NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

PKP PLK: Oceniamy koncepcję łódzkiego tunelu średnicowego

| Roman Czubiński 11.07.2018 83

PKP PLK: Oceniamy koncepcję łódzkiego tunelu średnicowego
fot. PKP PLK
Proces projektowania łódzkiego tunelu średnicowego przebiega zgodnie z planem – zapewnia PKP PLK. Nie ma zapowiedzi zmian w harmonogramie wartej 1,59 mld zł inwestycji. Pracownicy zarządcy infrastruktury analizują poprawioną przez wykonawcę koncepcję projektową.
– Cały czas jesteśmy na etapie projektowania w ramach projektu „Udrożnienie łódzkiego węzła kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/ Łódź Żabieniec” – informuje Magdalena Janus z Zespołu Prasowego PKP PLK. Konsorcjum na czele ze szczecińskim Energopolem przedstawiło koncepcję projektową inwestycji zgodnie z terminem. Dokument wymagał jednak poprawy (przedstawicielka PLK nie precyzuje, czego dotyczyły uwagi). – Obecnie jest ona oceniana przez specjalistów PKP Polskich Linii Kolejowych S. A. – dodaje.

Już ponad 100 pracowników projektowych

Zarządca infrastruktury zapewnia o ścisłej współpracy z wykonawcą. Firma składa cykliczne raporty o postępie prac. – Zgodnie z przyjętym harmonogramem Energopol ma obowiązek złożyć w ciągu 10 miesięcy od dnia podpisania umowy [tzn. do 28 października bieżącego roku – przyp. RC] przynajmniej jeden wniosek o pozwolenie na roboty budowlane. Termin ten, jak również termin oddania inwestycji do użytku nie uległy przesunięciu – podkreśla Janus. Według jednego z członków zarządu Energopolu (wypowiedź tuż po podpisaniu umowy) pierwsze pozwolenia mają dotyczyć pobocznych elementów inwestycji, takich jak kładki dla pieszych.

Inwestor deklaruje starania, by utrzymać przebieg inwestycji pod kontrolą. – PLK na bieżąco monitorują potencjał, jakim dysponuje wykonawca. Aktualnie nad projektem pracuje ponad 100 projektantów i asystentów. Liczymy, że wykonawca będzie postępował profesjonalnie i z pełnym zaangażowaniem – mówi Janus. Energopol nie odpowiedział natomiast na nasze pytania, wysłane jeszcze na początku czerwca.

Przedstawiciele PKP PLK podkreślają wysoki stopień skomplikowania inwestycji. Projektanci muszą poświęcić szczególną uwagę wpływowi budowy tunelu na istniejącą zabudowę miasta (grunt pod śródmieściem Łodzi jest trudny geologicznie, istnieją też wątpliwości co do solidności fundamentów niektórych kamienic). Ważną rolę odegrają też pozostałe zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa, w tym – ochrony pożarowej. – Przyjmowane rozwiązania projektowe oraz realizacyjne wymagają od wykonawcy, inżyniera projektu i PLK szczególnie rozważnych i dalekowzrocznych działań, które pozwolą zminimalizować występowanie niespodziewanych trudności – zaznacza nasza rozmówczyni.

Dwa przystanki w centrum

Szczególnie trudny do wykonania będzie przystanek Łódź Centrum między skrzyżowaniami ul. Zielonej z al. Kościuszki i Wólczańską – jego budowa będzie musiała wiązać się z całkowitym zamknięciem dla ruchu jednego z najważniejszych łódzkich węzłów komunikacji miejskiej. Obiekt ma mieć trzy podziemne poziomy połączone windami, schodami ruchomymi i stałymi z funkcją ewakuacji. Drugi z przystanków ma powstać w rejonie skrzyżowania Ogrodowej i Karskiego, w pobliżu centrum handlowego Manufaktura lub na jego terenie. W tym przypadku poziomy będą tylko dwa. Przystanki będą miały po dwa perony jednokrawędziowe o długości 155 m i wysokości nad główką szyny 76 cm.

Za drugim z przystanków linia będzie rozgałęziała się na dwie odnogi w kierunku stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. W miejscach rozdzielenia się linii znajdą się posterunki odgałęźne Łódź Ogrodowa (pełen trapez) oraz Łódź Włókniarzy (dwa rozjazdy), wyposażone w komputerowe urządzenia sterowania ruchem. Tunel będzie wyposażony w ERTMS/ETCS poziomu 2 oraz komputerową dwukierunkową, trzystawną samoczynną blokadę liniową z kontrolą niezajętości szlaku w oparciu o system zliczania osi. Pociągi jadące przez tunel po nawierzchni bezpodsypkowej będą rozwijać prędkość maksymalną 100 km/h. Włączenie w linię nr 15 w obu kierunkach będzie kierunkowe i bezkolizyjne.

Parametry tunelu mają pozwolić na przejazd ze stacji Łódź Widzew na przystanek pod Manufakturą w ciągu 15 minut. Takiego czasu nie jest w stanie dziś zapewnić żaden inny środek transportu. Zamierza wykorzystać to Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Plan siatki połączeń po oddaniu tunelu do użytku zakłada uruchamianie pociągów, odjeżdżających w godzinach szczytu z przystanków na wspomnianym odcinku co kilka minut. Tak dobrą częstotliwość mają zapewnić wspólnie pociągi Sieradz – Skierniewice, Kutno – Radomsko oraz Łowicz – Tomaszów Mazowiecki.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Łódź (1256)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Łódź (1256)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS