NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

PKP Cargo z nadzieją na lepsze wyniki w roku 2017

| Martyn Janduła 27.03.2017 8

PKP Cargo z nadzieją na lepsze wyniki w roku 2017
Fot. PKP Cargo
Mimo ujemnego wyniku na koniec 2016 roku, Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo podaje przykłady, że nie jest to zły wynik. Krytykuje w rozmowie poprzedników i mówi, że realizacja poprzednich planów, mimo że przyniosłaby zyski, byłaby krótkowzroczna i szkodliwa dla spółki.
Martyn Janduła, „Rynek Kolejowy”: Za 2016 rok Grupa PKP Cargo zanotowała 41 mln zł straty. Czy to mimo wszystko dobry wynik?

Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo: Myślę, że systematyczny, a ostatnio znaczny wzrost kursu akcji PKP Cargo pokazuje, jaki jest to wynik. Z pewnością miało na niego wpływ m.in. niewykonanie planu naszych poprzedników, który zakładał sprzedaż siedziby spółki w Warszawie przy Grójeckiej. Mielibyśmy z tego duży zysk. Jednak kiedy zapytałem kierownictwo i przedstawicieli trzynastu związków zawodowych, czy ktoś jest za tym, żeby sprzedać siedzibę spółki, wszyscy mieli oczy wbite w stół. Nikt normalny nie odważy się sprzedać siedziby spółki, a jednak nasi poprzednicy taki ruch zaplanowali. Nie wykonaliśmy tego planu z przemyśleniem, gdyż taki ruch byłby krótkowzroczny. Skończyłoby się to tym, że zjadłyby nas koszty związane z wynajmem tego typu pomieszczeń w centrum Warszawy.

Drugim elementem planu naszych poprzedników miały być duże zwolnienia pracowników. Mogliśmy je zrobić i prawdopodobnie też wpłynęłoby to pozytywnie na wynik. Wiedzieliśmy jednak, że przynajmniej od połowy 2017 roku możemy się spodziewać wzrostu przewozów. Jeżeli zwolnilibyśmy pracowników, to brakowałoby nam ludzi i sprzętu. W związku z tym, ta decyzja byłaby również krótkowzroczna, dlatego od razu powiedzieliśmy, że nie będzie zwolnień personelu technicznego i podstawowego. Za to w głównej mierze odchudziliśmy część zarządową. Jeżeli chodzi o pracowników, to tutaj nie było zmian, był nawet lekki wzrost zatrudnienia.

Jakie działania PKP Cargo podejmie teraz, żeby ten wynik poprawić, żeby był na plusie w przyszłym roku?

Kontynuując działalność, którą realizowaliśmy do tej pory i biorąc pod uwagę wyniki czwartego kwartału 2016 roku – jest on możliwy do osiągnięcia.

Mówi pan również o wzmożonej ekspansji na rynki niemieckie. Czy nie występuje tutaj problem z planowaną dyrektywą hałasową, którą planuje Unia Europejska?

Już teraz jedna czwarta naszego taboru jest wyposażona w zestawy kołowe z kołami kutymi, które są przystosowane do stosowania w nich wkładek kompozytowych, czyli cichych hamulców. Zatem jesteśmy przygotowani na takie rozwiązania i na to, że na terenie Niemiec znacznie szybciej, niż w innych częściach Europy, zostaną wprowadzone przepisy hałasowe.

Czy spodziewali się państwo tak szybkiego wygaszenia działalności OKD w Czechach, jednego z największych klientów AWT? Czy jest też szansa, że zaczniecie wozić polski węgiel do naszych sąsiadów?

Istotne jest to, czy poprzedni zarząd spodziewał się takiego obrotu sprawy przed zakupem AWT. Panowało w regionie przekonanie, że ta upadłość nastąpi. W związku z tym trudno sobie wyobrazić, że ówczesne władze spółki, które podejmowały wtedy decyzję o zakupie AWT, nie wiedziały o tym, że trzeba liczyć się z upadłością OKD. Zatem przedstawiane wtedy plany, że OKD będzie działać do 2025-30 roku, były trochę palcem na wodzie pisane. Po pierwsze była świadomość, że grozi tej spółce bliska upadłość, po drugie była świadomość, że węgla starczy tam na 5-7 lat. To zatem nie miało nic wspólnego z prognozami, które zostały przygotowane przez poprzedni Zarząd na potrzeby zakupu AWT.

Kiedy rozpoczął się wreszcie proces upadku kopalni i złożono 3 maja 2016 roku wniosek o upadłość, to spodziewaliśmy się, że będzie to trochę wolniejszy spadek wydobycia, jednak nastąpił on dużo szybciej. W konsekwencji Czechom zaczęło w zimie brakować węgla. Trzeba zauważyć, że nasi południowi sąsiedzi dostarczali węgiel nie tylko na rynek czeski, ale też austriacki, węgierski i słowacki. PKP Cargo i AWT są przygotowane do przewiezienia wolumenu węgla, natomiast najlepszym adresatem tego, jak to będzie zorganizowane, jest spółka Węglokoks, która współpracuje z Czechami.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS