życia i rozwój gospodarki w województwie podkarpackim.

W ramach realizacji Krajowego Programu Kolejowego (KPK) o wartości ponad 66 mld zł do 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują objąć pracami 9000 km torów, a 8,5 tys. km torów zostanie dostosowanych do wyższych prędkości. Ośrodki o znaczeniu wojewódzkim zostaną połączone liniami o średniej prędkości 100 km/h. Skróci się czas przejazdu pociągiem, a podróżni na kilkudziesięciu nowo wybudowanych i zmodernizowanych przystankach będą mieli zapewniony lepszy, komfortowy dostęp do kolei. Na torach będzie jeszcze bezpieczniej. Realizację KPK zapewniają środki z programów UE i budżetu państwa. Podczas prowadzenia inwestycji pociągi pasażerskie będą kursować zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy. Możliwy będzie również transport towarów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zapewnią przepustowość linii, tzn. możliwość przejazdu pociągów obok prowadzonych robót lub innymi, wcześniej przygotowanymi trasami.

– Realizacja Krajowego Programu Kolejowego zapewni lepsze podróże między miastami i regionami Polski. Skrócą się czasy przejazdów a nowe możliwości kolei zapewnią równomierny rozwój wszystkich województw. Po prostu Łączymy Polskę – mówi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Inwestycje kolejowe w regionie

Inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego ułatwią dostęp do zakładów pracy i szkół. Dzięki krótszym podróżom kolej skutecznie będzie konkurować z transportem samochodowym. W ramach koncepcji tzw. Magistrali Wschodniej zmodernizowane zostaną linie łączące miasta wojewódzkie we wschodniej części kraju. Dla mieszkańców woj. podkarpackiego oznacza to poprawę połączeń ze Stalowej Woli do Lublina, Sandomierza i Rzeszowa. Zwiększy się komfort obsługi podróżnych na stacjach. Kompleksowo przebudowane zostaną wszystkie perony, zbudowane zostaną także nowe przystanki w Zaklikowie i Charzewicach. Już zakończył się pierwszy etap prac na stacji Stalowa Wola Rozwadów i podróżni korzystają z nowego peronu. Modernizacja i elektryfikacja trasy Lublin – Stalowa Wola Rozwadów zapewni skrócenie czasu przejazdu między miastami o ok. 20 min.
Również elektryfikacja linii z Ocic do stolicy Podkarpacia pozwoli na skrócenie czasu podróży pociągiem np. na trasie z Rzeszowa do Lublina o ok. 20 min.

Pociągiem z Krakowa do Przemyśla

Dzięki modernizacji trasy z Krakowa do Rzeszowa czas przejazdu między stolicami województw skrócił się o ponad godzinę. Najszybsze składy z Krakowa do Tarnowa jadą nieco ponad 50 min, a do Rzeszowa około półtorej godziny. Nowe tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym umożliwiły uruchomienie na trasie szybkich pociągów dalekobieżnych. Na stacji w Rzeszowie zatrzymują się nowoczesne pociągi PKP Intercity, które jadą z prędkością 160 km/h.
Od 10 grudnia o kilkanaście minut szybciej można dojechać koleją z Krakowa do Przemyśla. Zwiększył się także poziom bezpieczeństwa na skrzyżowaniach toru i drogi. To nie tylko zmodernizowane przejazdy kolejowo drogowe, ale także skrzyżowania bezkolizyjne. Jesienią 2017 r. komunikację ułatwił wiadukt nad torami w Sędziszowie Małopolskim oraz przejazd pod torami w Dębicy.

Pozytywne zmiany na linii do Przemyśla widać także na przystanku Przemyśl Zasanie. Obiekt jest lepiej oznakowany i oświetlony oraz przygotowany do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Poprawa linii to także korzyści dla podróżnych pociągów dalekobieżnych. Nie tylko szybciej dojadą do Przemyśla, ale mogą korzystać z połączeń międzynarodowych w kierunku Lwowa, Kijowa i Odessy.

– Inwestycje realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. korzystnie wpłyną na atrakcyjność regionu czyniąc go lepiej dostępnym dla turystów, jak również stworzą większe możliwości dla rozwoju gospodarki oraz ułatwią życie mieszkańców Podkarpacia. Zmodernizowana i nowa infrastruktura kolejowa pozwoli na tworzenie realnej alternatywy dla samochodów i budowanie zintegrowanych centrów przesiadkowych – mówi Ewa Leniart, wojewoda podkarpacki.

Wygodna stacja Rzeszów

Podróż zaczyna się na stacji, dlatego tak istotna jest poprawa komfortu obsługi podróżnych. Mieszkańcy Rzeszowa będą mieć trzy wyższe, funkcjonalne perony na stacji Rzeszów Główny. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne dla osób niepełnosprawnych. Oczekiwane warunki obsługi zapewnią odnowione wiaty nowe oświetlenie oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. Zamontowane będą windy i schody ruchome. Wybudowane zostanie również nowe przejście pod torami. W okolicy Alei Wyzwolenia powstanie przystanek Rzeszów Zachodni, który dodatkowo ułatwi dostęp do kolei.

Szybciej z Rzeszowa do Jasła

Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. skróciły czas podróży na linii Rzeszów – Jasło o ok. 30 min. Jeszcze większe skrócenie zapewni już prowadzona rewitalizacja odcinka Boguchwała – Czudec. Po zakończeniu inwestycji pociągi pojadą szybciej, a pasażerowie skorzystają z funkcjonalnych peronów m.in. w Babicy i Zaborowie. Obiekty będą wyposażone w nowoczesną informację pasażerską i staną się w pełni dostępne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Poprawi się też bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych.

Po torach z Mielca do Dębicy

Krajowy Program Kolejowy otwiera nowe możliwości dla regionów. Na Podkarpaciu poprawi się trasa z Mielca do Dębicy. Obecnie korzystają z niej wyłącznie pociągi towarowe, ale możliwe będzie przywrócenie ruchu pasażerskiego m.in. dzięki przebudowie stacji: Mielec, Rzochów, Kochanówka Pustków i 6 przystanków. W Mielcu będzie także bezpieczniej, dzięki przejściu podziemnemu na perony.

Kolej zbliży Padew i Stalową Wolę

Znaczną poprawę komunikacji kolejowej w regionie umożliwi przebudowa 66 km trasy Stalowa Wola – Tarnobrzeg/ Sandomierz – Ocice/ Padew. Dzięki inwestycji możliwe będzie przywrócenie ruchu pasażerskiego na odcinku Padew Narodowa – Chmielów oraz z Sandomierza do Grębowa. Powstaną nowe, wygodne przystanki: Sobów, Kępie Zaleszańskie oraz Ocice. Czas przejazdu najszybszych pociągów między stacjami Padew Narodowa i Stalowa Wola Rozwadów Towarowa wyniesie nieco ponad 30 min. Składy pasażerskie pojadą z prędkością. 120 km/h.

Towary na tory

Modernizacje tras kolejowych otwierają większe możliwości dla przewozu towarów. PLK poprawiają stan linii w rejonie przejścia Medyka – Mościska na ważnym europejskim korytarzu transportowym Niemcy – Polska – Ukraina. Prace usprawnią ruch graniczny – możliwa będzie szybsza obsługa dłuższych i cięższych składów. To zwiększa konkurencyjność kolei w transporcie ładunków przez granicę wschodnią. Takie efekty KPK wpływają pozytywnie na rozwój gospodarki regionu i kraju.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Prawo i polityka

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Jakub Madrjas 21 kwietnia 2023

KPK do 2030 roku. Aktualizacja zamiast następcy

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Rzeczpospolita/jm, Rynek Kolejowy 28 kwietnia 2021

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Prawo i polityka

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Jakub Madrjas 21 kwietnia 2023

KPK do 2030 roku. Aktualizacja zamiast następcy

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Rzeczpospolita/jm, Rynek Kolejowy 28 kwietnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5