– Dzięki wsparciu z perspektywy finansowej UE na lata 2014-2023, podróż na kluczowych liniach kolejowych między największymi miastami w Polsce będzie coraz krótsza, usprawnione zostaną połączenia aglomeracyjne, skróci się czas przewozu towarów. Do 2023 roku PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczą ponad 50 mld zł na inwestycje kolejowe – informuje w komunikacie zarządca sieci kolejowej.
PKP PLK konsekwentnie w ostatnich trzech latach modernizowały ponad 1000 km torów rocznie. Najlepszy był rok 2014 gdy zarządca zmodernizował 1300 km torów kolejowych, wydając ponad 7 mld zł. Plan inwestycyjny na ten rok zakłada wydatki na poziomie 8,5 mld zł. Około 6 mld zł z tej kwoty pochodzić ma ze środków unijnych, z perspektywy finansowej 2007-13. Pozostałe 2 mld zł to środki krajowe.
2015 rok – projekty modernizacyjne za 11 mld zł
– W latach 2016-2023 na inwestycje w sieć kolejową przeznaczymy ponad 50 mld zł. Każdego roku, wykorzystując również środki UE, będziemy wydawali średnio około 8 mld złotych. Dzięki temu zyskamy spójną sieć kolejową, usprawnimy połączenia aglomeracyjne i stworzymy lepszą ofertę dla przewoźników towarowych – mówi Marcin Mochocki, pełnomocnik zarządu – dyrektor ds. inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
PLK rozpoczęły wykorzystywanie funduszy UE z kolejnej perspektywy finansowej na lata 2014-23. Do końca 2015 roku zarządca sieci kolejowej ogłosi projekty na łączną kwotę ok. 11 mld zł. Pierwsza umowa o wartości blisko 300 mln zł na modernizację systemu sterowania ruchem na ostatniej części magistrali Poznań – Wrocław została podpisana w kwietniu (czytaj więcej TUTAJ)
Najważniejsze projekty w nowej perspektywie
Wśród kolejnych, warto wymienić przetargi na realizacje ostatniej części trasy Wrocław – Poznań o wartości 1,5 mld zł, Sochaczew – Swarzędz za 2 mld zł, projekty aglomeracyjne w Warszawie za 0,7 mld zł. Kolejne przetargi obejmą kluczowe fragmenty tras: Warszawa – Radom za 1 mld zł, Kraków – Katowice za 2 mld zł, Warszawa – Białystok na 0,5 mld zł. I całą trasę z Warszawy do Lublina za 3 mld zł. Modernizacja tych tras będzie oznaczała m.in. podwyższenie prędkości maksymalnej pociągów do 160 km/h i skrócenie czasu podróży.
– Na przełomie 2015 i 2016 roku pasażerowie pojadą szybciej pociągiem na kolejnych trasach. Do dyspozycji przewoźników będą odnowione trasy między Poznaniem a Gdańskiem, z Poznania do Olsztyna i do Katowic, a także z Katowic do Warszawy przez Częstochowę do Łodzi i do Warszawy – powiedział Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP PLK.