Polski przewoźnik dalekobieżny prowadzi przetarg, w którym poszukuje wykonawcy modernizacji 40 wagonów osobowych typu 141A /111A. Wszystkie one staną się wielofunkcyjnymi wagonami COMBO. O projekcie tym PKP Intercity wspominało już w 2015 roku. Przewoźnik wreszcie rusza z pierwszymi przetargami, jednak problemem znowu może okazać się cena.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądu na 3. poziomie utrzymania 40 wagonów osobowych. Jak deklaruje PKP Intercity, po wykonanej naprawie wraz z modernizacją wagony osobowe będą wagonami wielofunkcyjnymi COMBO o podwyższonym standardzie z miejscami do siedzenia w układzie przedziałowym, z wydzielonymi przedziałami dla matki z dzieckiem, z przedziałem dla osób niepełnosprawnych, z miejscami do przewozu rowerów i z automatem z przekąskami. Do modernizacji przeznaczone mają zostać wagony osobowe typu 141A/111A. Dodatkowo zamawiający przewiduje zastosowanie prawa opcji. Polegałaby ona na wykonaniu naprawy wraz z modernizacją nie więcej niż 20 dodatkowych pojazdów.
Cena jednostkowa wykonania naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją wynosi 70% oceny przetargowej. Cena jednostkowa wykonania przeglądu okresowego na 3. poziomie utrzymania to z kolei 10%. Termin wykonania naprawy na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją pierwszego wagonu osobowego określono na 3%, zaś termin naprawy każdego kolejnego wagonu osobowego określono na 7%. Udzielona gwarancja na wykonaną usługę to 10% punktów.
Po zakończeniu okresu składania ofert okazało się, że tylko jeden producent zainteresowany jest przeprowadzeniem modernizacji wagonów do standardu COMBO. Jest nim bydgoska Pesa, która zamówienie podstawowe wyceniła na 207,624 mln zł brutto, zaś zamówienie wraz z prawem opcji na 311,436 mln zł brutto. Problem w tym, że obie kwoty znacznie przewyższają przygotowany przez PKP Intercity budżet, który odpowiednio wynosi – 177,12 mln zł brutto i 265,68 mln zł brutto. Przypadek nie jest odosobniony, a przewoźnik boryka się z problemem niedopasowania budżetowego
od początku realizowania własnej strategii taborowej w tym roku.
Już w 2015 roku PKP Intercity zapowiadało projekt wagonów COMBO (wtedy jeszcze nazywał się on COMBI). To wagony wielofunkcyjne o podwyższonym standardzie do obsługi różnych grup podróżnych. Pojazdom w całości zostaną wymienione wózki na nowe, co poprawi komfort podróżowania. W wagonie znajdą się za to aż dwie toalety, przedziały dla rodziców z dziećmi, osób niepełnosprawnych, a także dla obsługi pociągów. Nie zabraknie miejsca na rowery, automaty z przekąskami oraz bezpłatnego WI-Fi. Pasażerowie mogą liczyć na gniazdka elektryczne 230V przy każdym siedzeniu, rolety w oknach, półkę bagażową, lustro, dwa 4-litrowe lub cztery 2-litrowe kosze oraz monitor systemu informacji pasażerskiej z dostosowaną wielkością liter. Szczegółowo o parametrach wagonów
piszemy tutaj.