NUMER 03/2018
NUMER 03/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Taki był rok 2017
szukaj
Śledź nas:

PKP PLK: Oferty Gulermak i Dogus na łódzki tunel były niezgodne z SIWZ

| Roman Czubiński 19.09.2017 22

PKP PLK: Oferty Gulermak i Dogus na łódzki tunel były niezgodne z SIWZ
fot. Łukasz Rymaszewski, CC BY-SA 4.0
Wynik wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na budowę tunelu średnicowego wywołał w Łodzi ożywioną dyskusję. Część jej uczestników zastanawia się, czy konsorcjum Energopolu i PBDiM Mińsk Mazowiecki – mimo spełnienia formalnych wymogów – dysponuje doświadczeniem wystarczającym do prowadzenia budowy w trudnym gruncie pod ścisłą zabudową łódzkiego śródmieścia. Z kolei PKP PLK twierdzi, że dwóch spośród uczestników postępowania złożyło oferty w ogóle niezgodne z SIWZ.
Z sześciu złożonych w przetargu na projekt i budowę tunelu ofert cztery zostały odrzucone. Dlaczego? – W przypadku oferty nr 4 złożonej przez Dogus i oferty nr 3 złożonej przez konsorcjum w składzie: Gulermak i Mosty Łódź powodem odrzucenia była niezgodność treści oferty z treścią Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia – wyjaśnia Joanna Kubiak z biura prasowego PKP PLK. Na pytanie o istotę owej niezgodności zarządca infrastruktury nie odpowiedział. Powodem odrzucenia ofert nr 2 (IDS-BUD) i 1 (Impresa Pizzarotti) był natomiast fakt, że oferenci nie wyrazili zgody na przedłużenie terminu związania ofertą (termin otwarcia ofert w przetargu był kilkakrotnie przesuwany).

– W przetargu zwracał uwagę fakt, że trzy najtańsze oferty złożyły firmy, które wspólnie budowały centralny odcinek drugiej linii metra w Warszawie: Gulermak, Astaldi oraz partner Energopolu, PBDiM Mińsk Mazowiecki. Wykorzystane w przetargu na budowę tunelu średnicowego doświadczenia zostały zatem zdobyte podczas jednej i tej samej inwestycji w stolicy – komentuje Kamil Śmiechowski z łódzkiego Stowarzyszenia Fabrykancka. Jak dodaje, Gulermak i Astaldi są jednak wielkimi firmami o zasięgu międzynarodowym, które wybudowały już wiele tuneli na całym świecie. Doświadczenie członków zwycięskiego konsorcjum jest tymczasem o wiele mniejsze.

Dwa z siedmiu kilometrów tunelu, przebiegające pod ścisłym centrum, będą stanowiły odcinek budowany za pomocą tarczy TBM. – Wypada mieć nadzieję, że doświadczenie zdobyte przez PBDiM na budowie metra jest na tyle duże, że firma będzie umiała również wyłonić odpowiednich podwykonawców lub partnerów. Technologia TBM jest bardzo droga i niewiele firm na świecie ją posiada – mówi Śmiechowski. – Sam w sobie fakt, że zbliżamy się do momentu, w którym zaczynamy wybrzydzać, że wygrała taka, a nie inna firma, świadczy o tym, jak daleko zaszły już sprawy, jeśli chodzi o inwestycję – dodaje.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 03/2018
NUMER 03/2018
To był udany rok dla naszego wydawnictwa. W połowie roku do rodziny naszych portali internetowych składającej się dotąd z Rynku Kolejowego, Rynku Infrastruktury i Transportu Publicznego dołączył Rynek Lotniczy. O najważniejszych wydarzeniach mijającego w świetle całego rynku kolejowego roku piszemy w najnowszym Raporcie. Polecamy także m. in. rozmowę z nowym Prezesem Pesy oraz długi wywiad z szefem Przewozów Regionalnych.

 

współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS