Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK: ETCS umożliwi skrócenie podróży z Warszawy do Krakowa albo do Katowic

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
29-11-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK: ETCS umożliwi skrócenie podróży z Warszawy do Krakowa albo do Katowic
Wdrożenie systemu ETCS do eksploatacji jest jednym z najważniejszych działań, które pozwoli w przyszłym roku na wprowadzenie prędkości eksploatacyjnej 200 km/h i na podwyższenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego. PLK w listopadzie otrzymały pierwsze w Polsce zezwolenia na eksploatację Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem ETCS (European Train Control System) poziomu 1.

Na trasie z Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia zakończono montaż i otrzymano pozwolenie na eksploatację nowoczesnego systemu zarządzania ruchem kolejowym, który pozwoli pociągom na osiągnięcie wyższej prędkości maksymalnej niż 160 km/h.

ETCS (European Train Control System) to kluczowy element ujednoliconego Europejskiego Systemu Sterowania Ruchem Kolejowym, który wdrażany jest na liniach kolejowych w Unii Europejskiej.

System opiera się na tzw. sygnalizacji kabinowej, która pozwala na zobrazowanie sytuacji panującej na linii kolejowej, nie jak dotąd – tylko na semaforach, ale na pulpicie w kabinie maszynisty. Urządzenia przytorowe – np. semafory komunikują się z lokomotywą i generują informacje dotyczące m.in. maksymalnej dozwolonej prędkości na danym odcinku toru. System kontroluje również reakcję maszynisty na nadawane komunikaty i odpowiednio reaguje - np. w przypadku zignorowania sygnału "stój" przez maszynistę, pociąg zostanie wyhamowany automatycznie. ETCS pozwala na rozpędzenie pociągów powyżej 160km/h. Przy takiej prędkości maszynista nie jest w stanie samodzielnie zidentyfikować wszystkich sygnałów i ostrzeżeń znajdujących się na trasie – w części zadań będzie wyręczał go system ETCS.

Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) jest pierwszą linią w Polsce wyposażoną w europejski system ETCS poziomu 1.  Realizacja projektu rozpoczęła się w 2009 roku i wiązała się z montażem ponad 1200 balis. Są to urządzenia elektromagnetyczne w formie żółtych pojemników umieszczane między torami, w okolicach semaforów. Odpowiadają za komunikację z przejeżdżającymi pociągami i przekazywanie sygnałów do kabiny maszynisty. Wzdłuż linii kolejowej zamontowano również niemal 250 punktów odpowiadających za przetwarzanie informacji z semaforów na impulsy elektromagnetyczne. W czasie montażu urządzeń ETCS poziomu 1, wzdłuż torów przeciągnięto dodatkowe przewody o łącznej długości ok. 20 km.

Wartość zrealizowanego projekt to blisko 17 mln 650 tys. euro (około 75 mln zł) 

Wdrożenie ETCS poziomu 1 pozwoli to na szybszą jazdę pociągów przy podniesionym poziomie bezpieczeństwa. W 2014 roku pociągi na odcinku Zawiercie – Olszamowice przyspieszą do 200 km/h, a w 2015 roku na pozostałym odcinku Idzikowice - Grodzisk Mazowiecki. Podróż z Warszawy do Krakowa albo do Katowic będzie wówczas trwała niewiele ponad 2 godziny.

Inwestycja pn. „Projekt i zabudowa systemu ETCS poziom 1 na odcinku linii kolejowej E 65, CMK, Grodzisk Mazowiecki-Zawiercie”- 2009-PL-60151-P współfinansowana jest w 50% przez Unię Europejską w ramach funduszu TEN-T.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5