NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

PKP Cargo cieszy rozwój skansenu w Chabówce

| jar, Rynek Kolejowy 27.03.2017 20

PKP Cargo cieszy rozwój skansenu w Chabówce
Postój pociągu retro w Kasinie Wielkiej w 2016 r.fot. Rafał Jasiński
Jeden z czytelników naszego portalu zasygnalizował, że w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce jest coraz mniej sprawnych parowozów, pogarsza się również stan zgromadzonych eksponatów. Jednak właściciel jednostki wskazuje na jej rozwój w postaci rosnącej liczby uruchamianych pociągów, rozwoju działalności naprawczej, a także na poprawiające się wyniki finansowe.
Działalność skansenu

W strukturach PKP Cargo funkcjonuje Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce. Jest to jedno z ważniejszych miejsc ochrony dziedzictwa kulturowego w zakresie taboru kolejowego w kraju. Zgromadzono tam m.in. liczną kolekcję lokomotyw parowych, spalinowych i elektrycznych, a także wagony i pługi śnieżne. Skansen uruchamia ogólnodostępne pociągi retro, które kursują fragmentem malowniczej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Rokrocznie na terenie sekcji odbywa się Parowozjada – wydarzenie, podczas którego prezentowane są lokomotywy parowe z całego kraju i zagranicy. PKP Cargo wynajmuje również tabor do realizacji przedsięwzięć innych podmiotów, m.in. projektu Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej, realizowanego przez Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei. Jednostka zajmuje się także utrzymaniem taboru. – Zaplecze w Chabówce jako Sekcja Utrzymania Taboru Zabytkowego jest w głównej mierze wykorzystywane do utrzymania i napraw taboru historycznego. Oprócz napraw własnych lokomotyw parowych, nawiązaliśmy współpracę z podmiotami zewnętrznymi, dla których również świadczymy komercyjne usługi naprawcze – informuje „Rynek Kolejowy” Ryszard Wnukowski z Biura Prasowego PKP Cargo.

Liczba taboru dostępna do ruchu

Do redakcji „Rynku Kolejowego” dotarł sygnały o pogarszającym się stanie lokomotyw stanowiących ekspozycję stałą skansenu i zmniejszającej się liczbie czynnych parowozów. O tym, że w Chabówce nie dzieje się dobrze ma świadczyć zaprzestanie eksploatacji do niedawna sprawnych lokomotyw: Ol49-100, Tr12-25, Ol12-7 oraz ET21-57. Jednak jak twierdzi przedstawiciel PKP Cargo, liczba dostępnych lokomotyw i wagonów jest wystarczająca do realizacji zadań, mimo to trwają pracę nad przywróceniem do ruchu kolejnych jednostek. – W ocenie PKP Cargo liczba dostępnego w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce taboru jest optymalna dla realizowanych zadań. Liczba parowozów i wagonów w zupełności wystarcza do realizacji zleceń komercyjnych oraz obsługi wakacyjnych pociągów retro uruchamianych w sezonie wakacyjnym na trasie do Kasiny Wielkiej. Utrzymywanych jest na bieżąco kilka sprawnych parowozów różnych serii. Obecnie po naprawach są trzy parowozy: Ty42-107, OKz32-2 i TKt48-191. Skansen w Chabówce oferuje również obsługę pociągów historycznymi lokomotywami spalinowymi, takimi jak SP42 – wyjaśnia Ryszard Wnukowski.

Trwają również prace nad przywróceniem do ruchu kolejnych jednostek. – Kolejny parowóz jest w trakcie naprawy głównej. Obecnie trwają naprawy trzech kolejnych wagonów pasażerskich – ich ukończenie planowane jest w czerwcu br. Dodatkowo w najbliższym czasie wróci z naprawy głównej historyczna lokomotywa SM30, która z inicjatywy Skansenu i naszej Spółki będzie miała przywróconą historyczną kolorystykę pudła i oznaczenia – podkreśla udzielający informacji „Rynkowi Kolejowemu”.

Ryszard Wnukowski wskazuje również na efekty prac wykonanych w ubiegłym roku. – W 2016 roku ukończono trzy naprawy główne wagonów retro, pięć napraw rewizyjnych wagonów pasażerskich i trzy naprawy rewizyjne wagonów towarowych. Wyremontowano również 4 parowozy stanowiące ekspozycję stałą Skansenu w Chabówce. Ukończono także naprawę główną parowozu Pt47-65 dla parowozowni w Wolsztynie – informuje przedstawiciel spółki.

Poprawa rentowności skansenu

Co istotne, zaangażowanie spółki w ochronę zabytków kolejnictwa i obsługę ruchu turystycznego przynosi coraz lepsze efekty pod względem ekonomicznym. – Odnotowujemy z roku na rok coraz lepsze wyniki ekonomiczne Skansenu, rozwój jego oferty przewozowej i turystycznej, poszerzanie działalności naprawczej, czego dowodem jest niedawno przeprowadzony i zakończony pozytywnym wynikiem audyt – podkreśla przedstawiciel PKP Cargo. – Obsługa ruchu turystycznego jest samofinansująca się zarówno w zakresie partnerstwa strategicznego w Projekcie Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej, jak i wakacyjnych przewozów retro PKP Cargo do Kasiny Wielkiej. Powodzenie tych projektów jest niekwestionowanym sukcesem zarówno naszej Spółki, jak i operatora. Dlatego też przystąpiliśmy do III edycji Projektu Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej, który z roku na rok jest poszerzany i trafia do coraz liczniejszej grupy Klientów. Podobnie jest z przewozami wakacyjnymi do Kasiny Wielkiej, które cieszą się dużym zainteresowaniem – chwali się Ryszard Wnukowski.

Współpraca z samorządami

Udzielający nam informacji podkreśla również dobrą współpracę z samorządami. – Rozwijamy współpracę z samorządami, czego dowodem jest Projekt Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej, popularyzujący Skansen i tradycje regionalne Małopolski. W jego realizacji oprócz inicjatora, czyli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego udział biorą również samorządy lokalne, z którymi także ściśle współpracujemy, jak choćby przy organizacji Parowozjady w Chabówce czy Galicyjskiego Pikniku Kolejowego w Dobrej k. Limanowej – podaje przedstawiciel spółki.

Dobra współpraca z samorządami oraz pierwsze doświadczenia związane z powołaniem instytucji kultury na bazie Parowozowni Wolsztyn „rodzi” pytanie, czy w przyszłości możliwe jest przekształcenie Skansenu w Chabówce w podobną jednostkę. Jednak w ocenie przedstawiciela PKP Cargo jest za wcześnie na ocenę rozwiązania wdrażanego w wielkopolskiej jednostce, a co za tym idzie rozważań nad zaproponowaniem podobnego kierunku zmian jednostce w Chabówce. Poprawiające się wyniki ekonomiczne skansenu oraz jego rozwój w zakresie przewozów i napraw taboru „stwarzają naszej placówce dobre i sprzyjające warunki funkcjonowania w ramach Społecznej Odpowiedzialności Biznesu, którą prowadzi PKP Cargo” – kończy Ryszard Wnukowski.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Małopolskie (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Małopolskie (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS